Irrettesætte andres børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.486 visninger
27 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. august 2016

Anonym trådstarter

Må man irrettesætte/opdrage på andres børn? Hvad er jeres holdning til det. Jeg tænker både fremmedes børn, familiens og venindernes/vennernes børn. Det er jo ret ømtåeligt. Selv vil jeg gerne have folk de siger noget til mit barn, hvis det ikke opfører sig ordentligt / slår eller sådan noget og vi forældre ikke selv ser det. 

Men nu havde jeg en episode sidste uge, hvor jeg irrettesatte en vens barn da barnet slog et andet barn med en lille skovl og forældrene så det ikke. Men har en fornemmelse af nu at vennen er lidt sur på mig over det. Jeg sagde noget i retningen af "nej *** det må du altså ikke" og det samme gjorde min mand. Det var ren refleks nu vi så det. Er det forkert?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, det er ikke forkert. Jeg ville have gjort det samme - også ved et fremmed barn.

Man kan som forældre ikke have øjne alle steder og hvis et barn slår og forældrene ikke ser det, så ser jeg ikke noget galt i, at en anden voksen siger det til barnet

Anmeld Citér

9. august 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Må man irrettesætte/opdrage på andres børn? Hvad er jeres holdning til det. Jeg tænker både fremmedes børn, familiens og venindernes/vennernes børn. Det er jo ret ømtåeligt. Selv vil jeg gerne have folk de siger noget til mit barn, hvis det ikke opfører sig ordentligt / slår eller sådan noget og vi forældre ikke selv ser det. 

Men nu havde jeg en episode sidste uge, hvor jeg irrettesatte en vens barn da barnet slog et andet barn med en lille skovl og forældrene så det ikke. Men har en fornemmelse af nu at vennen er lidt sur på mig over det. Jeg sagde noget i retningen af "nej *** det må du altså ikke" og det samme gjorde min mand. Det var ren refleks nu vi så det. Er det forkert?

Jeg synes det er svært fordi der jo kan være meget forskellige regler i forskellige hjem. F.eks. er der ting jeg ikke vil have min datter gør, som min veninde ikke har noget imod at hendes datter gør. 

Men med klare ting så som hvis et barn slår, bider eller andet så ville jeg ikke tøve med at gribe ind hvis en forælder ikke så det. Og jeg ville da også hellere end gerne have at der blev sagt noget til min datter hvis hun gjorde sådan og jeg ikke lige så det. 

Anmeld Citér

9. august 2016

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Nej, det er ikke forkert. Jeg ville have gjort det samme - også ved et fremmed barn.

Man kan som forældre ikke have øjne alle steder og hvis et barn slår og forældrene ikke ser det, så ser jeg ikke noget galt i, at en anden voksen siger det til barnet

Er helt enig. Hvis de havde set det, havde vi heller ikke reageret, men jeg kan ikke vende ryggen at et barn slår en anden og så blander jeg mig. Det frustrere mig en del at min ven virker lidt irreteret over det, men må snakke med hende om det. Men det er godt nok svært, fordi jeg mener ikke at jeg har gjort noget forkert. Kan også være jeg bare mistolker og der slet ikke er noget, men fornemmelsen siger bare at hun er irreteret over det. 

Anmeld Citér

9. august 2016

Anonym trådstarter

MummiT skriver:

Jeg synes det er svært fordi der jo kan være meget forskellige regler i forskellige hjem. F.eks. er der ting jeg ikke vil have min datter gør, som min veninde ikke har noget imod at hendes datter gør. 

Men med klare ting så som hvis et barn slår, bider eller andet så ville jeg ikke tøve med at gribe ind hvis en forælder ikke så det. Og jeg ville da også hellere end gerne have at der blev sagt noget til min datter hvis hun gjorde sådan og jeg ikke lige så det. 

Jeg ville heller ikke sige noget hvis det var hoppen i sofaen eller sådan noget men når der bliver slået så siger jeg altså noget uanset og det forventer jeg faktisk også folk ville gøre med mit barn, hbis vi ikke så det. 

Anmeld Citér

9. august 2016

migxher

MummiT skriver:

Enig.

Jeg synes det kommer lidt an på situationen. 

Og hvordan personen evt irettesætter. Jeg vil under ingen omstændigheder finde mig i at en andre f.eks tager fat i min søn og skælder ud/taler hårdt til ham. Det må de gerne gøre ved deres egne unger, men de skal ikke tale sådan til min søn.

Anmeld Citér

9. august 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Jeg ville heller ikke sige noget hvis det var hoppen i sofaen eller sådan noget men når der bliver slået så siger jeg altså noget uanset og det forventer jeg faktisk også folk ville gøre med mit barn, hbis vi ikke så det. 

Og der er jeg helt enig. Som forældre kan man jo ikke have øjne på sit barn konstant og hele tiden, så det er da kun en fordel hvis man kan hjælpe hinanden med at lære børnene at man ikke slår hinanden

Anmeld Citér

9. august 2016

Anonym

Ja, folk må gerne irettesætte min datter

Jeg synes faktisk det er rart, at nogle lige siger noget til min datter, hvis jeg ikke selv har set det...

Men jeg tror også, det kan handle om måden man gør det på. 

Jeg har nemlig oplevet før, hvor en anden mor irettesatte min datter på en måde, som var en smule aggressiv (mangel på et bedre ord), og det gjorde mig virkelig vred. Jeg har heldigvis kun oplevet det engang..

Vi har mange børn i min familie, og der irettesætter vi på kryds og tværs, da det kan være det rene kaos, og det er rigtigt rart

Anmeld Citér

9. august 2016

Anonym

Vil egenlig svare nej . Men kommet an på situationen og måde man gør det på. Har selv en familie som ynder at blande sig men deres opdragelse metode er slet ikke en vi syntes om. Syntes desværre der en tendens til at det er okay at blande sig i andre , irettesætte , påtale mm . Kan mærke jeg syntes at det har taget overhånd. Jeg har et følsomt barn som har det svært, som ville blive meget påvirket at andre føler de skal blande sig. Jeg skal nok selv opdrage mit barn.

Anmeld Citér

9. august 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vil egenlig svare nej . Men kommet an på situationen og måde man gør det på. Har selv en familie som ynder at blande sig men deres opdragelse metode er slet ikke en vi syntes om. Syntes desværre der en tendens til at det er okay at blande sig i andre , irettesætte , påtale mm . Kan mærke jeg syntes at det har taget overhånd. Jeg har et følsomt barn som har det svært, som ville blive meget påvirket at andre føler de skal blande sig. Jeg skal nok selv opdrage mit barn.

Men hvordan griber man det så an hvis man ser et barn slå en anden i hovedet med en skovl. Der tænker jeg bare at man bliver nødt til at reagere. Ikke ved at råbe af barnet men vi sad indenfor og børnene var udenfor i mit eksempel og der sagde jeg så inde fra bordet "nej det må du altså ikke". Så talte da højere end normalt for at de kunne høre det derude. Ren refleks når jeg ser sådan noget. Men det var ikke råben eller noget.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.