Vold-er det nogensinde kvindes skyld??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2016

M1G

Vold er ALDRIG ok.  

Har du brug for hjælp til at komme væk fra sin voldelig mand?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2016

AnoMom

Anonym skriver:

Kan det på nogen tænkelig måde være kvindens skyld hvis hun bliver skubbet til, slået på eller kastet med ting på under skænderier? Er der noget der kan retfærdiggøre det?

Nej aldrig nogensinde. Og det går begge veje. Selv hvis kvinden er voldelig anlagt og slår først f.eks. Så bør modparten være klog og voksen nok til at gå fra det og ikke slå igen. 

Det er een børnehave demokrati "jamen h*n startede" 

Anmeld Citér

26. november 2016

Babs12

Nu forstår jeg ikke baggrunden for spørgsmål, men jeg kan da prøve at komme med noget input. 

For det første synes jeg, at man skal stoppe med at snakke om vold mod kvinder, da kvinder lige så vel kan være voldelig.

Og når det så er sagt, så definerer straffeloven hvornår det er forbudt og hvornår der er tale om selvforsvar. samt alle mulige andre vinkler på emnet. 

Det der er mere vanskeligt at arbejde med inden for misbrug i parforholdet, er når der er tale om psykisk vold. 

Det er lige så ødelæggende og lige så svært at komme fra. og i den kontekst kan det være svært at definere selvforsvar. 

Anmeld Citér

26. november 2016

Ena

Anonym skriver:

Kan det på nogen tænkelig måde være kvindens skyld hvis hun bliver skubbet til, slået på eller kastet med ting på under skænderier? Er der noget der kan retfærdiggøre det?

Det er aldrig offerets skyld - uanset om man er kvinde, mand, lille, stor eller noget andet. 

Men det er fuldstændig naturligt at føle skyld over at være blevet udsat for vold, og at man skammer sig, føler sig forkert og værdiløs.

Det er det, der gør vold så farligt. Offerets nedbrydes og kan ikke fjerne sig fra det, det udsættes for. En del af volden er, at voldsudøveren nedbryder offeret, det er den psykiske vold, og med det, får voldsudøveren offeret til at føle sig ansvarlig for volden og at det er fortjent: " Jeg kunne også bare have ladet være med at komme for sent hjem/lade opvasken fra i går stå/glemme at købe kaffe/tage telefonen da mine børns far ringede. Jeg kunne også bare have ladet være med at brokke mig/skælde ud/råbe/være utilfreds/hysterisk. Så er det klart, han ikke kunne holde mig ud og måtte gøre noget for at få mig til at holde kæft. 

Jeg synes du skal ringe til Stop Volden Mod Kvinder på tlf:: 70203082 og få en anonym og 100% uforpligtende samtale

Anmeld Citér

26. november 2016

Falk43

https://www.facebook.com/taleromlivet/videos/1314683995238224/

Og så så jeg denne her og tænke på spørgsmålet som startede tråden .... den er faktisk rigtig god 

Anmeld Citér

26. november 2016

mpr

Anonym skriver:

Det er aldrig nogensinde NOGENS skyld (hverken mand eller kvinde) hvis de oplever vold påført sig, medmindre de selv har udført vold på andre.  

Man skal to til en tango, og jo hvis en kvinde pludselig begynder at kaste med ting, slå løs på manden, eller skubber hårdt.. Så må hun forvente at få igen af en eller anden skuffe, og det samme den anden vej rundt. 

De skal bare helt generelt ikke udføre vold hverken den ene eller den anden vej, så var der intet problem. 

Anmeld Citér

26. november 2016

Kløver

Vold er aldrig okay uanset om det er mod en kvinde eller en mand, fysisk eller psykisk vold. Men i nogle tilfælde kan en part komme så langt ud pga afmagt og det vil aldrig være i orden men vold i afmagt sker oftest ved selv at blive udsat for fysisk og eller psykisk vold som presser offeret ud i en afmagt situation og i forsvar ender med selv at yde vold. 

Anmeld Citér

26. november 2016

Kløver

Ena skriver:

Det er aldrig offerets skyld - uanset om man er kvinde, mand, lille, stor eller noget andet. 

Men det er fuldstændig naturligt at føle skyld over at være blevet udsat for vold, og at man skammer sig, føler sig forkert og værdiløs.

Det er det, der gør vold så farligt. Offerets nedbrydes og kan ikke fjerne sig fra det, det udsættes for. En del af volden er, at voldsudøveren nedbryder offeret, det er den psykiske vold, og med det, får voldsudøveren offeret til at føle sig ansvarlig for volden og at det er fortjent: " Jeg kunne også bare have ladet være med at komme for sent hjem/lade opvasken fra i går stå/glemme at købe kaffe/tage telefonen da mine børns far ringede. Jeg kunne også bare have ladet være med at brokke mig/skælde ud/råbe/være utilfreds/hysterisk. Så er det klart, han ikke kunne holde mig ud og måtte gøre noget for at få mig til at holde kæft. 

Jeg synes du skal ringe til Stop Volden Mod Kvinder på tlf:: 70203082 og få en anonym og 100% uforpligtende samtale

Jeg er enig dog ser jeg en formildende omstændighed. Hvis omtalte eksempel du bruger her, offeret som konstant udsættes for psykisk og/eller fysisk vold og en dag reagerer voldeligt i afmagt ville keg bestemt mene der ikke er tale om almindelig men en afmagts handling 

Anmeld Citér

26. november 2016

Ena

Årgangs Mor skriver:

Jeg er enig dog ser jeg en formildende omstændighed. Hvis omtalte eksempel du bruger her, offeret som konstant udsættes for psykisk og/eller fysisk vold og en dag reagerer voldeligt i afmagt ville keg bestemt mene der ikke er tale om almindelig men en afmagts handling 

Mener du, at hvis man bliver udsat for psykisk vold er det i orden at reagere med fysisk vold?

Anmeld Citér

26. november 2016

Kløver

Ena skriver:

Mener du, at hvis man bliver udsat for psykisk vold er det i orden at reagere med fysisk vold?

Jeg siger ikke det er ok at bruge vold men jeg siger at jeg kan se den kan være svær i form af det kan anses som at forsvare sig selv. Hvis man ikke har stået i en situation hvor man gennem psykisk eller fysisk vold konstant bliver presset og reagerer i afmagt for at slippe ud af situationen, kan det være svært at forstå hvordan det kan føles og den desperation man kan føle for at slippe væk 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.