Veninde dilemma - what to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2017

Lunae

Anonym skriver:

Hej med jer, Jeg har en veninde som er alene mor til et barn på 10. Hun planlægger at udleje sin lejlighed i vinterferien via airbnb og spørger mig om hun og hendes søn må bo hos mig og min familie imens. Det drejer sig om 4 dage og hun vil tjene ca 2000 kr på det. 

Jeg vil som udgangspunkt rigtig gerne hjælpe min veninde men kan mærke at jeg synes denne situation er ret urimelig. For det først føler jeg ikke det er en "nødsituation" men en situation min veninde selv vælger at sætte sig i. For det andet bryder jeg mig slet ikke om ideen om at omdanne eget hjem til hotel, tjene penge på det mens hun og barnet bor gratis hos mig og finder det ret forstyrende og uhensigtsmæssigt ift hendes barn, som bliver hivet ud af hjemmet og hans faste base uden "gyldig" grund. 

Vi er 5 i familien - to voksne og tre børn. Vi har et forholdsvis stort hus, så vi har i princippet pladsen til det. Dog synes jeg alligevel at tidspunktet er også ret trælst da det er vinterferie og det vil være energikrævende for alle at tage hensyn til overnattende gæster... 

Jeg og min mand vil allerhelst sige nej til veninden... men er jeg urimelig??? Hvad vil I have gjort? Og hvordan skal jeg formulere det så hun kan forstå fornuften i vores overvejelser og hun ikke bare føler sig afvist??? Vil ellers rigtig gerne hjælpe hende en anden gang hvis hun havde brug for det , hvis præmisserne er andeledes. 

Skal lige sige at for et par måneder siden har jeg haft samme veninde boende i 3 dage da hun skulle på 1uges ferie fra onsdag-onsdag, men havde udlejet sin lejlighed fra søndagen inden og til lørdag. Den gang var det kun veninden, der var boende da hendes barn var hos faderen. 

Håber ikke mit indlæg blev for rodet. På forhånd tak for hjælpen.

Du kan naturligvis ikke blande dig i, om din veninde vil bruge sit hjem som bnb. Når det så er sagt, så bliver det jo dit problem, når nu din veninde har planer om at skulle bo hos dig imens. Det kan du sagtens tillade dig at sige nej til. Jeg ville bare sige, at du selvfølgelig altid ville hjælpe hende, hvis hun stod i et akut problem, men at I ikke kan overskue at have nogen boende i fire dage af jeres ferie.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

For det første så bor hun 10 min væk fra os og jeg ser hende ofte. Grunden til at det er i vinterferien er ikke fordi hun holder ferie med sin søn. Det er der, fordi det er i den periode det er størst efterspørgsmål på hendes lejebolig. For mig er det meget energikrævende at have overnattende gæster og jeg føler virkelig at for mig vil det være en belastning mere end nydelse at have gæster der. Jeg vil gerne hjælpe min veninde men i denne tilfældd føler jeg at de personlige og familiære konsekvenser vil være for høje. Jeg er nemlig sygemeldt med en depression hvilket ikke gør situationen nemmere...

Det er helt ok , at hun spørger, og det er mindst lige så ok, at du siger nej. Det er jo ikke en nødsituation, og det er heller ikke fordi, I ses så sjældent, at en ferie sammen virker oplagt. 

Men hvordan tør hun love sit hjem væk uden først at have en sikker plan?

Anmeld Citér

18. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tranebaer skriver:

Jeg ville klart sige nej.

Hun lyder til at mangle situationsfornemmelse. Mange mennesker har brug for at koble af alene, og ville føle det som en stor belastning (inklusive mig selv, men nok eksklusive hende). Det er underligt, at hun ikke overvejer det, men blot ser verden fra egen næsetip, specielt når hun ved at du har en depression. 

Ved vi, at hun har gjort andet end blot at spørge, om det er muligt? Jeg synes, en forespørgsel er okay. Så længe, hun også kan tage et afslag, altså. 

Anmeld Citér

18. januar 2017

Tranebaer

Mor og meget mere skriver:

Ved vi, at hun har gjort andet end blot at spørge, om det er muligt? Jeg synes, en forespørgsel er okay. Så længe, hun også kan tage et afslag, altså. 

Jeg synes det er mangel på situationsfornemmelse overhovedet at spørge.

Anmeld Citér

18. januar 2017

Babilooo

Så hun vil tjene 2000kr og sikkert spise gratis med hos jer...?  Det er da en super deal..??

Ej jeg synes det er en mærkelig forespørgsel. Kunne forstå hvis I talte om en fælles sommerhus. Men hun vil bo hos jer for at spare - og tjener mere..?

ej...det ville være er nej herfra

Anmeld Citér

18. januar 2017

Bananaalice

Du skal da selvfølgelig have 500 af de 2000 som tak for ulejlighed  
Jeg er ikke sikker på jeg ville afvise det, en 10 årig dør ikke af at prøve en alternativ ferie, men så skulle det også være en ferie hvor man går all in og laver nogen sjove og hyggelige ting sammen som veninder og med børnene.

Men klart man også har brug for at være sig selv  

Anmeld Citér

18. januar 2017

Anonym

Efter du har skrevet at i bor tæt på hinanden og egentlig har rig mulighed for at se hinanden, så ville jeg nok sige nej. Ser man hinanden sjældent og kan børnene hygge sig sammen, så er det noget andet - men det virker lidt som om hun udnytter din gæstfrihed.. for mig virker det underligt at leje sit hjem ud uden at have en løsning i mellemtiden, især når man har sit barn hjemme i perioden. Det lyder ikke som om hun spørger for hyggens skyld men mest som om det er belejligt for hende. 

Du må jo mærke efter i dig selv, men jeg ville nok bare sige at du desværre ikke kan have hende boende. 

Anmeld Citér

18. januar 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg havde kun sagt ja hvis veninden var i pengenød - ellers ikke! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.