Veninde dilemma - what to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

selvom man tjener meget kan man godt stå i problemer til halsen. 

God økonomi afhænger ikke af indtægter men af balancen mellem indtægter og udgifter. Måske er hun for flov til at sige hun er i nød. 

Jeg ville i hvertfald lige grave lidt inden jeg nej.. 

Jeg kender ret meget til hendes økonomiske forhold. Jeg ved også at hun vil fortælle hvis hun var i akut pengemangel. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2017

Patriark

Anonym skriver:

Hej med jer, Jeg har en veninde som er alene mor til et barn på 10. Hun planlægger at udleje sin lejlighed i vinterferien via airbnb og spørger mig om hun og hendes søn må bo hos mig og min familie imens. Det drejer sig om 4 dage og hun vil tjene ca 2000 kr på det. 

Jeg vil som udgangspunkt rigtig gerne hjælpe min veninde men kan mærke at jeg synes denne situation er ret urimelig. For det først føler jeg ikke det er en "nødsituation" men en situation min veninde selv vælger at sætte sig i. For det andet bryder jeg mig slet ikke om ideen om at omdanne eget hjem til hotel, tjene penge på det mens hun og barnet bor gratis hos mig og finder det ret forstyrende og uhensigtsmæssigt ift hendes barn, som bliver hivet ud af hjemmet og hans faste base uden "gyldig" grund. 

Vi er 5 i familien - to voksne og tre børn. Vi har et forholdsvis stort hus, så vi har i princippet pladsen til det. Dog synes jeg alligevel at tidspunktet er også ret trælst da det er vinterferie og det vil være energikrævende for alle at tage hensyn til overnattende gæster... 

Jeg og min mand vil allerhelst sige nej til veninden... men er jeg urimelig??? Hvad vil I have gjort? Og hvordan skal jeg formulere det så hun kan forstå fornuften i vores overvejelser og hun ikke bare føler sig afvist??? Vil ellers rigtig gerne hjælpe hende en anden gang hvis hun havde brug for det , hvis præmisserne er andeledes. 

Skal lige sige at for et par måneder siden har jeg haft samme veninde boende i 3 dage da hun skulle på 1uges ferie fra onsdag-onsdag, men havde udlejet sin lejlighed fra søndagen inden og til lørdag. Den gang var det kun veninden, der var boende da hendes barn var hos faderen. 

Håber ikke mit indlæg blev for rodet. På forhånd tak for hjælpen.

Hun kan betale 50% af hendes indtægt, efter hun har betalt skat.

Anmeld Citér

18. januar 2017

migxher

Jeg havde sagt ja hvis det var en god veninde og vores børn kunne samme men hvis i ikke har lyst skal i selvfølgelig bare sige nej, men begrundelsen at det er vinterferie og familietid for jer.

Anmeld Citér

18. januar 2017

Abracadabra

Jeg ville sige nej. Bare helt kort sige, at det passer dårligt. Absolut ikke flere eller uddybende forklaringer. Bare sige nej, desværre.

Anmeld Citér

18. januar 2017

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Jeg havde sagt ja hvis det var en god veninde og vores børn kunne samme men hvis i ikke har lyst skal i selvfølgelig bare sige nej, men begrundelsen at det er vinterferie og familietid for jer.

Vores børn er betydeligt yngre end hendes barn så de interagerer ikke rigtigt når de er sammen...

Anmeld Citér

18. januar 2017

Muhmi

Anonym skriver:

Hej med jer, Jeg har en veninde som er alene mor til et barn på 10. Hun planlægger at udleje sin lejlighed i vinterferien via airbnb og spørger mig om hun og hendes søn må bo hos mig og min familie imens. Det drejer sig om 4 dage og hun vil tjene ca 2000 kr på det. 

Jeg vil som udgangspunkt rigtig gerne hjælpe min veninde men kan mærke at jeg synes denne situation er ret urimelig. For det først føler jeg ikke det er en "nødsituation" men en situation min veninde selv vælger at sætte sig i. For det andet bryder jeg mig slet ikke om ideen om at omdanne eget hjem til hotel, tjene penge på det mens hun og barnet bor gratis hos mig og finder det ret forstyrende og uhensigtsmæssigt ift hendes barn, som bliver hivet ud af hjemmet og hans faste base uden "gyldig" grund. 

Vi er 5 i familien - to voksne og tre børn. Vi har et forholdsvis stort hus, så vi har i princippet pladsen til det. Dog synes jeg alligevel at tidspunktet er også ret trælst da det er vinterferie og det vil være energikrævende for alle at tage hensyn til overnattende gæster... 

