ESV skriver:
Okay nu bliver det her lidt langt og jeg indrømmer på forhånd jeg kender ikke TS og aner ikke noget om hendes generelle forhold så det her bliver en generaliseret udtalelse.
men hvorfor sætte børn i verden hvis man 1 er mega syg, 2 ved at man ikke selv kan forsørge dem fordi man ikke kan arbejde?
Det er ikke kun ud fra om det er psykiske forhold der forhindre opretholdelsen af et alm arbejde, men man har vel et ansvar for at kunne forsørge sine børn og give dem de bedst mulige vilkår for at klare sig og det er vel næppe et bevidst liv på overførselsindkomst hvor andre skal knokle for at give penge i kassen til de som enten ikke kan eller vil.
Desuden findes der utallige undersøgelser om at folk uden job lever kortere og med en ringere livskvalitet end de i job så det er vel igen ikke at give sine børn de bedst tænkelige vilkår.
Og nej jeg mener ikke at bedst tænkelige vilkår er dyre ferier og mærketøj bare lige for at få det på plads med det samme
Jeg mener ikke, det er ideelt at sætte børn i verden på et tidspunkt i livet, hvor man er på KH, men har realistiske muligheder for at komme i uddannelse og/eller job.
Men er der tale om en person med en kronisk sygdom, som gør det urealistisk at etablere fast tilknytning til arbejdsmarkedet, og som ikke desto mindre vil kunne drage den fornødne omsorg for et barn - så synes jeg, det er barsk og kynisk at hæfte sig ved dit punkt 2 og dermed mere end indikere, at børn skal disse mennesker heller ikke have. De har kun et liv - de får ikke en hverdag med et arbejde, uddannelse er måske umuligt og under alle omstændigheder udsigtløst, når de ikke er i stand til at arbejde - og et barn kan de så også skrotte drømmen om, da det ikke giver "de bedst tænkelige vilkår", at mor er på livslang offentlig forsørgelse.
Jeg tænker uvilkårligt, at hvad skal vi egentlig med dem, og hvad skal de egentlig med deres liv - disse uproduktive mennesker -? - og det er ikke et menneskesyn, jeg kan bakke op om.
Jeg kender mødre, gode mødre, som er uarbejdsdygtige, og deres held har været, at sygdommen har ramt dem efter børnenes fødsler, så de aldrig har skullet forsvare, at de har sat børn i verden. Men hvad med den 25-årige, der rammes af - eller altid har været ramt af - kronisk sygdom? Hvilket liv "må" hun have? Det kan selvfølgelig berettige, at hun får et barn, hvis hun finder en mand, der tjener gode penge, så barnet ikke udelukkende forsørges af det offentlige - og ja, en mand er da under alle omstændigheder en god ide, hvis mors overskud er svingende. Men er vi nået dertil, hvor kronisk syge må skyde en hvid pil efter alt, hvad der minder om et almindeligt liv, om de så rent faktisk kan fungere som forældre?
Iøvrigt synes jeg ikke, du forklarer, hvad "de bedst tænkelige vilkår" for et barn er. Det er ikke forældre på overførselsindkomst, tydeligvis, men ingen af os giver vel vores børn de "bedst tænkelige" vilkår - det kunne altid tænkes og være bedre, hvis vi kunne gå lidt ned i tid, have lidt større overskud, spise endnu sundere, hvad ved jeg. Jeg tænker, det gælder om at give vores børn de bedst mulige vilkår inden for de rammer, vi nu engang har - gøre det så godt, vi nu kan og magter under omstændighederne. Og det gælder efter min opfattelse også kronisk syge.