Så er der en lille update til de interesserede:
Jeg besluttede mig for, at de skulle have det at vide dagen efter nakkefoldsscanning. Jeg kunne godt have tænkt mig at skjule det noget længere, men ville heller ikke ende i en situation, hvor de efterhånden var de eneste, der ikke vidste noget.
Vi havde besluttet os for at tage jeres råd ind, om de måske havde brug for lidt plads - og brug for at fordøje det hele lidt i ro og mag. Jeg skrev derfor et sjovt brev i en "spørgsmål og svar"-form, hvor der både var seriøse og lidt humoristiske påfund i. Og så sendte jeg det over nettet sammen med et scanningsbillede på et tidspunkt, hvor jeg vidste, at de var sammen (turde ikke gøre det pr brev, da jeg ikke ville risikere, at den ene fik nyheden mens den anden f.eks. var på arbejde).
Umiddelbart fik jeg en fin, omend lidt ligegyldig reaktion. De sendte mig et par tillykker og nogle smileyer på SMS. Havde skrevet i brevet, at de bare kunne ringe eller skrive, hvis de ville snakke/vide mere om det hele (vi har jo været i behandling osv. så der er nok at snakke om), og tænkte, at de nok ville ringe, når de lige var kommet sig over nyheden.
Der skete dog intet, hverken sms'er eller opkald, og jeg besluttede mig dagen efter for at ringe til min mor, hvis hun nu af en eller anden grund troede, at jeg ville tage det første initiativ. Der tog hun dog ikke telefonen, men sendte en sms om, at hun ikke lige havde set sin telefon. Hun ringede ikke tilbage - og jeg ringede igen 3 dage efter. Det er nok den mest mærkelige oplevelse jeg har haft længe. Vi snakkede i 45 minutter, hvor det lykkedes hende at nævne baby 0 gange. Jeg nævnte den et par gange i forskellige kontekster, hvor hun fuldstændigt skiftede emne. F.eks. "Mette skal også have et barn, så vi kan nok se hinanden en del på barsel". Hendes svar: "Nå, hvordan går det egentlig med hendes uddannelse?". Så det var lidt opad bakke. Min mor snakkede om alt andet: sit job, sin familie, spurgte ind til vores boligsituation osv.
I dag var vi så til familiefest (første gang jeg så mine forældre i virkeligheden siden nyheden) og det blev overhovedet ikke nævnt. Mine onkler og tanter snakkede en masse om baby og synes selvfølgelig, at det er mega spændende, men mine forældre var tavse som graven og alle syntes vist, at det var meget mærkeligt.
Så ligenu er jeg bare ked af det - føler mig på ingen måde stærk nok til at konfrontere dem med noget som helst. Og alt i alt ville jeg bare ønske, at det var en af de ting jeg kunne have holdt skjult for evigt. Jeg er så ked af det - ved ikke om jeg har gjort noget forkert i måde at sige det. Er bange for, at jeg selv er skyld i det akavede forhold til mine forældre, for jeg er jo også selv akavet i situationer som den i dag, hvor der bare er en kæmpe elefant i rummet. Burde måske tage den med humor og klappe dem på skulderen og spørge om de glæder sig til at blive bedsteforældre, men jeg lukker bare i og forstærker vel på nogle måder akavetheden. Jeg ved det virkelig ikke...