Skolestart, hvad alder vil i anbefale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.356 visninger
24 svar
1 synes godt om
21. august 2016

Anonym trådstarter

Vi har en dreng som er født helt sidst i 2011. Dem fra 11 bør starte i skole August næste år, altså 2017, men der vil min søn kun være 5 et halvt år gammel.

Vi har så fået at vide af børnehaven, at mange drengebørn født sidst på året, venter til året efter. Men jeg er stadig MEGET i tvivl.

Jeg så helst at han var over 6 år når han kom i skole. Min mand siger at man godt kan komme for tidligt i skole, men aldrig for sent.

Er der nogen der har oplevet lignende med jeres drengebørn? at de ventede til året efter? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2016

MoarMoar

Vores søn er født nytårsaften 2010. Han er blevet skoleudsat og skal derfor først starte i august 2017. 

Han har meget glæde af at han stadig være i børnehave. Han får rigtig lov at prøve at være blandt de store og han bliver bare mere moden og klar med det ekstra år i børnehaven. 

Anmeld Citér

21. august 2016

Rsa

Anonym skriver:

Vi har en dreng som er født helt sidst i 2011. Dem fra 11 bør starte i skole August næste år, altså 2017, men der vil min søn kun være 5 et halvt år gammel.

Vi har så fået at vide af børnehaven, at mange drengebørn født sidst på året, venter til året efter. Men jeg er stadig MEGET i tvivl.

Jeg så helst at han var over 6 år når han kom i skole. Min mand siger at man godt kan komme for tidligt i skole, men aldrig for sent.

Er der nogen der har oplevet lignende med jeres drengebørn? at de ventede til året efter? 

jeg synes I skal tage snakken med børnehaven om, hvorvidt de mener om han er klar/kan nå at modnes til skolestart... De ser nogle andre ting end I gør

Kan godt forstå jeres tvivl, har selv en pige fra dec 10 der lige er startet i skole og vi har selv været meget i tvivl om, om hun var moden nok. Det man dog skal huske er, at der sket rigtig meget både udviklingsmæssigt og ifht. modenhed fra barnet er 5 til det bliver 6 år

Havde vi haft en dreng, havde jeg måske valgt at vente.. Men igen er børn meget forskellige og det er i teorien kun jer der i sidste ende ved om jeres dreng er klar

Anmeld Citér

21. august 2016

Makje9113

Anonym skriver:

Nu har jeg ikke selv en dreng. Men svarer alligevel.. 

Jeg og min søster er begge født i december. Da vi startede i skole i tidernes morgen var vi også kun 5,5 år gammel. 

Det har været super irriterende altid at være den yngste i folkeskolen. Vi var senere udviklet end de andre, vi måtte ikke altid de samme ting, for der var jo somme tider 1+ år imellem os og klassekammeraterne. Vi havde ikke problemer med at følge med fagligt. Men vi har det begge to sådan som voksne, at det altså havde været fedest at starte året efter så man ikke konstant var den "lille" 

Anmeld Citér

21. august 2016

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Min søn er lige startet i skole som 5 årige. Han er den yngste i klassen. Det går overraskende godt. Han er god til at sidde stille og lytte. Så det har virkelig noget og gøre med hvordan dit barn er generalt.  Jeg gad godt og have ham skole udsat men det måtte jeg ikke da børnehaven og skolen mente at han var skoleklar. Jeg synes stadig var virkelig lille og meget skrøbelig. Og er meget følsom

Anmeld Citér

21. august 2016

Troldemommi

Hvis skolen siger god for det så vent, min veninde har en datter fra December og hun blev sendt i skole det år hun blev 6 år og hun har svært ved at følge med, men Odense kommune er også stride, de tænker kun økonomi...

Anmeld Citér

21. august 2016

Ciss

Der er fordele og ulemper med begge løsninger.

Mange af ulemperne ved at starte tidlig er allerede nævnt. Men det kan også nogen gange være en fordel ikke at vente. Jeg kender til børn, som enten har ventet et år, fordi de var decemberbørn, eller januarbørn, som har fulgt sin årgang. Jeg har hørt forældrene snakke om, hvor irriterende det er, at de altid bliver gruperet sammen med yngre børn. At de ikke i samme grad får nogen at strække sig efter og se op til. De må altid tage hensyn og vente osv.

Så det hele afhænger af det aktuelle barn.

Mine to er fra november og december. De har fulgt sin årgang, og det fungerer fint. Så det kan også gå godt. Stol på mavefølelsen og snak med børnehaven.

Anmeld Citér

21. august 2016

Ciss

Der er fordele og ulemper med begge løsninger.

Mange af ulemperne ved at starte tidlig er allerede nævnt. Men det kan også nogen gange være en fordel ikke at vente. Jeg kender til børn, som enten har ventet et år, fordi de var decemberbørn, eller januarbørn, som har fulgt sin årgang. Jeg har hørt forældrene snakke om, hvor irriterende det er, at de altid bliver gruperet sammen med yngre børn. At de ikke i samme grad får nogen at strække sig efter og se op til. De må altid tage hensyn og vente osv.

Så det hele afhænger af det aktuelle barn.

Mine to er fra november og december. De har fulgt sin årgang, og det fungerer fint. Så det kan også gå godt. Stol på mavefølelsen og snak med børnehaven.

Anmeld Citér

21. august 2016

Soonmom

Jeg er så glad for at vores drenge bliver/er født først på året,  netop pga skole,  det er mere og mere sjældent at de får lov at blive,  så jeg ville klart sige ja hvis jeg var jer.  Både for ham selv og de andre i klassen

Anmeld Citér

21. august 2016

B&J

Vores dreng er heldigvis 6 1/2 år da han startede nu her. Men må indrømme hvis han var under6 år ville jeg vente til året efter. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.