Sover i egen seng, efter sommerferien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. august 2016

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Hvorfor ikke lade barnet sove i jeres seng?

vores søn på 5 år sover i vores seng og har altid fået lov til det.

Vi har en madras i vores sove værelse som han for ganske nyligt på eget initiativ er begyndt at blive puttet på og når og hvis han vågner om natten kravler han op i vores seng uden vi bemærker det. 

Vi ser vores drengs behov for tryghed som en tillids erklæring i forhold til os som forældre. Han udtrykker et behov for nærhed og vi giver ham det. Jeg bryder mig heller ikke om at sove helt alene hvis jeg kan få lov at sove med nogen

Men hvis det ikke fungere for jer på nogen måde, må i finde en løsning som er en fast løsning, så dit barn ikke bliver forvirret over ikke at må sove hos jer og så ikke sove hos jer.

Jeg tænker at faste rammer og en afklaret indstiling fra jeres side.

Et tænkt scenario som jeg har tænkt på ud fra egen erfaring, da mine forældre gjorde sådan siden jeg var 4-5 år gammel: En fast sengetid, børste tænder, nattøj, læse godnat historie, lad barnet læse/se i en bog i aftalte 5 min, sige godnat og slukke lyset og komme ind når barnet har brug for det. Det var bare et forslag. Tænker rutine og samme holdning hele tiden er vejen frem? Det var i hvert fald sådan mine forældre gjorde med mig, faste rutiner, faste sengetider og jeg vidste altid hvornår det var sove tid og hvad mine forældre forventede af mig. 

Det var bare forslag. Håber i finder ud af det, da det vigtigt i er enige om måden at gøre det for er i selv i tvivl er jeres barn det også. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. august 2016

MorTil3+

Anonym skriver:

Mit barn på 5,4år har efter sommerferien ikke vil sove i egen seng  .. 

Overgangen fra vores seng til egen seng har været rigtig svært og barnet fik det lige lært op til sommerferien og det gik bare SÅ godt. Men i ferien, var vi på ferie hvor barnet sov ved os, grundet plads mangel - nu står jeg her og kan ikk få barnet ind i egen seng. 

Hva gør jeg? 

Vi havde problemer med det samme da vores pige blev storesøster. Hun skabte sig helt vildt og det tog nogle gange flere timer hvis ikke jeg lagde mig i hendes seng til hun sov. Snakkede med sundhedsplejersken om det og hun anbefalede klistermærker. Så vi købte en masse klistermærker og så fik hun et hver morgen når hun lagde sig til at sove selv. Når så hun havde 10 klistermærker fik hun en ekstra belønning, enten en lille ting hun gerne ville ha eller en tur på stranden/skoven osv. Og det virkede.

Anmeld Citér

11. august 2016

migxher

Sørens skriver:

Åh altså...bliver nødt til at spørge (og ved godt at det er et følsomt emne og at nogen børn muligvis sover bedre alene)....men, hvorfor er det så vigtigt at barnet( alle børn generelt) sover i egen seng?

Dengang vi boede i jordhuler, lagde vi med garanti ikke vores børn ind i en separat hule for sig selv!?

Jeg kan ikke lade være med at bide mærke i at du skriver:

" Overgangen fra vores seng til egen seng har været rigtig svært" og at det nu efter ferien er svært igen.....det giver jo rigtig god mening i mine ører! Han har fået trygheden ved at ligge hos jer i ferien og nu bliver det taget fra ham igen! Vi voksne nyder jo også (som regel ) at ligge og sove ved siden af vores partner! Så hvorfor skal vores børn ligge alene??

Vi har samsovet i en kæmpe seng (240x200) siden vores søn kom til verden for fire år siden og ja der har været perioder ind i mellem hvor det kunne tage op til to timer at putte ham men fordelene opvejer laaaangt ulemperne!

Helt enig (: Hvorfor skal vores små sove alene, når vi ikke selv gør det, men har vores mand/kæreste?? 
Men nu er jeg så også en af de der forældre der med glæde ligger inde ved min søn til han sover, hvis det er det som gør ham tryg. 

Anmeld Citér

11. august 2016

Anonym trådstarter

MorTil3+ skriver:

Vi havde problemer med det samme da vores pige blev storesøster. Hun skabte sig helt vildt og det tog nogle gange flere timer hvis ikke jeg lagde mig i hendes seng til hun sov. Snakkede med sundhedsplejersken om det og hun anbefalede klistermærker. Så vi købte en masse klistermærker og så fik hun et hver morgen når hun lagde sig til at sove selv. Når så hun havde 10 klistermærker fik hun en ekstra belønning, enten en lille ting hun gerne ville ha eller en tur på stranden/skoven osv. Og det virkede.

Nogen bestemte klister mærker? Og hvad sagde/gjorde du helt præcist? 

Bare rigtig øv der skulle komme det tilbage fald

Anmeld Citér

11. august 2016

MorTil3+

Sørens skriver:

Åh altså...bliver nødt til at spørge (og ved godt at det er et følsomt emne og at nogen børn muligvis sover bedre alene)....men, hvorfor er det så vigtigt at barnet( alle børn generelt) sover i egen seng?

Dengang vi boede i jordhuler, lagde vi med garanti ikke vores børn ind i en separat hule for sig selv!?

