hvornår er det okay, at børn er alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.865 visninger
23 svar
0 synes godt om
29. september 2009

Anonym trådstarter

Hvornår syntes du det er okay at børne er alene hjemme?

Kender en der har to sønner på 4 og 6 og de er alene hjemme ikke længe af gangen tror jeg da, men de har været det siden de var små siger moren, når hun Bare lige skulle til bageren eller handle lidt ind.

personligt ville jeg ikke efter lade mit barn af syne sådan..

men hvornår ved jeg ikke...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2009

oo

jeg har to nevøer i svigerfamilien der var alene hjemme da vi kom på besøg for et år siden og de var dengang 7 og 9 år. jeg var lidt overrasket over de måtte være alene hjemme, men på den anden side, så lå forældrene i en ualmindelig bitter skilsmisse og moren var tvunget til at køre tilbage på arbejde og ordne et par ting inden weekenden - men vidste samtidig vi var på vej.

jeg passede mine tre yngre søskende fra jeg var 10 år gammel, mine forældre blev skilt og vi havde ingen kontakt til min far og min mor havde intet netværk og hendes familie ville ikke deltage "på den måde" med os (det er dine unger og dit problem), så hun var helt alene med os og som pædagog var der massere af aftenmøder.
Jeg syntes det var et meget stort ansvar jeg fik - dengang tænkte jeg ikke over det, sådan var det bare, men idag tænker jeg, at det ville jeg ikke selv gøre.
Men jeg var lille-mor i familien og det var fx også mig der blev kaldt hjem fra skole (jeg gik på en anden skole end mine to yngste søskende), da min lillebror lå dødsyg og kastede op på kontoret på sin skole da jeg var 13. min mor var på tur med børnehaven og det var før mobilens tid, så jeg var den eneste anden, så jeg måtte hente ham og tage ham med hjem. han var dødssyg og jeg kunne ikke få fat i nogen og hver gang jeg gik fra hans seng, græd han frygtelig meget. kort efter fik vi at vide, at han havde lungebetændelse og havde været ved at dø. Jeg syntes jeg deltog alt for meget og jeg tænker meget over, at evt børn hos os ikke skal have det voksne ansvar før de er meget ældre end jeg var!
6 og 8 syntes jeg er meget små - man skal jo også huske på, at det så er den ældste der har ansvaret og 8 år er dælme ikke særlig gammel hvis det går HELT galt

Anmeld

29. september 2009

Honningblomst

Mine de er alene hjemme når jeg handler eller løber..de er 12, 6 og 3 år.
De to store har kunne være alene siden vi flyttede herop, da var de 4år og 9 år.
Jeg synes det er svært at sætte alder på...kommer da an på børnene, an på hvor de bor, an på hvor længe ad gangen, er det aften eller dag...osv osv..
Og så er det jo helt og holdent forældrenes ansvar og vurderinger der tæller lige meget hvad vi andre skulle mene..
Knus Eva...

Anmeld

29. september 2009

Anonym trådstarter

Tjuhl skriver:

jeg har to nevøer i svigerfamilien der var alene hjemme da vi kom på besøg for et år siden og de var dengang 7 og 9 år. jeg var lidt overrasket over de måtte være alene hjemme, men på den anden side, så lå forældrene i en ualmindelig bitter skilsmisse og moren var tvunget til at køre tilbage på arbejde og ordne et par ting inden weekenden - men vidste samtidig vi var på vej.

jeg passede mine tre yngre søskende fra jeg var 10 år gammel, mine forældre blev skilt og vi havde ingen kontakt til min far og min mor havde intet netværk og hendes familie ville ikke deltage "på den måde" med os (det er dine unger og dit problem), så hun var helt alene med os og som pædagog var der massere af aftenmøder.
Jeg syntes det var et meget stort ansvar jeg fik - dengang tænkte jeg ikke over det, sådan var det bare, men idag tænker jeg, at det ville jeg ikke selv gøre.
Men jeg var lille-mor i familien og det var fx også mig der blev kaldt hjem fra skole (jeg gik på en anden skole end mine to yngste søskende), da min lillebror lå dødsyg og kastede op på kontoret på sin skole da jeg var 13. min mor var på tur med børnehaven og det var før mobilens tid, så jeg var den eneste anden, så jeg måtte hente ham og tage ham med hjem. han var dødssyg og jeg kunne ikke få fat i nogen og hver gang jeg gik fra hans seng, græd han frygtelig meget. kort efter fik vi at vide, at han havde lungebetændelse og havde været ved at dø. Jeg syntes jeg deltog alt for meget og jeg tænker meget over, at evt børn hos os ikke skal have det voksne ansvar før de er meget ældre end jeg var!
6 og 8 syntes jeg er meget små - man skal jo også huske på, at det så er den ældste der har ansvaret og 8 år er dælme ikke særlig gammel hvis det går HELT galt

