Fortællinger, myter, eventyr, fantastiske væsener har "altid" været brugt som opdragere, moralske fortællinger, vejledende til handlinger mm. Det er først nu i et samfund der tror alt kan testes og vil an have sikker viden, man kan finde på at skrive om det skader at tro på julemanden.
Som filosof må jeg grine lidt i de store tænkeres skæg og spørge om vi overhovedet har sikker viden om noget og om vi overhovedet kan tillade os at fortælle noget til vores børn? Bare et eksempel vi fortæller dem hver dag at penge har værdi - verdens største løgn, for de har ikke andet værdi end det vi giver dem
Vi fortæller dem sten ikke kan tale, men er vi nu sikre? Vi giver dem forklaringsmodeller som vi ikke selv er let sikre på fx om døden.
Jeg har aldrig fortalt mine børn julemanden eksisterer - har heller ikke sagt han ikke gør. Men jeg lyver så vandet driver om der bor en nisse i vores hjem, eller lyver jeg? Måske går jeg rundt og skaber en fortælling jeg tror er løgn, mens den er sandhed uden jeg ved det. Hvem siger nisser ikke eksisterer, min mormor holdt fast på til sin dødsdag at hun havde set en, hvem har bevist med sikkerhed de ikke eksisterer? Har vi bare "glemt" at mærke dem, se dem og fornemme de ting de gør? Nej jeg er ikke kugleskør, og nej jeg tror faktisk ikke på nisser, men jeg ved jeg "bare" er et menneske og ikke ved alt, alt er ikke gjort til sikker viden tværtimod.
Jeg elsker magien, fantasien, historierne, jeg elsker at lege med tanken sammen med mine børn om nisser, trolde, magikere, nangijala, talende fugle og hvad ved jeg. Jeg kan stadig finde den barnlige fantasi og tro på det bare sådan lige lidt, for så er livet da lige det mere farverigt hvis magien er til. Jeg kan læse Harry Potter sammen med dem og med ærlighed sige: jamen vi ved jo ikke om der er lidt sandhed i det.
Jeg går ikke gennem ild og vand foe at give dem fantasien, jeg klæder mig ikke ud som julemand, men jeg går med i deres tankerækker, tankeeksperimenter og nyder at høre dem filosofere over muligheden for noget vi ikke ved. Hvorfor dog sige: julemanden eksisterer ikke punktum, når man bare kan sige: hvem ved?
Og forresten lyver jeg om mange ting, dejlige små sjove løgne fx om jeg kan hibke hele vejen til Afrika
mine børn synes jeg er troværdig, og så er de fra en meget tidlig alder enorm god til ironi og kan selv servere fantastiske ironiske bemærkninger så jeg er flad af grin.