Jeg kan ikke lade være med at bide mærke i at du skriver:

" Overgangen fra vores seng til egen seng har været rigtig svært" og at det nu efter ferien er svært igen.....det giver jo rigtig god mening i mine ører! Han har fået trygheden ved at ligge hos jer i ferien og nu bliver det taget fra ham igen! Vi voksne nyder jo også (som regel ) at ligge og sove ved siden af vores partner! Så hvorfor skal vores børn ligge alene??

Vi har samsovet i en kæmpe seng (240x200) siden vores søn kom til verden for fire år siden og ja der har været perioder ind i mellem hvor det kunne tage op til to timer at putte ham men fordelene opvejer laaaangt ulemperne!

Der kan være mange grunde til det. Nu har vi 3 børn og vores seng er 140x200 og der er simpelthen ikke plads til 5 mennesker i vores seng. Hvis de vågner om natten kommer de ind til os (mest de to små) og så sover jeg så ikke mere da de sover meget uroligt, og jeg har svært ved at sove når jeg får arme og ben i hovedet hele tiden. Så vi vil gerne ha bare et par timers søvn alene uden urolige børn i sengen.

Anmeld Citér

11. august 2016

Anonym trådstarter

Skovrup skriver:

Hvorfor ikke lade barnet sove i jeres seng?

vores søn på 5 år sover i vores seng og har altid fået lov til det.

Vi har en madras i vores sove værelse som han for ganske nyligt på eget initiativ er begyndt at blive puttet på og når og hvis han vågner om natten kravler han op i vores seng uden vi bemærker det. 

Vi ser vores drengs behov for tryghed som en tillids erklæring i forhold til os som forældre. Han udtrykker et behov for nærhed og vi giver ham det. Jeg bryder mig heller ikke om at sove helt alene hvis jeg kan få lov at sove med nogen

Men hvis det ikke fungere for jer på nogen måde, må i finde en løsning som er en fast løsning, så dit barn ikke bliver forvirret over ikke at må sove hos jer og så ikke sove hos jer.

Jeg tænker at faste rammer og en afklaret indstiling fra jeres side.

Et tænkt scenario som jeg har tænkt på ud fra egen erfaring, da mine forældre gjorde sådan siden jeg var 4-5 år gammel: En fast sengetid, børste tænder, nattøj, læse godnat historie, lad barnet læse/se i en bog i aftalte 5 min, sige godnat og slukke lyset og komme ind når barnet har brug for det. Det var bare et forslag. Tænker rutine og samme holdning hele tiden er vejen frem? Det var i hvert fald sådan mine forældre gjorde med mig, faste rutiner, faste sengetider og jeg vidste altid hvornår det var sove tid og hvad mine forældre forventede af mig. 

Det var bare forslag. Håber i finder ud af det, da det vigtigt i er enige om måden at gøre det for er i selv i tvivl er jeres barn det også. 

Tak for input. 

Tænkte, har i problemer med at få ham til at sive ude? Tænker ved kammerater osv? - ved at han feks stadig sover hos jer.

Anmeld Citér

11. august 2016

Anonym trådstarter

alenemor42 skriver:

Hold ud ! Burde være overstået efter weekenden 

Men ja ! Man har lyst til at efterlade ungen hos naboen og løbe 

Jeg gider nemlig heller ikke sidde på værelse osv. 

Loge præcis  man vil jo bare det bedste, og der vil jeg mene på sigt, atdet er man kan sove selv og selvf komme eller kalde hvis der er noget. 

Jeg sover så dårligt, vågner flere gange om natten fordi barnet fylder hele sengen nærmest, og så gerne vil helt op af mig, som giver en hvis tryghed ..

Anmeld Citér

11. august 2016

migxher

MorTil3+ skriver:

Der kan være mange grunde til det. Nu har vi 3 børn og vores seng er 140x200 og der er simpelthen ikke plads til 5 mennesker i vores seng. Hvis de vågner om natten kommer de ind til os (mest de to små) og så sover jeg så ikke mere da de sover meget uroligt, og jeg har svært ved at sove når jeg får arme og ben i hovedet hele tiden. Så vi vil gerne ha bare et par timers søvn alene uden urolige børn i sengen.

Det kan jo heldigvis løses med en større seng. Vores er 230*200+ en tremmeseng. Hvis man vil selvfølgelig. Det er jo bare ikke alle der har lyst til at sove med sine børn selvfølgelig. 

Anmeld Citér

11. august 2016

MysteriousAngel

migxher skriver:

Det kan jo heldigvis løses med en større seng. Vores er 230*200+ en tremmeseng. Hvis man vil selvfølgelig. Det er jo bare ikke alle der har lyst til at sove med sine børn selvfølgelig. 

Hos os ville det feks ikke kunne løses med en større seng da der simpelthen ikke er plads til andet end en 140 seng. 

Jeg er så heller ikke en af dem der kan sove med mine børn. Faktisk er jeg så priviligeret, at det aldrig har været et problem, mine børn vil nemlig heller ikke sove med mig. 

Anmeld Citér

12. august 2016

MorTil3+

Anonym skriver:

Nogen bestemte klister mærker? Og hvad sagde/gjorde du helt præcist? 

Bare rigtig øv der skulle komme det tilbage fald

Vi tog hende med i Bilka, der har de nogle klistermærke bøger og der valgte hun selv hvilken bog hun ville ha. Vi sagde bare da hun blev puttet at hvis hun sov i sin egen seng fik hun et klistermærke når hun stod op og så lagde hun sig til at sove. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.