Hej med dig
Jeg håber at du vil læse mit svar til ende, sammen med din kæreste, selvom det bliver lidt langt.
Først og fremmest skal I finde ud af, om hun overhovedet er gravid. I skal købe en graviditetstest i et supermarked, eller på et apotek. Hvis det er 2 uger siden at I havde ubeskyttet sex, bør I kunne få et korrekt svar fra testen på nuværende tidspunkt.
Hvis testen er negativ og hun ikke er gravid, skal I se at få styr på jeres prævention. Tal med jeres læge og find en form der passer til jer.
Hvis testen er positiv og hun er gravid, står i overfor en meget stor og alvorlig beslutning. I skylder jer selv, hinanden og et eventuelt barn at tænke jer rigtig godt om. Beslutningen er jeres, men jeg har følgende tanker:
1) Det er en super voksen ting at få et barn. For de fleste betyder det at man skal sætte en masse ting til side i mange år. I er selv blot halvstore børn og jeres ungdom kommer ikke tilbage.
2) I har begrænset livserfaring og man er generelt lidt mindre "robust" til så store udfordringer, når man er så ung. Dette er ikke det samme som at det ikke kan lade sig gøre, men det betyder at det formentlig vil blive sværere for jer, end hvis I venter 5 år.
3) Børn kræver en vis form for stabilitet og ro. Det kan man nemmest give, når man selv er stabil og rolig. Og mulighederne for det vokser, når man har lidt alder, en uddannelse, et ordentligt job, osv.
4) Børn koster en del penge - selvom man køber brugt og billigt. Det er ikke fedt at være afhængig af økonomisk hjælp fra hverken forældre eller det offentlige, når man gerne vil være voksen og klare sig selv.
5) I skal ikke få et barn fordi I tror at det er hyggeligt, eller vil give jer noget I mangler. I skal få et barn fordi I føler at I kan tilbyde et barn det bedst mulige liv og fordi I er klar til at sætte alt andet til side i lang tid.
6) Farvel til jeres venner (som formentlig er for unge til at forstå), farvel til at sove længe, feste og rejse (I får hverken tid eller råd), farvel til sex, romantik og sjov som I kender det (kroppen forandres, overskuddet ryger for en periode), og en masse andre ting.
7) Noget jeg ikke var bevidst om i jeres alder: Børn (og det at få dem), er faktisk "herre klamme". Tis, lort og bræk er en del af hverdagen. En graviditet er hård for kroppen (strækmærker, hormoner, gråd, kvalme, hæmorider, hængebryster - you name it)! En fødsel er voldsom (igen: blod, lort og tårer)... Og alt dette skal I være klar på at tage med som en helt naturlig del af pakken!
Alt det jeg skriver ovenfor, trækker jeg meget skarpt op, fordi I er så unge. Det er ikke for at skræmme jer, men for at give et billede af hvordan livet med en baby kan være.
Jeg er selv én af de meget få mennesker, som egentlig ikke synes at det har været særlig hårdt at få børn. Men jeg er også 12 år ældre end jer, har rejst jorden rundt, uddannet mig, kendt min mand i 9 år, har et stort og stabilt netværk til at hjælpe, en sund økonomi, en stor lejlighed, et spændende job ... osv. osv. osv.
Min pointe er, at jeg havde været langt mere på røven, hvis jeg var 17 år da jeg blev mor. Muligvis havde det stadig kunne lade sig gøre - men sjovt havde det sgu ikke været... og jeg er en langt bedre mor i dag, end jeg havde været dengang.
Beslutningen er jeres. Tal med hinanden igen og igen. Tal gerne med nogen som kender jer, inden i træffer beslutningen - de kan hjælpe jer med at se det hele lidt udefra og kender jeres modenhed og generelle situation.
Rigtig meget held og lykke med det hele.