Hej.
Jeg er en fyr midten af 20'erne
Jeg er kærester med en pige som er starten af 20'erne
Hun har 1 barn på næsten 2 år
Og så har vi et fællesbarn som er 4 mdr
Vores forhold er ikke lige det bedste.
Så jeg går og tænker på at slå op 
Jeg går i skole og har fri mellem 14 15 hverdag.
Og hun går på barsel.
Lige pt går hun hjemme med begge børn..
Og mere eller mindre hverdag siger hun puha det har været hårdt. Osv
Og at hun stresser.
Hun laver ikke og en skid når hun går hjemme udover at lege med børnene eller se tv.
Hun gør ikke rent eller noget.
Så mit spørgsmål er
Hva vil min chance ca være for at jeg vil kunne få bopæls ret over min søn ?
Jeg ved der spiller meget ind i det.
Men når man tænker over at hun er ikke altiv hjemme.
Hun bliver stresset over børnene
Og hendes netværk det kun hendes mor og bror.
Og på hendes papir står der fx også med tvangsfjernen fra da hun var lille. Og hendes mor finder voldeligt mænd.
Hvor hele mit netværk består af mor far papfar søster med børn. Og 2 brødre med børn. Og mange venner
Så min chance for at få ham hva vil i mene ?
Og nogen gode råd ?
Vi vil begge kæmpe for ham.
Hun ved inderst inde st hun ikke vil kunne tage vare og ordenligt ansvar over for 2 børn.
Men hun vil selvfølgelig ikke indrømme det
Lindas svar
Kære ’Kringle’
Dette svar vil være en smugle skrapt, men jeg mener det i al godhed og som jeg læser det du skriver, så er der ting der skal siges højt her:
Ang. Dit spørgsmål: Jeg beklager det er simpelthen ikke en mulighed at du slår op lige nu!
Normalt er det tilladt at slå op og finde sammen som man gider, men ikke når man vælger at få børn sammen. Du har en forpligtigelse til at støtte både din baby men også mor, som pt. er din kæreste. Er det hårdt? JA det er det. Føler du dig overset, siden hun fødte? JA selvfølgelig, sådan er det, det første lange stykke tid efter fødslen… her skal du bruge tiden på at glæde dig over din baby, så godt du kan og lære ham at kende.
Laver hun faktisk ”ikke en skid”, tja, så er der tre mulige grunde til det:
- Hun er doven og ligeglad med dig og barnet (det er som regel det usandsynlige svar, da alle mødre vil deres børn det bedste. Og siden hun valgte at få et barn med dig, har hun haft et ønske om at være en familie sammen med dig).
- Hun er overvældet af presset fra et lille spædbarn der skriger/skider/savler/spiser/gylper osv. dagen lang, mens hendes kæreste (som hun troede ville støtte hende) nægter at se alt det hun FAKTISK når og i stedet bebrejder hende og klager sig.
- Hun har fået en fødselsdepression og virker udefra til at være gået i stå og ”ser fjernsyn hele dagen”… I virkeligheden har hun måske brug for hjælp.
Det er fuldstændig normalt at alting flyder og roder, når man lige har fået et barn. Det er overvældende og at have en to-årig gavtyv i huset samtidig med et spædbarn. Faktisk er det en mors VIGTIGSTE pligt under barslen at være til stede med sine børn og lege med dem hele dagen – specielt når de er nyfødte og under 3 år!
Prøv en dag at skrive ned, hvad hun laver minut for minut i dagtimerne: Skifte ble, amme/give flaske, lave grød/mad, vaske tøj osv. Prøv derefter at sætte dig så længe, som du orker med din søn. Prøv at forestille dig, at han var DIT ansvar hele dagen. Ville du også have brug for at sidde og se fjernsyn om eftermiddagen, når din partner kom hjem? Sandsynligvis.
Det er meget beregnende af dig, at du lige nu går og ’regner ud’ hvem der kan få barnet og tæller sammen hvor meget belastende materiale hun har i bagagen, så du får ret og hun må miste sin lille baby.
Læg mærke til dine egne ord: Hun ”stresser” over hverdagen og siger Pyha. Som mand er det din opgave at tage dig af familien ved støtte din kæreste og sikre, at dit barn får en god opvækst med to forældre, så vidt det overhovedet er muligt. At det ”ikke går så godt” er simpelthen ikke en god nok grund til at bryde familien op og traumatisere babyen lige nu!
Så jeg foreslår
At du sætter dig med hele dit store gode netværk og lave er plan for HVORDAN i sammen bedst kan støtte mor, baby, dig og dermed din familie i denne situation. Når mor ikke trives, så trives din søn heller ikke. Når de ikke trives, så har du en opgave at løse, som manden i huset.
Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste. Og til jer der læser med: Skriv gerne venlige og gode svar til denne mand.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk