Dårlig samvittighed (brug af penge)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juli 2016

Anonym trådstarter

Vommen skriver:

Ville det ikke give bedre mening, hvis overskudspengene blev brugt til at betale gælden?

Jo jeg kan godt se det fornuftige i det, men vi har 5000 til mad og alt nogen alt andet gang 1000-1500 ekstra.

Og nogen gange har børnene måtte gå i tøj der stumper lidt før vi har haft råd til tøj (og kunne finde det brugt), da de vokser ekstremt hurtigt fortiden. Vi har arvet tøj til min datter fra min venindens datter men de bruger samme str nu.

Noget af det gæld vi betaler af på er til hogm og ellors for at være sikker på at kunne få tøj til dem nå vi ikke havde råd.

Selvfølgelig vil jeg stadig købe noget brugt nå jeg faldet over noget men jeg vil også bare kunne købe lidt til dem nå de mangler.

Plus vi de andre år har fået lidt julehjælp indimellem som jeg ikke vil søge i år da der jo så er andre der kan få nå vi nu ikke behøver

Så tror du at det er til pas med 5000 kr til mad og andet

Håber ikke det lyder surt  da det ikke er meningen, men jeg stå og laver mad 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2016

nielsen80

Jeg er tough når det kommer til økonomi, og mit svar er derefter. Hvis I kæmper med at få råd til gæld og tøj til jeres børn, er jeg meget uforstående overfor en prioritering på 3000kr til havemøbler????

Man kan sagtens sidde på de billige plastik fra jysk til 500. Er de ligeså fede, nej....men når man har gæld og mangler penge til ens børns tøj, så forstår jeg det virkelig ikke.

Kan godt forstå, det må være sindssygt hårdt. Men jo mere I betaler af, jo hurtigere kan I nyde uden dårlig samvittighed. 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

Jeg er tough når det kommer til økonomi, og mit svar er derefter. Hvis I kæmper med at få råd til gæld og tøj til jeres børn, er jeg meget uforstående overfor en prioritering på 3000kr til havemøbler????

Man kan sagtens sidde på de billige plastik fra jysk til 500. Er de ligeså fede, nej....men når man har gæld og mangler penge til ens børns tøj, så forstår jeg det virkelig ikke.

Kan godt forstå, det må være sindssygt hårdt. Men jo mere I betaler af, jo hurtigere kan I nyde uden dårlig samvittighed. 

Vi mangler ikke penge til børnene tøj osv nu men for et par mdr siden hvor ingen af os havde job der havde vi 5000 til alt mad tøj osv. Nu hvor vi begge har fået job har vi omkring  5000 mere i næste mdr bliver det nok højere. Vi prioritere altid børnene før noget andet. Vi havde ikke købt så dyrt have sæt hvis vi ikke havde pengene. 

Vi har også altid betalt vores gæld til tiden så der er ikke noget der er misligholdt.  Der er mere for at afdrage mere på gælden af gangen. Og hvad man burde lægge til side 

Altså hvad de ekstra 5000 skal bruges til som vi normalt aldrig har haft. 

Hvis du forstå hvad jeg mener

Anmeld Citér

30. juli 2016

årgang84

Profilbillede for årgang84

Kan godt forstå jeres valg med havemøbler. Hvis det er noget i har ønsket længe 

Hvis i har levet på en sten længe så ville det jo være bedst at forsætte mens i har rutinen men med lidt mere rum til udskejelser. 

Lav en liste hvad i gernevil ud over gælden også priotere derefter. 

Gæld er bedst at få ud af verden i kunne måske få dem omlagt / samlet til en bedre rente nu. 

Nu er møblerne købt og Nyd dem. 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Anonym trådstarter

årgang84 skriver:

Kan godt forstå jeres valg med havemøbler. Hvis det er noget i har ønsket længe 

Hvis i har levet på en sten længe så ville det jo være bedst at forsætte mens i har rutinen men med lidt mere rum til udskejelser. 

Lav en liste hvad i gernevil ud over gælden også priotere derefter. 

Gæld er bedst at få ud af verden i kunne måske få dem omlagt / samlet til en bedre rente nu. 

Nu er møblerne købt og Nyd dem. 

