Mariehøne123 skriver:
Først og fremmest fedt du går i dialog og ikke vare undlader at svare folk med andre holdninger
jeg mener ikke der skal være et bestemt antal personer til at støtte, jeg tror bare du vil blive overrasket over hvor meget støtte det kan være rart at have. Aftenmøder på arbejde, lidt senere fri en dag, forældremøder, lægebesøg, tandlægebesøg frisør mv alt sammen noget der kræver pasning. Derudover kommer alt verdens praktiske ting hvor det nogle gange kan være rart at få hjælp samt hvis du bare en gang imellem vil være social, løbe en tur eller andet. Du vil blive overrasket over hvor meget frihed du mangler. Når du er alene skal du ko både hente og bringe hvis du arbejder 8 timer med 30 min transport skal baby være i institution 9 timer om dagen hvorefter i skal handle lave mad mv.
At dine børn slipper for en skilsmisse er rigtigt men heldigvis er der jo mange der ikke bliver skilt og selvom man skulle blive skilt vil børnene jo stadig have deres far så synes ikke det kan sammenlignes. Jeg tror mange donorbørn oplever en identitetskrise fordi de mangler nogle af deres genetiske ophav ligesom adoptivbørn så det kan også blive hårdt for et kommende barn det kan man ikke spå om og bør ikke være med i dine betragtninger
Du er kun 24 du er ung. Jeg forstår helt ærligt ikke du venter et par år, tro mig mit livssyn ændrede sig vanvittigt meget fra jeg var 24 til bare 28 år. Er du færdiguddannet, etableret på arbejdsmarkedet mv?
der er massere af fordele ved at være rimelig ung mor men der er også ulemper især alene og du har massere af år foran dig. Selvfølgelig har nogle svært ved det, men jeg synes ikke det skal være et argument for at begynde før tid.
Jeg må helt ærligt sige jeg ikke kan forstå argumentet for at det skal være nu.
Og i lige måde - det er altid godt at få vendt nogle forskellige holdninger og på den måde sat mere perspektiv på tingene 
Jeg kan jo kun forestille mig de ting, du skriver om, og hvordan det vil blive at være alene om alting hele tiden. Egentlig synes jeg, at jeg allerede har taget alt det du nævner med i betragtning, men jeg tror alligevel, jeg vil snakke med mine nærmeste omkring det for at få lidt mere indsigt i, hvad de forventer at kunne hjælpe mig med. Ikke at det er det, der skal være det afgørende, men jeg kan sagtens se hvorfor så mange mener, at ens netværk er supervigtigt, når man er enlig forælder.
Som nævnt tidligere har du ret i det med, at et donorbarn er mere udsat for en identitetskrise, men her synes jeg også det er vigtigt at tænke på, at jeg netop vælger en så udvidet donor som muligt (altså én med en masse informationer, billeder etc.) for at give mit barn de bedste betingelser for at spejle sig, omstændighederne taget i betragtning. Selvfølgelig kan man sige, at det umiddelbart er bedst for et barn at have begge sine forældre, men som sagt er dette ikke en garanti for et lykkeligt liv og ingen identitetskrise, ligesom det at have én forælder heller ikke er ensbetydende med, at man får et svært liv. Hellere én forælder, som vil det af hele sit hjerte, end to forældre, som måske hænger lidt i bremsen. Og så ser jeg det i øvrigt som en kæmpe fordel, at jeg har to brødre, sådan at mit barn også får nogle mandlige rollemodeller i sit liv (selvom jeg ikke ser kønsroller som specielt vigtige, så længe der er gode mennesker omkring barnet).
Faktisk har jeg allerede ventet et par år - jeg tog det meste af beslutningen da jeg var 21 og har så brugt de sidste tre år på at tygge godt og grundigt på det hele og virkelig mærke efter. Fået snakket med min familie om det og undersøgt alt hvad jeg lige kunne komme i tanke om. Det kan da godt være, at mit livssyn ændrer sig i de kommende år, men jeg tænker også bare, at når jeg de sidste tre år (plus de år der gik forinden, hvor jeg overvejede det hele og også havde idéen om et regnbuebarn inde over) har haft det på samme måde, så er det måske fordi det bare er det rigtige for mig. Jeg tvivler stærkt på, at jeg ændrer mening, for selvom det selvfølgelig godt kan ske at jeg møder den helt rigtige at få børn med, har jeg altid haft en forestilling om, at jeg ville komme til at være alene i det meste af mit voksenliv. I bund og grund har jeg ikke lyst til at danne par med nogen og binde mig så meget til en person, som man gør når man får børn sammen. De fleste, som vælger at få børn alene, bruger det jo som en slags nødløsning, fordi de ikke har nået at finde den rigtige partner. Sådan er det ikke for mig - det her er nemlig min plan A, fordi det er det, jeg helst vil. Så kan man kalde mig egoistisk over for mit barn, men på den anden side er det jo altid egoistisk at få børn, ikke sandt? Jeg kan egentlig heller ikke se det specielt egoistiske i at jeg er villig til at ofre alt og sætte alting til side for at tage mig bedst muligt af mit barn og klare det hele alene. Og hvis jeg kan give mit barn et godt liv på egen hånd, så ser jeg det da som en gave til ham/hende, frem for en byrde at der ikke er en forælder nummer 2.
