Skolestart, hvad alder vil i anbefale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. august 2016

Fremad

Mami skriver:

Fordi vi bor i usa, og saadan er det her 

Åhhhhhh på den måde 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2016

NypåVej7årSenere

Ciss skriver:

Der er fordele og ulemper med begge løsninger.

Mange af ulemperne ved at starte tidlig er allerede nævnt. Men det kan også nogen gange være en fordel ikke at vente. Jeg kender til børn, som enten har ventet et år, fordi de var decemberbørn, eller januarbørn, som har fulgt sin årgang. Jeg har hørt forældrene snakke om, hvor irriterende det er, at de altid bliver gruperet sammen med yngre børn. At de ikke i samme grad får nogen at strække sig efter og se op til. De må altid tage hensyn og vente osv.

Så det hele afhænger af det aktuelle barn.

Mine to er fra november og december. De har fulgt sin årgang, og det fungerer fint. Så det kan også gå godt. Stol på mavefølelsen og snak med børnehaven.

Meget enig i tidligere indlæg. Stol på din fornemmelse og få vejledning fra børnehaven. Og tænk i øvrigt på, at det ikke er sikkert du kan bestemme det. Tit får man nej til skoleudsættelse,hvis du ønsker det skal du i hvertfald sørge for en virkelig god udtalelse fra børnehaen. Alder i sig selv er ikke grund nok desværre.

Min datter er fra februar og det har været så skønt for hende at vente. Den sidste tid i børnehaven var helt fin og hun var SÅ skoleklar. Havde det været året før havde hun slet ikke været klar rent modenheds- og selvstændighedsmæssigt. Fra skolestart kan jeg se, at det tit er hårdere for drengene der er yngre. Men især decemberbørn kan være ret pressede. De er næsten et år yngre end nogle af de andre. Vi har faktisk lige fået rykket en dreng ned i vores klasse, som var fra december og ikke var klar til 2. Klasse. Din mands ord er visdom for mig: Man kan starte for tidligt, ikke for sent. Det værste der kan ske er, at han keder sig lidt til sidst i børnehaven. Men som sagt, måske får I Ikke lov. Også skal det nok også gå. Det kommer meget an på det enkelte barn. Held og lykke med det!

Anmeld Citér

22. august 2016

NypåVej7årSenere

Fra den anden side af sagen vil jeg lige nævne, at jeg har en god veninde hvis datter er født dagen før nytårsaften. Hun blev ikke skoleudsat, fordi hendes forældre kunne mærke at hun var helt klar - meget selvstændig, moden og udadvendt. Og for hende er det gået rigtig godt. Måske har det hjulpet, at hun er nummer 2 ud af 3 børn, eller måske er det bare hendes temperament. Så igen - det kommer an på barnet!

Anmeld Citér

22. august 2016

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Vi har en dreng som er født helt sidst i 2011. Dem fra 11 bør starte i skole August næste år, altså 2017, men der vil min søn kun være 5 et halvt år gammel.

Vi har så fået at vide af børnehaven, at mange drengebørn født sidst på året, venter til året efter. Men jeg er stadig MEGET i tvivl.

Jeg så helst at han var over 6 år når han kom i skole. Min mand siger at man godt kan komme for tidligt i skole, men aldrig for sent.

Er der nogen der har oplevet lignende med jeres drengebørn? at de ventede til året efter? 

Nu er min søn født 3 dage inde i januar 2011 og skal derfor starte i skole næste år, han har været lidt ked af at han ikke skulle starte sammen med alle hans kammerater fra 2010, men et eller andet sted er vi glade for at han er 6 år og 8 mdr når han starter, han får lige et år mere at blive klar i. 

Anmeld Citér

24. august 2016

Tulle28

Hvis I venter et år, er han jo stadig kun 6,5 når han starter. Det er jo helt normalt. Det er ikke kun et spørgsmål om, hvorvidt han kan følge med fagligt, men lige så meget socialt. Der sker meget ift sociale relationer i den alder. Min datter er lige startet i bh klasse (som 6,5 årig) og er glad for at hun har fået lov til at gå i børnehave indtil nu. Skole er bare noget andet, der er ikke så meget fri leg osv. Lad ham være lille så længe som muligt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.