Havde lige en snak med en venninde om det med at lade børn tro på julemanden. Havde læst en psykolog udtale det var svækkende for forældres troværdighed at sige julemanden eksisterer, for så tænker de om de ellers har løjet om andre ting, samt kunne det være ganske ubehageligt for børn at gå og tro de ingen gaver får pga en gang de har opført sig dårligt i løbet af året.
Det jo en sjov ting for jeg har selv været splittet omkring det siden jeg fik børn, fordi jeg er selv vokset op med en meget klar forklaring om at julemanden og nisser er fantasifigurer som er super hyggelige, men altså ikke et rigtigt fænomen og det har jeg virkelig værdsat. Jeg har altid elsket julen, magien og nisserne/julemanden, men har ikke behøvet at se dem som virkelige.
Min mand derimod er vokset op med virkelig at tro på julemanden (ja han lyder næsten som om han stadig gør det)
og sendte brev til ham hvert år og han insisterer på vores børn også skal tro på julemanden på den måde. Jeg synes det er fjollet og bryder mig egentlig ikke om at bilde ungerne det ind, men prøver at forholde mig neutralt og har sagt han så må redegøre for det, når de en dag bliver skeptiske.
Nu er det jo ikke jordens undergang, men alligevel et dillemma der kan splitte en fordi vi hver især er så overbeviste om vi er vokset op med den rigtige tilgang til det. Adventsgaverne tror børnene nissen har lagt til dem når de vågner hver søndag op til jul og julegaverne skal de tro julemanden har afleveret. Det insisterer farmor også på. Ja jeg synes det er lidt bizart, men har valgt at lade ham og svigermor om det fordi jeg jo ikke vil fratage børnene noget ekstra magi, hvis det rent faktisk giver dem det, også selvom jeg ikke syntes jeg mistede noget magi ved ikke at tro på det.
Så ja hvad synes I derude og hvad gør I? Det kunne da være meget sjovt at høre. Min venninde sagde iøvrigt hun var blevet skuffet og ked af det da hun opdagede det ikke var sandt med julemanden, men hun vidregiver alligevel den samme tradition til sine børn, fordi hun mener fordelene er større ved at lade dem tro på det indtil de opdager anderledes.
Anmeld
Citér