Hck skriver:
Bare nysgerrighed, men kan man sige hvor svært folk er angrebet kun ud fra hvad medicin de for ?. Hvad så med dem der har prøvet måske 5 slags medicin, jeg mener er medicinen meget "kategori" opdelt ? Med hensyn til gigtens sværhedsgrad ?. Vi har altid fået af vide på riget, at det virkede på forskellige måder, angreb/bekæmpede ( eller hvad man nu kalder det ), på hver sin måde. Min datter har fået mtx, enbrell, Simponi, Remicade og for nu RoActemra, og jeg troede egentlig bare at de startede med det billigste produkt.
Nej, det har ikke som sådan noget med prisen at gøre, men de gamle præparater er som regel de billigste, fordi patentet er udløbet, og idet de er afprøvet gennem mange år og fundet med bedst virkning i forhold til bivirkning, så er det oftest dem, man tyer til først - man lægger ofte bunden med MTX (afhængig af diagnose) og arbejder udfra det, næste skridt er kombinationsbehandling. Enbrel og MTX har vi brugt i mange år og er blandt de præparater, som afprøves relativt hurtigt.....det betyder, at man er på et "plateau" indtil et andet præparat skønnes med bedre virkning, hvorefter medicinen optrappes eller skiftes. Man måles med røntgen, blodprøver og scoreskemaer, hvor man kan vurdere sygdommens sværhedsgrad og udvikling. I de senere år er der kommet rigtig gode medicinalternativer, men de er helt urimeligt dyre, en årsbehandling for én patient kan snildt overskride 100.000 kr, og så bliver de almindelige sygehusudgifter sædvanligvis også dyrere, fordi de kræver hyppigere kontroller.
Anmeld
Citér