Anonym skriver:
Jeg kender til flere tilfælde hvor en skole har valgt at omgås ventelisten hvis de føler at de får nogle forældre som er villige til at engagere sig og bruge tid på arbejdet på skolen. Mange privatskoler "lever" af forældrene og derfor kan den slags engagement gøre en forskel.
Jeg har et godt kendskab til friskoleverdenen som tidligere lærer og mor på en sådan, men kan selvfølgelig ikke tale på alle privatskolers vegne. Praksis dér var, at ventelisten - som gik på først til mølle-princippet - blev overholdt. Man afholdt ved indskrivning en samtale med forældrene for at sikre sig, at de var reelt interesserede, og her gjorde man også skolens forventninger til forældrene klart. Forældre, der ikke var indstillede på at lægge tid og kræfter i samarbejdet og i skolens liv, ville teoretisk set kunne blive sorteret fra - men i praksis er der jo ingen forældre med et oprigtigt ønske om, at deres barn skal gå på skolen, som vil sige "Arh, det gider vi altså ikke deltage i".
På "min" gamle friskole var det dog en værdi i sig selv også at give plads til elever, hvis forældre ikke var så ressourcestærke og måske ikke kunne formulere de "rigtige", forkromede overskuds-ytringer. Man ønskede en blandet elevgruppe, som kom fra forskellige baggrunde. Der skulle være plads til forskellighed - det lykkedes ikke altid, eftersom laaaangt størstedelen af forældrene VAR særligt engagerede, for alternativt havde de næppe valgt denne skole til.
Skulle der nu være kommet et meget interesseret hold forældre, som mente at kunne tilbyde noget ekstraordinært og derfor "markerede sig" og gjorde opmærksomme på deres "kvaliteter" trods en plads langt nede på ventelisten - så tror jeg, det kunne give bagslag. Simpelthen fordi, selve tankegangen om at "møve sig op" på ventelisten ville blive opfattet som i strid med skolens værdier om plads til alle "slags". Hvis deres barn skulle længere "frem i feltet", ville det jo være på bekostning af andre - og selve tankegangen, at "vi kan tilbyde mere end andre", ville blive opfattet som hm, mindre charmerende.
Det kan være helt anderledes på den skole, I har udset jer. Men tænk godt over, hvilke signaler I sender, hvis I vælger at kaste jer ud i en charmeoffensiv. Jeg ville, hvis jeg var i ledelsens sted, overveje, om I med den indstilling nu også var så rummelige og fællesskabsorienterede endda.