Skolestart, hvad alder vil i anbefale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. august 2016

Skouboe

Vi har stået i den omvendte situation, med en meget moden pige fra Januar. Vi diskuterede meget om vi skulle få hende rykket frem, men i sidste ende valgte vi at lade hende blive med sin årgang.

En stor del af vores overvejelser gik også på hendes venskaber, det er også noget msn skal overveje. I sidste ende endte vi med at lytte til min svigermor, der har været børnehaveklasse leder i 25 år, der sagde at hendes erfaring er, at jo ældre børnene er, når de kommer i børnehaveklasse, jo bedre klarer de sig, ikke kun i børnehaveklassen, men også senere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2016

Mami

Hej 

Min dreng er foedt 2 mdr ftf. Han bliver 4 om 8 dage og han er lige startet i det der svarer til 0 klasse. 

Det gaar virkelig godt, saa med det i hovedet Ville jeg vente til oktober, og saa tage snakken med bh om hvad de taenker  

Anmeld Citér

21. august 2016

L-Mortil3

Vores er fra 24 nov 09, og er først startet nu, vi valgte at udsætte et år!

Det har bare været SÅ godt til ham at modne lidt ekstra! Der var mange overvejelser , startede vi ham "til tiden" skulle han gå i klasse med 3 andre der var fra jan og feb 09 og altså godt et år ældre end ham, startede vi ham i år skulle han følges med hans venner fra 2010 som alle er født fra jan-marts, hvorfor de lå meget tættere aldersmæssigt...

det har været en kæmpe gevinst!

Anmeld Citér

21. august 2016

Fremad

Hej 

Min dreng er foedt 2 mdr ftf. Han bliver 4 om 8 dage og han er lige startet i det der svarer til 0 klasse. 

Det gaar virkelig godt, saa med det i hovedet Ville jeg vente til oktober, og saa tage snakken med bh om hvad de taenker  

Studser lidt, er dit barn blot 4 år og begyndt i skole? 

Hvis hvorfor er jeres valgt faldet på at det var bedst at starte i så tidlig en alder? 

Anmeld Citér

21. august 2016

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

min ældste er fra 30/11-2009 og han startede i skole sidste år da han var 5 år og 8 måneder og det går bare strygende.. han læser på 2. klasse niveau og elsker at lærer nye ting specielt nu hvor han er startet i første og har fået engelsk.. han kunne alfabetet da han startede i børnehave og har altid være hurtig til at lære og huske..

tag en snak med børnehaven om det og så finder i helt sikkert den bedste løsning for jeres dreng - skolelivet skulle jo gerne blive en god oplevelse for ham fra start.  det vil også være ærgeligt at han starter i skole og så efter et stykke tid er nødt til at skulle tilbage i børnehaven - ( en fra min søns klasse kom til bage i børnehave 2 måneder før sommerferien og er så startet i bh. klasse igen nu her efter ferien)

Anmeld Citér

21. august 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville ikke uden tvivl vente med, at sende ham i skole. Det er rigtigt det som din mand siger.

Vores dreng er fra oktober og var selv meget i tvivl om han skulle i skole. Jeg ville ønske, at vi havde ventet, da han endte med, at måtte gå 0. klasse om. Han var så lidt parat.

Så er der rigtig meget forskel på, at være dreng og pige, og i sær fra efteråret. De fleste pige er modne til, at kunne starte i skole selvom de er fra efteråret.

Der sker intet ved, at vente og især de fleste drenge har bare godt af, at vente 1 år.

Anmeld Citér

21. august 2016

lineog4

Min mellemste er fra slut oktober. I børnehaven legede han med de børn fra samme årstal, han var fagligt parat (kunne læse før han startede i skole fx), og han kunne sidde og modtage en besked osv. Alt det man kigger på med hensyn til skole parathed. Stadig havde jeg en lille stemme der sagde han hellere skulle vente, men kunne ikke komme igennem med det. 

Han er nu startet i 3. Klasse følger med fagligt (er nok egentlig i den gode ende), men det er først nu jeg oplever han er ved at nå op til de andre med hensyn til interesser mm. Jeg tror (og kan se for andre drenge og piger i samme situation), at han havde haft en bedre social skolegang hvis han havde ventet. 

Jeg er forresten selv fra januar og startede som 5 årig med dem der var født året før, pg jeg startede tidligt med alt fordi jeg skulle følge med de andre både når det kom til kærester, sex, rygning og alkohol...

Anmeld Citér

21. august 2016

Malene76

Anonym skriver:

Vi har en dreng som er født helt sidst i 2011. Dem fra 11 bør starte i skole August næste år, altså 2017, men der vil min søn kun være 5 et halvt år gammel.

Vi har så fået at vide af børnehaven, at mange drengebørn født sidst på året, venter til året efter. Men jeg er stadig MEGET i tvivl.

Jeg så helst at han var over 6 år når han kom i skole. Min mand siger at man godt kan komme for tidligt i skole, men aldrig for sent.

Er der nogen der har oplevet lignende med jeres drengebørn? at de ventede til året efter? 

Vores søn er fra januar 12, så det giver dig selv at han skal i skole sommeren 18. Hvis han havde været fra okt, nov el. dec 11 så havde jeg stensikkert ventet til sommeren 18 inden jeg sendte ham afsted med mindre alle eksperter sagde han var meget klar. 

Der er ingen børn der tager skade af at kede sig lidt i børnehaven men der er til gengæld masser af børn der får det super svært hvis de starter for tidligt. 

Drengebørn der er født i sidste kvartal af året, siger de fleste eksperter, har bedst af at vente et år. 

Kh. Malene 

Anmeld Citér

21. august 2016

et-ønske

Min bonussøn ventede et år, han lå også på vippen. Dengang var det den helt rigtige løsning - og det passede fint for ham dengang. Men nu er udfordringen stor - han er pludselig (14 år gammel) meget mere moden end de andre! Han er så træt af hans kammerater, fordi de er barnlige i hans optik.... Så jeg tænker der er fordele og ulemper ved begge dele... 

Anmeld Citér

21. august 2016

Mami

sscm skriver:

Studser lidt, er dit barn blot 4 år og begyndt i skole? 

Hvis hvorfor er jeres valgt faldet på at det var bedst at starte i så tidlig en alder? 

Fordi vi bor i usa, og saadan er det her 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.