Gravid i barselsvikariat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.750 visninger
20 svar
17 synes godt om
31. august 2016

Anonym trådstarter

YAY! Min mand og jeg har forsøgt at blive gravide i 1 års tid og endelig er det lykkedes. Jeg er i dag i uge 6. 

Sagen er den, at jeg pr 1/8-2016 blev ansat i et barselsvikariat indtil 1/6-2017. Jeg er jo stadigvæk i min prøveperiode, hvor de kan afskedige mig fra dag til dag, men må de det pga graviditet? Skal jeg vente med at sige noget, til jeg har været der i tre måneder? Får jeg egentlig løn under barsel, når det er en barselsvikariat?

årh en masse spørgsmål og har sgu lidt dårlig samvittighed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2016

Berta

De må ikke afskedige dig pga din graviditet - heller ikke i prøvetiden. Men de må selvfølgelig afskedige dig i prøvelsen som vanligt - og det kan være sværere for dig at løfte bevisbyrden at det skyldes graviditeten når det er i prøvetiden. 

Jeg vil anbefale dig at du holder din graviditet for dig selv indtil du naturligt ville fortælle en arbejdsgiver det om 2-3 måneder - eller senere. 

Ingen - og slet ikke din arbejdsgiver - takker dig for at komme med de oplysninger så de kan afskedige dig nemmere. 

Det er vilkårene - og du er dig selv nærmest. Du kan jo formentlig alligevel passe dit vikariat næsten til det slutter. 

Du får formentlig løn under din barsel indtil dit vikariat slutter. Herefter er det nok barselsdagpenge. Men det afhænger af din overenskomst/din ansættelseskontrakt. 

Tillykke med både graviditet og job. 

Anmeld Citér

31. august 2016

Anonym trådstarter

Berta skriver:

De må ikke afskedige dig pga din graviditet - heller ikke i prøvetiden. Men de må selvfølgelig afskedige dig i prøvelsen som vanligt - og det kan være sværere for dig at løfte bevisbyrden at det skyldes graviditeten når det er i prøvetiden. 

Jeg vil anbefale dig at du holder din graviditet for dig selv indtil du naturligt ville fortælle en arbejdsgiver det om 2-3 måneder - eller senere. 

Ingen - og slet ikke din arbejdsgiver - takker dig for at komme med de oplysninger så de kan afskedige dig nemmere. 

Det er vilkårene - og du er dig selv nærmest. Du kan jo formentlig alligevel passe dit vikariat næsten til det slutter. 

Du får formentlig løn under din barsel indtil dit vikariat slutter. Herefter er det nok barselsdagpenge. Men det afhænger af din overenskomst/din ansættelseskontrakt. 

Tillykke med både graviditet og job. 

Mange tak for svar. Har regnet ud, at jeg skal gå fra i midt marts. Så du tænker at jeg får løn indtil 1-6.2017?

Anmeld Citér

31. august 2016

Sprit25

Jeg ville sige det. Jeg synes det er så dårlig stil at de skal ind og hyre en ny igen for 3 mdr. Det er altså mange penge for sådan en virksomhed. Samtidig tænker jeg det giver et dårligt indtryk og ingen mulighed for fast arbejde, hvis du først fortæller senere. 

Anmeld Citér

31. august 2016

Hck

Profilbillede for Hck

Hvad står der i din ansættelses kontrakt vedrørende en eventuelt graviditet/sygemelding eller andre ting, der kan påvirke  et længere tids fravær fra dig af. Det er ikke sikkert at der står noget specifikt omkring det, men det kunne være

Anmeld Citér

31. august 2016

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Jeg ville sige det. Jeg synes det er så dårlig stil at de skal ind og hyre en ny igen for 3 mdr. Det er altså mange penge for sådan en virksomhed. Samtidig tænker jeg det giver et dårligt indtryk og ingen mulighed for fast arbejde, hvis du først fortæller senere. 

Jeg er ansat i det offentlige. 

Men hvad så med mig. Hvis jeg bliver opsagt nu, skal jeg vel på dagpenge? Og ud og søge nyt job. Får nok næppe et nyt job, når jeg er gravid.

Anmeld Citér

31. august 2016

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Hvad står der i din ansættelses kontrakt vedrørende en eventuelt graviditet/sygemelding eller andre ting, der kan påvirke  et længere tids fravær fra dig af. Det er ikke sikkert at der står noget specifikt omkring det, men det kunne være

Der står intet specifikt. Men jeg er ansat i det offentlige, så det er vel rimelig standard.

Anmeld Citér

31. august 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Men hvad så med mig. Hvis jeg bliver opsagt nu, skal jeg vel på dagpenge? Og ud og søge nyt job. Får nok næppe et nyt job, når jeg er gravid.

Men det er jo den risiko du har valgt at tage, når du bliver gravid uden at være i fast arbejde.

Anmeld Citér

31. august 2016

Pianisten

Anonym skriver:

Hvis de opsiger dig på baggrund af graviditet, så siger det mere om arbejdsgiveren end om dig! Jeg ville personligt sige det med det samme, og så tage den derfra. Hvis de fyrer dig på den baggrund, så skal du på dagpenge ja, og nej, det kan godt være du ikke kan få et job som gravid, men så har du i det mindste gjort alt hvad du kunne. 

Anmeld Citér

31. august 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79

Du har allerede været der en mdr, og ska jo først til NF om 8 uger, så jeg ville klart vente med at sige noget, indtil efter NF.

Og med mindre du self arbejder med mennesker der ka være udadreagerende, så er der slet ingen grund til at sige det nu! Vh stine

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.