Anonym skriver:
Hej med jer, Jeg har en veninde som er alene mor til et barn på 10. Hun planlægger at udleje sin lejlighed i vinterferien via airbnb og spørger mig om hun og hendes søn må bo hos mig og min familie imens. Det drejer sig om 4 dage og hun vil tjene ca 2000 kr på det.
Jeg vil som udgangspunkt rigtig gerne hjælpe min veninde men kan mærke at jeg synes denne situation er ret urimelig. For det først føler jeg ikke det er en "nødsituation" men en situation min veninde selv vælger at sætte sig i. For det andet bryder jeg mig slet ikke om ideen om at omdanne eget hjem til hotel, tjene penge på det mens hun og barnet bor gratis hos mig og finder det ret forstyrende og uhensigtsmæssigt ift hendes barn, som bliver hivet ud af hjemmet og hans faste base uden "gyldig" grund.
Vi er 5 i familien - to voksne og tre børn. Vi har et forholdsvis stort hus, så vi har i princippet pladsen til det. Dog synes jeg alligevel at tidspunktet er også ret trælst da det er vinterferie og det vil være energikrævende for alle at tage hensyn til overnattende gæster...
Jeg og min mand vil allerhelst sige nej til veninden... men er jeg urimelig??? Hvad vil I have gjort? Og hvordan skal jeg formulere det så hun kan forstå fornuften i vores overvejelser og hun ikke bare føler sig afvist??? Vil ellers rigtig gerne hjælpe hende en anden gang hvis hun havde brug for det , hvis præmisserne er andeledes.
Skal lige sige at for et par måneder siden har jeg haft samme veninde boende i 3 dage da hun skulle på 1uges ferie fra onsdag-onsdag, men havde udlejet sin lejlighed fra søndagen inden og til lørdag. Den gang var det kun veninden, der var boende da hendes barn var hos faderen.
Håber ikke mit indlæg blev for rodet. På forhånd tak for hjælpen.
Ej nu får jeg sikkert høvl.. Men min første tanke var.. "Veninde" virkelig? Virker ikke særlig veninde agtigt at du for det første ikke vil bruge tid sammen med hende og for det andet ikke vil hjælpe hende med at tjene lidt ekstra til hende og hendes søn
Kunne jo være de forkælte jer mens de var på besøg, man ved aldrig 
Hvorfor ville du kun have hende boende hvis det var en nødsituation? Det er jo en hyggelig vennetjeneste, altså hvis man virkelig er venner, at have dem på besøg i en ferie.. Det ville jo nok være noget andet, i mine øjne, hvis det havde været i hverdagen 
Og ja, jeg ved godt jeg lyder som en total bitch lige nu, det er ikke meningen, jeg undrer mig bare, udfra de ting du skriver