de er nu kun 4 og 6, og det er ikke fordi hun ikke har noget netværk, hun efter lader dem når hun skal handle eller noget andet og er vidst også gået fra dem siden de var helt små spæd og sov, hun gider ikke have dem med ud og handle, jeg syntes selv det er møg forkert. jeg kan også godt forstå hvis du har haft det hårdt som lille, jeg syntes bare ikke men får børn for at de skal passe hinanden. har en gl. veninde der også passe sine mindre søskne mens hendes mor gik på druk, hun kunne blive væk i dage af gangen, så hun måtte ringe til sin meget hjælpsome mormor, der på et tidspunkt måtte sige fra så hendes mor kunne lære noget. den dag i dag er lillebror 12 og bor hos mormor. hun lære aldrig at tage ansvar..

Anmeld

29. september 2009

oo

sorry! 4 og 6 er blot endnu værre
nej, det er netop det, at man må tage et ansvar når man får børn og ja, vi ved allesammen godt at det kan være noget af det mest bøvlede at have ungerne med på indkøb, men sådan ER det bare, hvis man er alene hjemme med dem når de ikke er ældre. eller det syntes jeg....

Anmeld

29. september 2009

Ansemusen

Jeg ville aldrig turde lade mindre børn være alene hjemme, hverken hvis jeg havde en, to eller flere. Den ældre skal simpelthen ikke have ansvaret for hvis der sker noget med den yngste, fx. hvis storebror på 6 passer lillebror på 4. Der kan ske meget på kort tid, så jeg vil nok sige, at de skal være i hvert fald 10 år. Og så skal det være for meget kort tid ad gangen og ikke med yngre søskene, som de har ansvaret for. Men en på 12 og en på 10 synes jeg umiddelbart lyder okay..

Anmeld

29. september 2009

3rollinger

Jeg tror det afhaenger meget af barnet. Umiddelbart kan jeg ikke sige en alder, men 4 og 6 lyder ikke af meget.

Jeg var selv alene hjemme fra jeg var 8 aar og det kunne jeg sagtens administrere. Gik alene hjem fra skole og var saa alene hjemme i en smule tid indtil min mor kom fra arbejde. Men jeg var saa ogsaa saadan et type barn man kunne lade vaere alene hjemme.

Anmeld

29. september 2009

Anonym trådstarter

nu er det nogen vilde drenge der er tale om.. og det er jo ikke først nu de er alene det har de altid været.. jeg gik også selv hjem fra skolen, og var alene hjemme en lille time tror jeg men det var vidst først i 4.kl.

Anmeld

29. september 2009

N&J

Altså synes godt nok det lyder lidt mystisk... at man ikke gider.. hmm så skulle man måske ikke få børn...
Men på den anden side så var eg altid alene hjemme efter skole.. 6 år, og har passet mine små søskende første gang da jeg var 7, de er tre og seks år yngre end mig... men vi boede i en boligforening.. dernogengange føltes som et lille samfund.. min bedste boede der nogle huse længere nede og så var der gammel Gerda inde ved siden af som altid havde nogle hyggelige historier og lidt hjemmebag... mine forældre lod mig også kun passe dem når de var til fest lige i nærheden. Jeg har altid nydt at "få lov" og mener ikke det var uansvarligt på nogen måde.. men må give Eva helt ret i at det kommer rigtig meget an på hvor man bor, hvor langt væk man er, og på hvordan børnene er... men vi havde også en stor labrodor til at holde os med selskab, så jeg har aldrig følt mig utryg...

knuz fra Jane  

Anmeld

29. september 2009

anna-jonas

Synes det er uansvarligt, at gå fra to børn på kun 4 og 6 år...................også selvom de kan være en håndfuld at have med i føtex.

Min store dreng, var alene hjemme kortvarigt fra han var ca. 9-10 år. F.eks hvis jeg skulle handle eller lign.

Kender en pige, som nu er 12 år.............da hun var 3 år gammel, var hun alene hjemme med sin storebror på 11 år, mens faderen hentede en pizza. Da han kom hjem, stod ungen i flammer..........p.g.a et stearinlys, der havde antændt hende. Storebroren var gået i panik...........og løb rundt om sig selv. Trine lå på brandsårsafd. i 7 mdr. før hun blev udskrevet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.