Jeg er færdiguddannet når jeg får barnet, ja. Måske når jeg at få mit første job, inden barnet kommer, måske ikke - det kommer an på, hvor lang tid der går, inden jeg bliver gravid. Dette er også en ting, jeg har overvejet rigtig mange gange, og egentlig også rigtig grundigt. At gå på barsel som nyuddannet er måske på mange måder lidt af et sats, fordi det kan betyde, at det er sværere at komme ind på arbejdsmarkedet efterfølgende. Men på den anden side er det en fordel, at man allerede har været på barsel, når man bliver ansat. I det store hele tror jeg ikke det gør nogen forskel, for det er så forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads, at jeg ikke tror man kan sige, at det ene er bedre end det andet. Derudover er min plan at flytte tilbage til det område, jeg kommer fra, hvor det meste af min tætte familie også bor. På den måde er jeg tæt på dem under min barsel og i det første år af barnets liv. Finder jeg derefter et arbejde lidt længere væk, jamen så kan jeg jo flytte efter dét, alt efter hvordan jeg vurderer situationen til den tid. Hvis jeg fik job umiddelbart efter min afsluttede uddannelse, ville dette sandsynligvis gøre, at jeg, når jeg skulle have mit barn, ville bo længere væk fra familie og netværk. Jeg kunne selvfølgelig godt prøve at finde arbejde i det område, men man er jo også nødt til at være lidt åben, når man skal etablere sig på arbejdsmarkedet. Det har jeg bedre mulighed for, når jeg har fundet mig til rette i rollen som mor. Og det er vel lige hårdt at have både job og børn, uanset hvor gammel man er, og hvor længe man har været i arbejde.
Jeg forstår godt, at du råder mig til at vente. Det er der rigtig mange der gør! Men selvom det er normen at vente med at få børn til man er sidst i 20'erne, kan jeg egentlig ikke forstå, hvorfor det er så slemt at starte lidt tidligere. Det vigtigste må vel være, at man selv føler sig klar til det, og ikke mindst at man har lyst til og mod på det. Og at kalde det 'at begynde før tid' skyldes jo nok også normen. Hvor gammel er man, hvis man begynder 'til tiden'? Fertiliteten falder allerede fra man er omkring 25, så jeg ser det ikke som før tid - og slet ikke, når jeg har været mere eller mindre afklaret omkring min beslutning i flere år.
Derudover er jeg også bevidst om, at mit barn kun får én familie, nemlig min. Det betyder blandt andet, at der kun er ét sæt bedsteforældre, og eftersom jeg selv kun er vokset op med én bedsteforælder, som jeg i øvrigt ikke er eller har været specielt tæt med, vil jeg gerne give mit barn mange år sammen med dets bedsteforældre. Mine forældre var relativt gamle, da de fik mig, især fordi jeg er den yngste, så derfor vil jeg rigtig gerne ikke alt for sent i gang. Ikke at det er dette, der er det afgørende, men det spiller da ind.
Lysten til et barn er der og har været der længe. For mig at se er dette det allervigtigste i beslutningen. Så er der jo andre praktiske ting, der skal tages med, som fx uddannelse, bolig, økonomi og netværk. Bevares, jeg bor ikke i hus med have og har penge at strø om mig med, men mindre kan vel også gøre det. Jeg har gode mennesker omkring mig, som jeg ved vil blive en stor og dejlig del af mit barns liv. Og mest af alt har jeg en masse kærlighed til mit barn, allerede nu. Hvis ikke du synes, det er et godt nok argument, så er vi nok bare uenige. Og det er også helt fint! Det ville være kedeligt, hvis vi alle gjorde tingene på samme måde