Jeg og min mand vil allerhelst sige nej til veninden... men er jeg urimelig??? Hvad vil I have gjort? Og hvordan skal jeg formulere det så hun kan forstå fornuften i vores overvejelser og hun ikke bare føler sig afvist??? Vil ellers rigtig gerne hjælpe hende en anden gang hvis hun havde brug for det , hvis præmisserne er andeledes. 

Skal lige sige at for et par måneder siden har jeg haft samme veninde boende i 3 dage da hun skulle på 1uges ferie fra onsdag-onsdag, men havde udlejet sin lejlighed fra søndagen inden og til lørdag. Den gang var det kun veninden, der var boende da hendes barn var hos faderen. 

Håber ikke mit indlæg blev for rodet. På forhånd tak for hjælpen.

Ej nu får jeg sikkert høvl.. Men min første tanke var.. "Veninde" virkelig? Virker ikke særlig veninde agtigt at du for det første ikke vil bruge tid sammen med hende og for det andet ikke vil hjælpe hende med at tjene lidt ekstra til hende og hendes søn Kunne jo være de forkælte jer mens de var på besøg, man ved aldrig

Hvorfor ville du kun have hende boende hvis det var en nødsituation? Det er jo en hyggelig vennetjeneste, altså hvis man virkelig er venner, at have dem på besøg i en ferie.. Det ville jo nok være noget andet, i mine øjne, hvis det havde været i hverdagen

Og ja, jeg ved godt jeg lyder som en total bitch lige nu, det er ikke meningen, jeg undrer mig bare, udfra de ting du skriver

Anmeld Citér

18. januar 2017

Anonym trådstarter

Ej nu får jeg sikkert høvl.. Men min første tanke var.. "Veninde" virkelig? Virker ikke særlig veninde agtigt at du for det første ikke vil bruge tid sammen med hende og for det andet ikke vil hjælpe hende med at tjene lidt ekstra til hende og hendes søn Kunne jo være de forkælte jer mens de var på besøg, man ved aldrig

Hvorfor ville du kun have hende boende hvis det var en nødsituation? Det er jo en hyggelig vennetjeneste, altså hvis man virkelig er venner, at have dem på besøg i en ferie.. Det ville jo nok være noget andet, i mine øjne, hvis det havde været i hverdagen

Og ja, jeg ved godt jeg lyder som en total bitch lige nu, det er ikke meningen, jeg undrer mig bare, udfra de ting du skriver

For det første så bor hun 10 min væk fra os og jeg ser hende ofte. Grunden til at det er i vinterferien er ikke fordi hun holder ferie med sin søn. Det er der, fordi det er i den periode det er størst efterspørgsmål på hendes lejebolig. For mig er det meget energikrævende at have overnattende gæster og jeg føler virkelig at for mig vil det være en belastning mere end nydelse at have gæster der. Jeg vil gerne hjælpe min veninde men i denne tilfældd føler jeg at de personlige og familiære konsekvenser vil være for høje. Jeg er nemlig sygemeldt med en depression hvilket ikke gør situationen nemmere...

Anmeld Citér

18. januar 2017

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Mener du at man kun er en god veninde hvis man "pleaser" sine venner og ukke respekterer egne grænser? Det vil jeg aldrig forvente af mine venner - de skal se mig ig have besøg af mig når vi begge har tid og især lyst!

Anmeld Citér

18. januar 2017

Tranebaer

Jeg ville klart sige nej.

Hun lyder til at mangle situationsfornemmelse. Mange mennesker har brug for at koble af alene, og ville føle det som en stor belastning (inklusive mig selv, men nok eksklusive hende). Det er underligt, at hun ikke overvejer det, men blot ser verden fra egen næsetip, specielt når hun ved at du har en depression. 

Anmeld Citér

18. januar 2017

Muhmi

Anonym skriver:

Mener du at man kun er en god veninde hvis man "pleaser" sine venner og ukke respekterer egne grænser? Det vil jeg aldrig forvente af mine venner - de skal se mig ig have besøg af mig når vi begge har tid og især lyst!

Nej det mener jeg bestemt ikke Nu vidste jeg ikke at I boede forholdsvis tæt på hinanden og at I ser hinanden ofte, jeg vidste heller ikke at du lige er blevet sygemeldt med en depression, det gør jo sagen helt anderledes, så er behovet for restituering langt større end hvis man ikke var syg Jeg synes også selv det er energikrævende at have besøg, men hvis det f.eks. var en veninde jeg ikke havde set i ja, lad os bare sige en måneds tid eller mere, så ville jeg byde vedkommende velkommen med åbne arme, fordi det jo så var lidt sjældnere, at vi så hinanden

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.