Abracadabra skriver:
Jeg synes, at det er farligt at antage, at mor gør det 'bedre end godt' udfra denne historie. Mor er meget ung, har fået 2 børn med 2 forskellige mænd på halvandet år, har en barndom med voldelig stedfædre og grænsende tilvangsfjernelse - det skriger ikke ligefrem ressourcestærk.
Vi er på denne hjemmeside primært kvinder, og vi har ofte 'mor er den bedste i verden'-brillerne på. Måske er det ikke tilfældet her.
Jeg er enig med dig i, at vi intet grundlag har for at vurdere, om mor i dette tilfælde gør det godt, ok eller skidt. TS selv nævner intet om, at hun forsømmer børnene, men synes mere optaget af, at hun ikke "laver en skid" i forhold til rengøring, hvilket i mine øjne indikerer, at han (heller?) ikke har øje for det væsentligste, nemlig børnenes trivsel. Der er intet i hans indlæg, der får mig til at tænke "ressourcestærk far", hvilket selvfølgelig ikke betyder, at han ikke er det i praksis.
I mine øjne har begge et ansvar for at samarbejde og støtte hinanden i at være forældre, og at overveje at gå og tage barnet med sig er ikke en mulighed nu. Mor ER primærperson endnu, og at spekulere i at liste op, hvad hun har imod sig såsom en ustabil baggrund med henblik på at få bopælsret er både moralsk og menneskeligt usselt OG urealistisk. Jeg ville heller ikke bakke op om, at en nybagt mor ville forlade barnets far, fordi han kom slidt hjem fra job og ikke orkede at tage over - eller at hun samlede facts, der ikke var i hans favør i forhold til samværsret, a la "hans far er alkoholiker".
De to har en fælles opgave og forpligtelse. Det er den, de skal prioritere nu - og i det øjeblik, man pga. den andens "dovenskab" er parat til at dolke den anden i ryggen og opløse en spritny familie, har man efter min mening demonstreret alt andet end evnen til at udskyde egne behov. Det SKAL bare fungere, og det er der, al hans energi skal ligge her og nu. Ydermere er hun hverken den første eller sidste mor på barsel, som har alt rigeligt i at tage sig af sine børn og er slidt op, når manden kommer hjem. Så er det ret underordnet, om man har haft voldelige stedfædre eller harmoniske opvækstforhold - det er rockerhårdt for mange barslende at nå noget som helst andet end at nusse og pusle og trøste og give mad.