Hvem skal betale skole? 7/7 ordning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.041 visninger
26 svar
16 synes godt om
18. december 2016

kesuh

De store spørgsmål!

Nu er jeg nysgerrig,  valget står mellem kommunal eller friskole, men hvem skal betale skolepenge og sfo.

Hvad kan bopælsforælderen kræve af samværsforælderen, såfremt forsørgerpligten er opfyldt fra begge sider.

Kan bopælsforælderen kræve noget når vedkommende står som enlig forsørger? 

Børnepengene bliver delt mellem parterne.  

Nu går snakken /diskussionen om det. Jeg kan ikke rigtig finde noget konkret om det på de såkaldte lovgivende sider. 

Så jeg håber nogle har oplevet lignede situation og hvad har i gjort. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2016

alenemor42

Som bopælsforældre kan du ikke kræve betaling for skole af samværsforælder. Det skal være en indgået aftale mellem forældrene hvis begge skal betale.

det samme gælder for efterskole 

Sfo betaling må deles imellem forældre når børnepenge deles og der er 7/7

Anmeld Citér

18. december 2016

Tante15

Umiddelbart ville jeg mene, at I må dele udgiften, hvis det forholder sig på den måde, at ingen betaler bidrag grundet 7/7 ordning, og samtidig deler børnepengene. 

Da i aftalte ovenstående, fik I ikke klarlagt hvordan i forhold til udgifter til børnehave etc. Har den ene hidtil betalt udgift til børnehave?.

Anmeld Citér

18. december 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
kesuh skriver:

De store spørgsmål!

Nu er jeg nysgerrig,  valget står mellem kommunal eller friskole, men hvem skal betale skolepenge og sfo.

Hvad kan bopælsforælderen kræve af samværsforælderen, såfremt forsørgerpligten er opfyldt fra begge sider.

Nu går snakken /diskussionen om det. Jeg kan ikke rigtig finde noget konkret om det på de såkaldte lovgivende sider. 

Som enlig forsørger kan man (alt efter indkomst) få noget tilskud til friskole.

Som udgangspunkt tror jeg at det vil være bopælsforælder der skal betale, fordi børnepengene går ind på dennes konto.
Det mest fair ville imo dog være at betale 50/50 når man også splitter børnepenge, og har barnet lige meget og sådan. 

Jeg ved dog ikke om der er nogle regler om det, og har ikke selv børn i den alder. 

Anmeld Citér

18. december 2016

modesty

kesuh skriver:

De store spørgsmål!

Hvis det er 7/7 og børnepenge bliver delt, er den eneste fornuftige løsning vel at skolepengene bliver delt.

Anmeld Citér

18. december 2016

Fru Jørgensen

Der er umiddelbart flere faktorer der spiller ind ifht det konkrete svar: er mor og far enige om at et friskole/privatskoletilbud er der bedste for barnet? ( er der ikke det kan modparten ikke "tvinges" til at betale)

Er der en god grund til at folkeskolen ikke passer til barnet? (Er der det kan der bevilliges tilskud til pladsen via kommunen)

Får mor/far i forvejen fripladstilskud? (Her bliver det desværre lidt mudret, fripladstilskud følger i hovedreglen barnet)

Er samarbejdet i forvejen meget belastet, hvorved diskussionen kan ses som et oplæg til konflikt...? (Såfremt det er det kam skolevalget hurtigt blive billedet på dårligt samarbejde og højt konfliktniveau...

Anmeld Citér

18. december 2016

kesuh

Tante15 skriver:

Umiddelbart ville jeg mene, at I må dele udgiften, hvis det forholder sig på den måde, at ingen betaler bidrag grundet 7/7 ordning, og samtidig deler børnepengene. 

Da i aftalte ovenstående, fik I ikke klarlagt hvordan i forhold til udgifter til børnehave etc. Har den ene hidtil betalt udgift til børnehave?.

Bopælsforælderen har fået friplads og hvad der nu ellers kan skaffes som tilskud.

7/7 ordningen har kørt siden barnet var ca. 1 år gammelt.

Anmeld Citér

18. december 2016

kesuh

Der er umiddelbart flere faktorer der spiller ind ifht det konkrete svar: er mor og far enige om at et friskole/privatskoletilbud er der bedste for barnet? ( er der ikke det kan modparten ikke "tvinges" til at betale)

Er der en god grund til at folkeskolen ikke passer til barnet? (Er der det kan der bevilliges tilskud til pladsen via kommunen)

Får mor/far i forvejen fripladstilskud? (Her bliver det desværre lidt mudret, fripladstilskud følger i hovedreglen barnet)

Er samarbejdet i forvejen meget belastet, hvorved diskussionen kan ses som et oplæg til konflikt...? (Såfremt det er det kam skolevalget hurtigt blive billedet på dårligt samarbejde og højt konfliktniveau...

Begge forældre var utilfredse med den kommunale distriktsskole, så barnet blev skrevet op til en anden skole. Der var så ikke plads, så nu er begge forældre ud i at finde andre alternativer.

3 andre skoler havde ikke plads, så var der en kommunal folkeskole andet steds og en friskole. Det virker bare som om friskolen har mere at byde på og der er kun 160 kr der skiller de to skoler ad om måneden. Pga Sfo er dyr i den pågældende kommune

Bopælsforældren for alle tilskud og des lige og friplads. Da vedkommende står, som enlig forsørger.

Anmeld Citér

18. december 2016

Tante15

kesuh skriver:

Bopælsforælderen har fået friplads og hvad der nu ellers kan skaffes som tilskud.

7/7 ordningen har kørt siden barnet var ca. 1 år gammelt.

Hvis/når I er blevet enige om skole, og hvis der er en egenbetaling, når der er søgt de tilskud, som det er muligt, ville det så ikke virke naturligt, at I deler udgiften imellem jer, tilsvarende I deler børnepengene? Er der noget, som jeg overser i dette billede? 

Anmeld Citér

18. december 2016

B&J

I mine øjne hvis det er 7/7 ordning så hedder det halv børnepenge mellem forældrene halv udgifter til at. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.