hvornår er det okay, at børn er alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2009

Anonym trådstarter

Anna-jonas skriver:

Synes det er uansvarligt, at gå fra to børn på kun 4 og 6 år...................også selvom de kan være en håndfuld at have med i føtex.

Min store dreng, var alene hjemme kortvarigt fra han var ca. 9-10 år. F.eks hvis jeg skulle handle eller lign.

Kender en pige, som nu er 12 år.............da hun var 3 år gammel, var hun alene hjemme med sin storebror på 11 år, mens faderen hentede en pizza. Da han kom hjem, stod ungen i flammer..........p.g.a et stearinlys, der havde antændt hende. Storebroren var gået i panik...........og løb rundt om sig selv. Trine lå på brandsårsafd. i 7 mdr. før hun blev udskrevet.

Puha det minder mig om en sand historie jeg hørte for nogen år siden,
En mor var gået ned i gården med lillebror/søster i barnevognen, mens store øster å ca.4 blev i lejligheden i mens, og dervar også et starinlys tændt i vindueskammen, og søster sklle da lige kigge efter mor, og da mor kigger op kan hun bare se sin stor pige stå i flammer i vinduet, hun overlevet men hvor stor mén hun harfåetved jeg ikke..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2009

DK

Min datter har fortalt mig at hun må være alene hjemme, mens hendes far går op til bageren om morgenen. Han har ca. 4 minutters gang derop. Det synes jeg faktisk er RET forket. Altså jeg ved godt at det kun er 10 min han er væk, og at hun sikkert bare ligger på sofaen og ser tv, men altså.... Hun er 5 år!!!!!

Hjemme hos os må hun ikke være alene hjemme. Jeg synes at når børnene er for gamle til at være i SFO, så er de store nok til at være alene hjemme. Alle børn kunne i alt fald det da jeg var barn. Kan i huske begrebet "nøgle-barn"? ALtså de børn der havde en nøgle i en snor om halsen, og selv skulle låse sig ind når de kom hjem? Man går vel i 4 klasse når man er for gammel til SFO ikke??

Jeg synes dog ikke de er gamle nok til at være alene hjemme om aftenen/natten. Kun et par timer om eftermiddagen eller lign.

Anmeld

30. september 2009

Honningblomst

Her ryger de ud af sfo når de er går ud af 2 klasse...dvs der er børn der kun er 7 år og det synes jeg er for tidligt.
Knus..

DK skriver:

Min datter har fortalt mig at hun må være alene hjemme, mens hendes far går op til bageren om morgenen. Han har ca. 4 minutters gang derop. Det synes jeg faktisk er RET forket. Altså jeg ved godt at det kun er 10 min han er væk, og at hun sikkert bare ligger på sofaen og ser tv, men altså.... Hun er 5 år!!!!!

Hjemme hos os må hun ikke være alene hjemme. Jeg synes at når børnene er for gamle til at være i SFO, så er de store nok til at være alene hjemme. Alle børn kunne i alt fald det da jeg var barn. Kan i huske begrebet "nøgle-barn"? ALtså de børn der havde en nøgle i en snor om halsen, og selv skulle låse sig ind når de kom hjem? Man går vel i 4 klasse når man er for gammel til SFO ikke??

Jeg synes dog ikke de er gamle nok til at være alene hjemme om aftenen/natten. Kun et par timer om eftermiddagen eller lign.

Anmeld

30. september 2009

DK

Eva skriver:

Her ryger de ud af sfo når de er går ud af 2 klasse...dvs der er børn der kun er 7 år og det synes jeg er for tidligt.
Knus..

2 klasse?? De må have sparet siden jeg var barn, he he... Jeg er enig i at et 3. klasses barn er for lille. Jeg synes at når man når 4. klasse så er man stor nok til at være alene hjemme om eftermiddagen.

Hvad gør forældre så med deres børn i 3. klasse?? Altså når de har fri fra skole? 