Tak.  Vi kan ikke få omlagt lånene da det ikke er bank lån. De 3 er vi færdig med i 2018 senest. også er der hogm og ellors og kassekredit som snart er betalt ud. 

Vi har ønsket os ordentlige have møbler længe da vi førhen har haft de der plastik sæt men de holder dårlig nok en sæson. Og derfor har vi ikke haft noget de sidste på år, så nu hvor vi havde pengene ville vi købe et som kan holde forhåbentlig en del år

Vi ved som sådan godt hvad vi vil. Feks ville jeg godt kunne gå ud og købe tøj til børnene nå de lige mangler, uden at skulle spekulere over hvor man skal finde pengene til det henne ( som er det allervigtigst for mig)

Også ville jeg godt give min datter et ordentligt værelse som hun ønsker sig og har gjort længe (prøver dog at finde tingene brugte) 

Også kunn købe små ting vi mangler hen af vejen.

Ville du synes at det er realistisk have 2000-2500 udover dem til mad.

Til tøj osv Begge børn har fødselsdag  herinde jul. 

For så ville vi kunne lægge min 2500-3000 til side til gæld om mdr ud over det vi betaler af nu selvfølgelig??

Anmeld Citér

30. juli 2016

årgang84

Profilbillede for årgang84
Anonym skriver:

Tak.  Vi kan ikke få omlagt lånene da det ikke er bank lån. De 3 er vi færdig med i 2018 senest. også er der hogm og ellors og kassekredit som snart er betalt ud. 

Vi har ønsket os ordentlige have møbler længe da vi førhen har haft de der plastik sæt men de holder dårlig nok en sæson. Og derfor har vi ikke haft noget de sidste på år, så nu hvor vi havde pengene ville vi købe et som kan holde forhåbentlig en del år

Vi ved som sådan godt hvad vi vil. Feks ville jeg godt kunne gå ud og købe tøj til børnene nå de lige mangler, uden at skulle spekulere over hvor man skal finde pengene til det henne ( som er det allervigtigst for mig)

Også ville jeg godt give min datter et ordentligt værelse som hun ønsker sig og har gjort længe (prøver dog at finde tingene brugte) 

Også kunn købe små ting vi mangler hen af vejen.

Ville du synes at det er realistisk have 2000-2500 udover dem til mad.

Til tøj osv Begge børn har fødselsdag  herinde jul. 

For så ville vi kunne lægge min 2500-3000 til side til gæld om mdr ud over det vi betaler af nu selvfølgelig??

Ved jeg faktisk ikke. Har aldrig fået lagt en for wt forbrugs budget. 

Vi lever rimeligt lavt o forhold til tøj og udetøj indtil videre der har vi kunnet køre på genbrug. Har aldrig haft forbrugs lån. Billån m.v 

Men syntes at forbrugs lån bør kunne forhandles til at betale ud. Eller evt låne pengene i banken også betal dem ud. 

Et værelse kan laves lækkert med maling og fin med din datter et " tema " for værelse med ting i kan bygge på i forhold til ønskelisten til fød. 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Mullesmith

Anonym skriver:

Jeg har lige brug for luft selvom det nok virker lidt mærkeligt. 

I de sidste mange år har vi spinkel og sparet og har ikke haft råd til særlig meget luksus, da vi har haft meget sygdom og den ene af os ikke har kunnet arbejde 

Men endelig har både mig og min mand fået arbejde og har ca 5000 mere om mdr måske lidt mere og i næste mdr få vi nok lidt mere.

Vi har en kassekredit vi næsten har betalt ud mangler 2500 og så har vi 3 andre lån. Og i denne mdr havde vi aftalt at vi ville lægge se sidste penge på kassekrediten. Men da der nu er,  have møbler på tilbud, så endte vi med at bruge 3 tusind på det I stedet for.

vi har som sådan ikke nogen have møbler vi har et gammelt have bord der stod her da vi flyttet ind og ikke nogen have stole så vi tager spisebord stolene med ud nå vi spiser uden for osv.

