Privatskoler: hvornår sammensætter de klasserne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.467 visninger
27 svar
67 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. september 2016

Anonym trådstarter

Hejsa,

vi vil have vores søn på privatskole og har skrevet ham op til et par stykker. Men den hvor vi helst vil have ham på, vælger elever via lodtrækning, og vi er kommet meget langt ned på listen. Øv.

Vi har derfor tænkt os at tage kontakt til skolen og gøre hvad vi kan for at overbevise dem om at vi vil være nogle gode og engagerede forældre (og barn) at have på skolen. MEN! Timingen skal jo helst være god. Ikke så tidligt så de glemmer os når de skal sammensætte klasserne, men heller ikke så sent så det er for sent.

Er der nogen her der ved cirka hvornår skolerne sammensætter klasser?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2016

Tante15

Det forstår jeg ikke helt? Har de ikke en venteliste, som man bliver skrevet op på?

Hvis det er lodtrækning i forhold til optagelsen, har I jo ingen indflydelse på resultatet, da det kommer an på lodtrækningen, hvor alle har lige vilkår for at få en plads.

Anmeld Citér

5. september 2016

Sprit25

Anonym skriver:

Hejsa,

vi vil have vores søn på privatskole og har skrevet ham op til et par stykker. Men den hvor vi helst vil have ham på, vælger elever via lodtrækning, og vi er kommet meget langt ned på listen. Øv.

Vi har derfor tænkt os at tage kontakt til skolen og gøre hvad vi kan for at overbevise dem om at vi vil være nogle gode og engagerede forældre (og barn) at have på skolen. MEN! Timingen skal jo helst være god. Ikke så tidligt så de glemmer os når de skal sammensætte klasserne, men heller ikke så sent så det er for sent.

Sorry men  hvis de vælger gennem lodtrækning kan I jo ikke gøre noget

Anmeld Citér

5. september 2016

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Sorry men  hvis de vælger gennem lodtrækning kan I jo ikke gøre noget

Jeg kender til flere tilfælde hvor en skole har valgt at omgås ventelisten hvis de føler at de får nogle forældre som er villige til at engagere sig og bruge tid på arbejdet på skolen. Mange privatskoler "lever" af forældrene og derfor kan den slags engagement gøre en forskel.

Anmeld Citér

5. september 2016

Anonym trådstarter

Tante15 skriver:

Det forstår jeg ikke helt? Har de ikke en venteliste, som man bliver skrevet op på?

Hvis det er lodtrækning i forhold til optagelsen, har I jo ingen indflydelse på resultatet, da det kommer an på lodtrækningen, hvor alle har lige vilkår for at få en plads.

Se mit svar til sprit25. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Tante15

Anonym skriver:

Jeg kender til flere tilfælde hvor en skole har valgt at omgås ventelisten hvis de føler at de får nogle forældre som er villige til at engagere sig og bruge tid på arbejdet på skolen. Mange privatskoler "lever" af forældrene og derfor kan den slags engagement gøre en forskel.

Nu bliver jeg lidt nysgerrig, så eleverne bliver valgt ud fra, om forældrene er engagerede og villige til at arbejde på skolen? I så fald hvordan vil man så vurdere det? Strengt taget kan man bare lade som om man er vildt engageret, og når det kommer til stykket, kan de have fravalgt et hold forældre, som havde langt mere at byde ind med.

jeg må være ærlig og sige, at det ikke er en måde, som jeg bryder mig om. Fair nok, hvis det er deres kriterier, og folk bakker op om det.

mine børn går på privatskole,  men har aldrig oplevet et sådant kriterie - det forventes at alle forældre bakker op om deres barns skolegang og deltager i et vist omfang i det sociale. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Hejsa,

Skal det forstås på den måde at han via lodtrækning er kommet langt ned på ventelisten, også vil i prøve at "charme"jer frem til at han for lov til at springe en anden over som der reelt har "vundet" en plads, eller hvordan skal det forstås ?

Anmeld Citér

5. september 2016

Chantie

Vores går på privatskole. 

Der er en venteliste, og så var vi til en samtale og børnene samtidig til en test og så vælger de ud fra det de kan se. Det var i marts måned tror jeg nok. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Anonym

Ej altså... Der er ingen privatskoler, der gør sådan. Det har kæmpe konsekvenser for skolerne, hvis de omgåes ventelisterne, og den eneste, der kunne gøre noget anderledes, er dig. Dit barn skulle have været skrevet op meget før, men det ved du til næste barn. Du må krydse fingre for, at I kommer til, og ellers vil jeg anbefale at du allerede nu laver en back-up plan. Hvor jeg arbejder er klasserne dannet her i september. Det er hverken lodtrækning, penge eller sympatiske forældre, der gør udslaget. Det er deres nummer på listen, der vælger hvilke børn, der kommer ind. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Anonym

Anonym skriver:

Ej altså... Der er ingen privatskoler, der gør sådan. Det har kæmpe konsekvenser for skolerne, hvis de omgåes ventelisterne, og den eneste, der kunne gøre noget anderledes, er dig. Dit barn skulle have været skrevet op meget før, men det ved du til næste barn. Du må krydse fingre for, at I kommer til, og ellers vil jeg anbefale at du allerede nu laver en back-up plan. Hvor jeg arbejder er klasserne dannet her i september. Det er hverken lodtrækning, penge eller sympatiske forældre, der gør udslaget. Det er deres nummer på listen, der vælger hvilke børn, der kommer ind. 

Hvilke konsekvenser og hvem håndhæver dem?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.