Anmeld

30. september 2009

malou

Som udgangspunkt vil jeg slet ikke lade mit barn være alene hjemme... ikke engang i 15 min.. - jeg tror først det går hen og bliver aktuelt når Victor selv kan gå til og fra skole, selv låse sig ind osv. Men jeg har jo slet ingen erfaring på det område så skal ikke have sat nogen alder på.... men gå fra ham som 4 årig!!! NEVER!!!

knus malou

Anmeld

30. september 2009

Honningblomst

DK skriver:

2 klasse?? De må have sparet siden jeg var barn, he he... Jeg er enig i at et 3. klasses barn er for lille. Jeg synes at når man når 4. klasse så er man stor nok til at være alene hjemme om eftermiddagen.

Hvad gør forældre så med deres børn i 3. klasse?? Altså når de har fri fra skole? 

Tror de fleste steder har til og med 3 klasse.
Her ryger de bare i klub (sfo2)og der kan de være til og med 6 klasse.
Min søn var først klar lidt inde i 5 klasse, til at være alene efter skole og heldigvis var det ikke nødvendigt før han var klar.
Knus..

Anmeld

30. september 2009

xx

Min datter er 5 1/2 og jeg kan slet ikke forestille mig at hun skulle have lov til at være alene hjemme....ikke engang 10 min. Tror egentlig heller ikke hun ville bryde sig om det. Jeg forestiller mig at hun først får lov til at være alene hjemme når hun er 9-10 år og så bliver det heller ikke flere timer ad gangen.

Min mands datter fik lov til at være alene hjemme kort tid ad gangen fra hun var 5 år. Det syntes jeg var for tidligt. Vi har også flere gange oplevet at hendes mor ikke var hjemme når vi afleverede hende om søndagen og så var det ikke en særlig rar følelse at skulle gå fra hende uden at vide, hvornår hendes mor kom hjem. Havde vi ikke andre ting vi skulle nå blev vi og legede på legepladsen i deres gård indtil moren kom hjem. Nu er hun blevet så stor at det ikke længere er et problem...

Anmeld

30. september 2009

Tdittmann

Min datter på 6½ tager selv hjem med bussen om fredagen og skal låse op og være alene hjemme i max. 20 minutter , det kan hun sagtens - vi har en aftale med hende om at når hun kommer hjem så skal hun ringe til mig og sige at hun er kommet godt hjem. Nogen gange går der også kun 10 minutter til jeg er hjemme.

Men jeg synes også hun er for lille til at være alene hjemme, hvis hun skulle have ansvaret for sin lillesøster på 4 år

Anmeld

4. oktober 2009

Mumto3

Tja, jeg kunne heller ikke finde på at lade mine små poder være alene hjemme, selvom Nikolaj på 3 år engang sagde til mig: Mor, gå du bare ned og købe ind, jeg skal nok passe godt på lillesøster imens. (Lillesøster har været omkring 6 mdr).

Dét gjorde jeg selvfølgelig ikke!!! men tænk at knægten havede tanken!

Jeg har dog tit efterladt ungerne i bilen hvis jeg lige skulle et lille ærne. Hvis det så har taget lidt længere tid end jeg forventede, så er jeg rendt ud for at se til dem.

Noglegange beder de selv om at blive i bilen (3 og 5 år) og andre gange siger de at de gerne vil med. Det er dog ALTID mig der bestemmer om de må blive eller ej. Hvis det ikke bare er en hurtig tur ind til bageren, så SKAL de med, også selvom om de plager om at få lov til at blive i bilen.

Min mor siger, at da jeg var barn var der en tommelfinger regel med at børn i gennemsnit skulle være 7 år. Det vil sige at en 7årig godt kan være alene hjemme, og at en 6årige og en 8årig kan, og en 1 årige og en 13årige.

Jeg har en veninde der fik børn tidligt (hun var 16 da hun blev gravid). Hun havde en babysitter til hendes datter og babysitteren var 12 år!!! Jeg ville ikke lade så ung en pige/barn passe mine børn, men som min vendinde sagde, så havde pigen et par tvillingesøster som hun også passede, så hun var vant til små børn.

-og inden I synes det lyder som om jeg er en værre ragnemor, så skal det også lige tilføjes at 80% af alle mine indkøb foregår med 3 børn i alderen 1, 3 og 5 år. Så jeg tager bestemt mine børn med ud og handle!!!! De sidste 20% foregår så med 1 eller 2 børn, og en sjælden gang får ungerne lov til at sidde i bilen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.