Go ahead, vote

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. november 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Aristocats skriver:

Og når du mener "ske noget nyt", mener du så et 1950'er samfund hvor voldtægtskultur tages med et gran salt og hvor racisme og fremmedhad samt diskrimination er fuldstændigt legalt, normalt og undskyldt?

Hold nu op.

Manden har faktisk nogle ganske fornuftige økonomiske synspunkter, og han har en helt anden tilgang til tingene fordi han er forretningsmand først og fremmest, og det må da være det absolut primære at få styr på økonomien og få sænket selskabskatten.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2016

Aristocats

EBK skriver:

Hold nu op.

Manden har faktisk nogle ganske fornuftige økonomiske synspunkter, og han har en helt anden tilgang til tingene fordi han er forretningsmand først og fremmest, og det må da være det absolut primære at få styr på økonomien og få sænket selskabskatten.

For det første er han ikke så god en forretningsmand som folk portrætterer ham som. Og hvis du seriøst mener at det at sænke selskabsskatten trumfer seksuelle overgreb, racisme, sexisme og diskrimination, så vil jeg da blankt indrømme at jeg synes det er nogle fuldstændigt forskruede værdier samt prioriteter. Men jeg vil gerne have svar på om det er det du ønsker der skal ske, for det er UDELUKKENDE det Donald Trump så skræmmende vidner om. At så mange mennesker alligevel kan stemme på en mand der har begået seksuelle overgreb vidner om noget meget foruroligende - voldtægtskultur, som lever i bedste velgående og det er da kun blevet endnu mere bekræftet efter at en mand som har forulempet kvinder nu er blevet valgt som præsident. Dét er bare en af tingene, som Donald Trump er et symbol på. Prøv at glem økonomien for et øjeblik og så argumenter for hvordan hans andre politikker i forhold til mennesker vil gavne andre end heteroseksuelle hvide mennesker (og tør jeg næsten sige mænd, da kvinder heller ikke ligefrem har vundet lotteriet med Donald Trump som magt).

Anmeld Citér

9. november 2016

Panther

Profilbillede for Panther
EBK skriver:

Men igen synes jeg, at du forsøger at fordumme vælgerne ved, at give dem prædikatet uudannede, og det må være derfor de har stemt på ham.

Det er jo næppe over 48% som er så dumme, at de ikke forstår politikken.

jeg tror derimod, at vælgerne HAR gennemskuet Clinton, og derfor valgt Trump.

Det var helt sikkert ikke det mest ideelle valg, men mange amerikanere har nok tænkt, at Trump er det mindste af to onde. Hvis demokraterne havde stillet en anden kandidat, så var det garanteret også gået anderledes.

Men nu har Trump vundet, endda overbevisende, og jeg er noget forbløffet over den generelle holdning, at folk må være dumme siden de har stemt på ham. 

Jeg havde også stemt på ham, hvis jeg skulle til valg. 

Verden er ved at forandre sig, og det er Brexit og det her valg glimrende eksempler på. Jeg synes ikke det er noget skidt. Tværtimod. 

Og jeg forstår slet ikke at folk skal være dumme for at vælge sådan. Det er mere et udtryk for tid til forandring.

Jeg påstår ikke, at alle der har stemt på Trump er uuddannede. Men jeg vil vove den påstand, at han netop har fået mobiliseret de vælgere fra lavindkomstgrupper, som ikke har følt sig hørt af den etablerede politiske elite. Og han har i høj grad mobiliseret dem ved hjælp af løgne, åbenlys racisme og misogynisme.

Jeg siger ikke, at Hillary Clinton havde været et fantastisk valg, men på en række af de vigtigste områder havde hun været væsentligt bedre end Trump.

Når alt ovenstående så er skrevet, så var det ikke det, jeg protesterede mod i starten, men derimod at du mener, at man ikke kan forholde sig kritisk til demokratiet og konsekvenserne af samme uden af være modstander af demokratiet. Og det synes jeg er en farlig (og temmelig udemokratisk) holdning.

Anmeld Citér

9. november 2016

Panther

PUHK skriver:

Jeg påstår ikke, at alle der har stemt på Trump er uuddannede. Men jeg vil vove den påstand, at han netop har fået mobiliseret de vælgere fra lavindkomstgrupper, som ikke har følt sig hørt af den etablerede politiske elite. Og han har i høj grad mobiliseret dem ved hjælp af løgne, åbenlys racisme og misogynisme.

