Sover han i tremmeseng? så gør den mindre, indvendige mål, men skumgummi, i stedet for en almindelig sengerand. Når han gerne vil sove i sin barnevogn, kan det være fordi den er lille og smal, og derfor tryg for ham.
Det er jo svært når jeg ikke ved hvor gammel han er, men prøv også at svøbe ham lidt stramt i dynen inden du lægger ham ned i sengen (måske er han for stor nu, og synes ikke det vil være rart)
Når han vågner, og ikke tilbydes en flaske, så giv ham en tår vand, på den måde er du sikker på at gråd ikke ender med at genere hans hals, så den driller ham i stedet for.
Når han vågner skal du ikke forlade hans værelse hvis du tager ham op. Bliv på værelset med ham, og trøst ham og hold ham til han er rolig igen. Ikke lege og pjatte, for så tror han der er fest. Derefter lægger du ham, som da du lagde ham for første gang den aften, og som du altid gør den første gang.
Hvis du ikke kan klare det mere ligenu, så skal din mand gøre det for dig. Aftal nogle helt klare spilleregler, og en firkantet "teknik" så i er helt enige om hvordan i vil gøre det her. På den måde vil lille-manden opleve at far og mor er enige om at han skal sove nu! 'og det gør vi altså sådan her!'
Jeg er godt klar over at det er skide svært når man er nået så langt ud som du er nu, med hensyn på søvnmangel og frustrationer, men hvis i vil have det her overstået i en fart, så er i nødt til at 'tage en kold tyrker' og simpelthen gennemtrumfe det hver eneste gang, hver eneste dag, til det virker for jer.
Måske skal i liiiige ændre strategien en lille smule efter en eller to dage, hvi si mene rnoget ndet vil virke bedre, men undgå at give ham dårlige vaner. Altså nu får han jo den flaske, og den rører vi ikke ved lige nu. Men lad være med at give ham nye vaner, som i senere skal tage fra ham.
Ved du hvad det er der gør at han er SÅ glad for sin barnevogn, og SÅ ked af sin seng? Hvis det er noget helt bestemt i barnevognen han knytter sig til, så tag det med i sengen. Måske hælder barnevognen lidt i fodenden, og sengen står helt vandret. Så måske skal hovedgørdet lige hæves ensmule, så det matcher barnevognens hældning. Det kan være bitte små ting der gør en forskel...
Hjemme hos os, er der henholdsvis en sut (til den lille på 10 måneder) og et pudebetræk, eller et hjørne af dynen (til den store på 2½) det er de to ting de begge hæfter sig ved SKAL være i deres senge før de vil sove.
Når mine unger vågner, bliver de tilbudt en tår vand, får en trøstetur på skødet af mor, og lægges så på ny i seng, ingen dikkedarer, aller højest en sang, som de også får når de bliver lagt første gang.
Jeg håber du kan bruge svarene. og ellers kunne du evt sende dit spørgsmål til lisbeth jes, den nye sundhedsplejerske på baby.dk, du finder hende under rådgivning, her over den grønne bjælke i toppen. MEN hvis din søn er mere end 6 måneder vil hun sikkert også bede dig tage natflasken fra ham. hvliket der jo så også er en smule om. Når han får lov at få flasken om natten, vi han også altid føle sulten om natten, og hvem kan sove på en rumlende mave

Ja så om der alligevl lidt om flasken, men nu ved jeg jo ikke hvordan de andre har omtalt den flaske, da jeg vidst ikke før har blandet mig i dine sove tråde... hvis du ikke gider høre det med flasken, kan du jo bare let og elefant springe det over, og kun "se" alt det andet. Det er jo i sidste ende dit eget valg...
Men forresten hvorfor har du ikke kontaktet den sp der har fulgt dig og din søn tidligere? tror du ikke hun kunne hjælpe, hun kender jer jo personligt.