Jeg troede fuld og fast på nisser og julemanden da jeg var barn. Og da én i min skole fortalte mig at det var løgn, blev jeg møg ked af det. Ikke fordi mine forældre havde "løget", men fordi jeg stadig gerne ville tro.
Så jeg valgte at lade som om, i stedet for at fortælle mine forældre at jeg godt vidste det var dem.
Jeg husker tilbage som en magisk tid med alle de fantastiske væsner. Det er en dejlig børnetro, som jeg i stor grad har givet videre til mine børn.
De tror på at nissen er flyttet ind, og kommer med gaver/oplevelser til dem. Og de tror på at det er julemanden, som kommer juleaften og hilser på, med en lille ting til dem alle.
Når min søn på 5,6 en dag kommer og fortæller at han har hørt at han ikke findes, vil jeg fortælle, at for dem der tror på ham, så findes han. Lige som nogle tror på gud, og andre ikke gør.
Jeg tror ikke det tager skade, det er en skøn "løgn", som kun kommer børnene til gode.
Hvad andre gør er op til dem. Og børn tager bestemt heller ikke skade af, ikke at tro på ham. Det er lidt ligesom religion. Det er helt op til den enkelte.
Anmeld
Citér