Jeg siger ikke, at Hillary Clinton havde været et fantastisk valg, men på en række af de vigtigste områder havde hun været væsentligt bedre end Trump.

Når alt ovenstående så er skrevet, så var det ikke det, jeg protesterede mod i starten, men derimod at du mener, at man ikke kan forholde sig kritisk til demokratiet og konsekvenserne af samme uden af være modstander af demokratiet. Og det synes jeg er en farlig (og temmelig udemokratisk) holdning.

Og så vil jeg lige tilføje, at afhængigt af hvilke parametre, du måler på, så har han ikke vundet overbevisende. De sidste målinger, jeg så, viste, at Hillary havde majoriteten af stemmerne.

og endelig kan jeg ikke forstå de økonomiske argumenter, som du kommer med. Det er ikke så simpelt, som du lader til at synes, men den generelle konsensus er, at Brexit kan koste rigtig mange penge! En stramning af frihandel kan også ende med at koste rigtig mange penge! Men det er en meget lang og kompliceret diskussion, som kræver et helt andet afsæt.

Anmeld Citér

9. november 2016

Aristocats

PUHK skriver:

Og så vil jeg lige tilføje, at afhængigt af hvilke parametre, du måler på, så har han ikke vundet overbevisende. De sidste målinger, jeg så, viste, at Hillary havde majoriteten af stemmerne.

og endelig kan jeg ikke forstå de økonomiske argumenter, som du kommer med. Det er ikke så simpelt, som du lader til at synes, men den generelle konsensus er, at Brexit kan koste rigtig mange penge! En stramning af frihandel kan også ende med at koste rigtig mange penge! Men det er en meget lang og kompliceret diskussion, som kræver et helt andet afsæt.

Det er udelukkende det hvide Amerikas stemmer  der fik Trumps plads som præsident i huset. 

Anmeld Citér

9. november 2016

GrønStjerne

Den faktor som jeg synes er allermest vigtig både i valget af Trump, og i valget for Brexit, er at der står en stor gruppe mennesker som er tabt på gulvet af den politik der er ført siden krisen.

De føler at de er langt fra magten, at de der har magten ikke lytter, og er ligeglade med deres problemer.

Derfor vinder sådan nogle som Marine Le Pen, Dansk Folkeparti, Brexit siden, og Trump.

De politikere der sidder har simpelthen tabt en stor del af vælgernes tillid. Selv en der siger vilde ting som ikke er socialt acceptabelt er "bedre" end at det etablerede fortsætter.

Det skræmmende er at politikerne, eksperterne osv kan blive ved med at blive overraskede over det.

(og vil lige sige at det IKKE er min holdning, men den jeg kan se eksisterer i stor stil omkring os).

Anmeld Citér

9. november 2016

alenemor42

GrønStjerne skriver:

Den faktor som jeg synes er allermest vigtig både i valget af Trump, og i valget for Brexit, er at der står en stor gruppe mennesker som er tabt på gulvet af den politik der er ført siden krisen.

De føler at de er langt fra magten, at de der har magten ikke lytter, og er ligeglade med deres problemer.

Derfor vinder sådan nogle som Marine Le Pen, Dansk Folkeparti, Brexit siden, og Trump.

De politikere der sidder har simpelthen tabt en stor del af vælgernes tillid. Selv en der siger vilde ting som ikke er socialt acceptabelt er "bedre" end at det etablerede fortsætter.

Det skræmmende er at politikerne, eksperterne osv kan blive ved med at blive overraskede over det.

(og vil lige sige at det IKKE er min holdning, men den jeg kan se eksisterer i stor stil omkring os).

Spot on !

Der er nemlig lige præcist det der er sket.

Velskrevet 

Anmeld Citér

9. november 2016

Panther

GrønStjerne skriver:

Enig

Anmeld Citér

9. november 2016

modesty

EBK skriver:

Som sædvanligt er jeg totalt uenig med dig. 

Vælgerne er da ikke uoplyste fordi de har valgt noget andet. Det er da i den grad et udtryk for, at der skal ske noget nyt, og når valget stod i mellem de to, så var Trump da klart det mindste af to onder.

Hvis man kommer fra middel - underklassen og stemmer på en mand hvis primære mål er at totalt udradere den lille bitte smule velfærdsstat der stadig er tilbage i USA, så stemmer man 180 grader mod egne interesser og så er man enten uoplyst eller dum. Jeg vælger at tro at det er det første.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.