Ciss skriver:
Der er fordele og ulemper med begge løsninger.
Mange af ulemperne ved at starte tidlig er allerede nævnt. Men det kan også nogen gange være en fordel ikke at vente. Jeg kender til børn, som enten har ventet et år, fordi de var decemberbørn, eller januarbørn, som har fulgt sin årgang. Jeg har hørt forældrene snakke om, hvor irriterende det er, at de altid bliver gruperet sammen med yngre børn. At de ikke i samme grad får nogen at strække sig efter og se op til. De må altid tage hensyn og vente osv.
Så det hele afhænger af det aktuelle barn.
Mine to er fra november og december. De har fulgt sin årgang, og det fungerer fint. Så det kan også gå godt. Stol på mavefølelsen og snak med børnehaven.
Meget enig i tidligere indlæg. Stol på din fornemmelse og få vejledning fra børnehaven. Og tænk i øvrigt på, at det ikke er sikkert du kan bestemme det. Tit får man nej til skoleudsættelse,hvis du ønsker det skal du i hvertfald sørge for en virkelig god udtalelse fra børnehaen. Alder i sig selv er ikke grund nok desværre.
Min datter er fra februar og det har været så skønt for hende at vente. Den sidste tid i børnehaven var helt fin og hun var SÅ skoleklar. Havde det været året før havde hun slet ikke været klar rent modenheds- og selvstændighedsmæssigt. Fra skolestart kan jeg se, at det tit er hårdere for drengene der er yngre. Men især decemberbørn kan være ret pressede. De er næsten et år yngre end nogle af de andre. Vi har faktisk lige fået rykket en dreng ned i vores klasse, som var fra december og ikke var klar til 2. Klasse. Din mands ord er visdom for mig: Man kan starte for tidligt, ikke for sent. Det værste der kan ske er, at han keder sig lidt til sidst i børnehaven. Men som sagt, måske får I Ikke lov. Også skal det nok også gå. Det kommer meget an på det enkelte barn. Held og lykke med det!
Anmeld
Citér