EBK skriver:
Men igen synes jeg, at du forsøger at fordumme vælgerne ved, at give dem prædikatet uudannede, og det må være derfor de har stemt på ham.
Det er jo næppe over 48% som er så dumme, at de ikke forstår politikken.
jeg tror derimod, at vælgerne HAR gennemskuet Clinton, og derfor valgt Trump.
Det var helt sikkert ikke det mest ideelle valg, men mange amerikanere har nok tænkt, at Trump er det mindste af to onde. Hvis demokraterne havde stillet en anden kandidat, så var det garanteret også gået anderledes.
Men nu har Trump vundet, endda overbevisende, og jeg er noget forbløffet over den generelle holdning, at folk må være dumme siden de har stemt på ham.
Jeg havde også stemt på ham, hvis jeg skulle til valg.
Verden er ved at forandre sig, og det er Brexit og det her valg glimrende eksempler på. Jeg synes ikke det er noget skidt. Tværtimod.
Og jeg forstår slet ikke at folk skal være dumme for at vælge sådan. Det er mere et udtryk for tid til forandring.
Jeg påstår ikke, at alle der har stemt på Trump er uuddannede. Men jeg vil vove den påstand, at han netop har fået mobiliseret de vælgere fra lavindkomstgrupper, som ikke har følt sig hørt af den etablerede politiske elite. Og han har i høj grad mobiliseret dem ved hjælp af løgne, åbenlys racisme og misogynisme.
Jeg siger ikke, at Hillary Clinton havde været et fantastisk valg, men på en række af de vigtigste områder havde hun været væsentligt bedre end Trump.
Når alt ovenstående så er skrevet, så var det ikke det, jeg protesterede mod i starten, men derimod at du mener, at man ikke kan forholde sig kritisk til demokratiet og konsekvenserne af samme uden af være modstander af demokratiet. Og det synes jeg er en farlig (og temmelig udemokratisk) holdning.