Men jeg få bare så dårlig samvittighed nå jeg køber noget som er dyrt da der er så mange ting jeg godt vil have, jeg vil godt kunne spare og betale det meste af vores gæld ud( er kun sikret arbejde det næste år)

Og samtidig vil jeg godt give min datter et ordentligt værelse da hun Ønsker sig det (det ville være fødselsdag gave og julegave. Og vi mangler selv lidt små møbler. Plus jeg også godt vil have børnene få nyt og ordentligt tøj i stedet for kun brugt osv.

Jeg ved godt jeg ikke kan nå det hele på et år men jeg ved virkelig ikke hvordan vi skal prioritere og derfor få jeg så dårlig samvittighed lige meget hvad jeg gør.

Jeg ville prioritere børnene og møbler og jule og fødselsdagsgaver.  

Anmeld Citér

30. juli 2016

Anonym trådstarter

årgang84 skriver:

Ved jeg faktisk ikke. Har aldrig fået lagt en for wt forbrugs budget. 

Vi lever rimeligt lavt o forhold til tøj og udetøj indtil videre der har vi kunnet køre på genbrug. Har aldrig haft forbrugs lån. Billån m.v 

Men syntes at forbrugs lån bør kunne forhandles til at betale ud. Eller evt låne pengene i banken også betal dem ud. 

Et værelse kan laves lækkert med maling og fin med din datter et " tema " for værelse med ting i kan bygge på i forhold til ønskelisten til fød. 

Hun ønsker sig et teenagere værelse. 

En sovesofa et lille skrivebordet og noget opbevarings plads. Hun har et meget lille værelse.

Der er ikke nogen i min familie der giver for mere end et par hundrede. Så det er desværre ikke noget hun kan ønske af andre, men hun ønsker sig penge da hun selv spare sammen til det også. Vi har kun 3 familier i familien der giver gaver

Anmeld Citér

30. juli 2016

Anonym trådstarter

Mullesmith skriver:

Jeg ville prioritere børnene og møbler og jule og fødselsdagsgaver.  

Så er jeg ikke den eneste der er "uansvarlig" 

Nej det er lidt svært når man godt vil det hele 

Men nu har jeg besluttet at vi prøver det med at beholde de der 2000-2500 også resten bliver sat ind på opsparing, til afbetaling af gæld og hvis det så er så kan man tage lidt af den engang imellem hvis det skulle blive nødvendigt, hvad det forhåbentlig ikke gør

Anmeld Citér

31. juli 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Jeg har lige brug for luft selvom det nok virker lidt mærkeligt. 

I de sidste mange år har vi spinkel og sparet og har ikke haft råd til særlig meget luksus, da vi har haft meget sygdom og den ene af os ikke har kunnet arbejde 

Men endelig har både mig og min mand fået arbejde og har ca 5000 mere om mdr måske lidt mere og i næste mdr få vi nok lidt mere.

Vi har en kassekredit vi næsten har betalt ud mangler 2500 og så har vi 3 andre lån. Og i denne mdr havde vi aftalt at vi ville lægge se sidste penge på kassekrediten. Men da der nu er,  have møbler på tilbud, så endte vi med at bruge 3 tusind på det I stedet for.

vi har som sådan ikke nogen have møbler vi har et gammelt have bord der stod her da vi flyttet ind og ikke nogen have stole så vi tager spisebord stolene med ud nå vi spiser uden for osv.

Men jeg få bare så dårlig samvittighed nå jeg køber noget som er dyrt da der er så mange ting jeg godt vil have, jeg vil godt kunne spare og betale det meste af vores gæld ud( er kun sikret arbejde det næste år)

Og samtidig vil jeg godt give min datter et ordentligt værelse da hun Ønsker sig det (det ville være fødselsdag gave og julegave. Og vi mangler selv lidt små møbler. Plus jeg også godt vil have børnene få nyt og ordentligt tøj i stedet for kun brugt osv.

Jeg ved godt jeg ikke kan nå det hele på et år men jeg ved virkelig ikke hvordan vi skal prioritere og derfor få jeg så dårlig samvittighed lige meget hvad jeg gør.

Vi har ikke den størst indkomst. Men når vi har noget ekstra får jeg også mega dårlig samvittighed hvis vi bruger pengene på andre ting end ekstra afbetaling på gæld.

Syntes i jeres tilfælde at jeg vil bruge halvdelen på gæld og resten på de ting til hjemmet/tilværelsen så det ikke føles så stramt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.