Mariehøne123 skriver:
Jeg kan ikke komme med nogle fordele ved at enlig mor udover du selvfølgelig kan bestemme opdragelse værdier mv selv.
Inden jeg fik børn tænkte jeg at jeg nok sagtens kunne klare at være enlig mor og det kan jeg da sikkert også men jeg vil meget gerne undgå det.
Det er rigtig hårdt st blive forældre og en bror og nogle forældre der kan hjælpe er ikke nok i min verden. Du skal ihvertfald have afstemt med dem hvad du kan forvente. Derudover skal du forberede dig på at det bliver ensomt. Du vil være meget alene om aftener mv hvor barnet sovet og du ikke kan gå ud og det gælder mange år frem. Jeg Synes ikke et barn skal lide under at du vælger at være enlig så du får formentlig ikke meget tid til veninder interesser mv. Bare at få job til at gå op med ikke alt for lange institutions dage vil formentlig blive en udfordring. Desuden skal du selv dække sygedage mv
Hvis ikke alderen virkelig er ved at trykke vil jeg virkelig anbefale dig at vente og finde en mand du elsker og få børn med ham. Du kan have nok så mange forestillinger om hvordan livet med børn er, men man ved det ikke før man står i det.
Desuden vil dit barn blive meget alene fremover med en meget lille familie. Det synes jeg også man skal tænke over og det er en af mange grunde til jeg selv har flere børn
Det er skrevet hårdt men i bedste mening. Held og lykke uanset hvad du vælger.
Hvorfor mener du ikke, at en støttende familie er nok? Er din opfattelse, at det kræver en kæmpe flok af venner at være enlig forælder? Jeg har ingen forventninger om at mit barn skal passes i tide og utide, og hvis jeg har nogle få, men nære personer, som bor i nærheden, burde det så ikke være tilstrækkeligt?
Jeg har overvejet det med, at man er meget alene om aftenen osv. Men det er jeg altid i forvejen, så det ser jeg overhovedet ikke som noget skidt. Jeg er en enspænder, jeg elsker at være i mit eget selskab, og jeg slapper allerbedst af, når jeg bare kan være derhjemme om aftenen. Jeg er ikke typen, der bliver ensom af at være alene, men derimod føler jeg mig ofte ensom iblandt mange mennesker. Så det ser jeg faktisk som noget godt! De interesser jeg har kan jeg sagtens fordybe mig i hjemme, så der er heller ikke noget dér. Jeg har heller aldrig været café- eller festtypen som har brug for at gå ud med veninderne hver 2. dag.
Kan selvfølgelig godt se udfordringen i at få job og institution til at gå op, og især sygdom. Men det er jo så her, jeg er så heldig at kunne trække på mine forældre, som til den tid begge er pensionerede og har mulighed for at hjælpe med pasning + at hente/bringe osv.
Min alder trykker ikke (endnu), men jeg har bare heller ikke lyst til at vente til jeg er 35 og risikere ikke at få de børn, jeg ønsker mig. Og selvom det måske stadig er muligt til den tid, er det jo et faktum, at fertiliteten daler allerede når man er i start 20'erne. I øvrigt er jeg til kvinder, så der skal blandes en donor ind i projektet uanset. At få børn alene udelukker jo heller ikke en eventuel kommende partner.
Men nej, jeg aner ikke hvordan livet med børn er, og det er netop derfor jeg har oprettet tråden her. Jeg vil jo gerne høre om andres råd og erfaringer, så jeg er så godt rustet som muligt. Men selvom det sikkert bliver anderledes, end man forestiller sig, er jeg ret sikker på, at de fleste finder lykke i livet med børn - om man er én eller to.
Det du skriver om, at mit barn bliver meget alene med en meget lille familie, forstår jeg ikke helt. Der er kun mig som forælder, ja, men jeg vil med sikkerhed gerne have flere børn, så de netop har hinanden hele deres liv. Og i øvrigt er min familie kæmpestor, så jeg vil nu ikke sige at mit barn (/mine børn) får en 'meget lille familie'.
Tak for dit input!