4årig med til begravelse???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2016

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
tioyv skriver:

Hej de damer

Vi står i kedelige situation at min svigerfar er meget syg og ja vil venter egentlig bare på at svigermor ringer og siger det er slut  

Vi har en datter der blev 4 d 29 februar, og hun elsker sin farfar, hun har fået af vide at han er meget syg i maven (kræft) og lægen ikke kan tage det ud, men vil ved ikk helt om vil skal tage hende med ned og se ham inden han kommer i kisten, eller om hun "bare" skal med til begravelsen, eller om det også er en dårlig idé, tænker bare at hun også skal have lov til og sige farvel.. 

Hvad ville i gøre? 

Jeg mistede min mand og mine børn deres far, da de var 3 og 5 år. Begge børn var med både lige op til (hvor han lå i respirator) og lige efter at han døde. Vi var mange voksne omkring dem, og de så både sorg, gråd og smil og kærlighed. 

De var efterfølgende også med til bisættelsen. Jeg ville aldrig have valgt anderledes.

Børns fantasi er ofte "værre" end virkeligheden, og de kan udvikle nogle skræmmebilleder der gør langt mere skade end at se den døde rigtigt. Efter råd fra lægerne på afdelingen valgte vi at involvere dem i hele processen. 

I dag snakker vi tit om dengang far døde, og de er ikke mærket psykisk af det. Tværtimod tror jeg, at det er rigtig sundt for børn at lære, at død og sorg er en del af livet - og at selvom det er svært og man er ked, kan man også stadig smile og elske. At skjule tror jeg kun gør ondt værre.

Rent praktisk vil jeg anbefale at man har nogen med til bisættelsen, der kan tage sig af børnene, hvis mor/far er hårdt ramt af sorg og ikke kan rumme spørgsmål eller at barnet mister fokus på begivenheden. Vi var mange omkring min mand, og børnene kunne gå til og fra, fordi der hele tiden var folk til at tage sig af dem også med dem - og det samme til bisættelsen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2016

Benjamins'mor

tioyv skriver:

Hej de damer

Vi står i kedelige situation at min svigerfar er meget syg og ja vil venter egentlig bare på at svigermor ringer og siger det er slut  

Vi har en datter der blev 4 d 29 februar, og hun elsker sin farfar, hun har fået af vide at han er meget syg i maven (kræft) og lægen ikke kan tage det ud, men vil ved ikk helt om vil skal tage hende med ned og se ham inden han kommer i kisten, eller om hun "bare" skal med til begravelsen, eller om det også er en dårlig idé, tænker bare at hun også skal have lov til og sige farvel.. 

Hvad ville i gøre? 

Min kæreste mistede sin morfar i december og sin farmor i februar, vores børn på 5 og 2 år kom ikke med. 

Anmeld Citér

19. juni 2016

TNBC

tioyv skriver:

Hej de damer

Hvad ville i gøre? 

Jeg ville tage hende med til begravelsen... Naar hun er saa taet paa ham.

Anmeld Citér

19. juni 2016

MorTil3+

Hej de damer

Hvad ville i gøre? 

Vores pige er født præcis samme dag som din og hvis en af bedsteforældrene døde ville jeg helt sikkert tage hende med til begravelsen, om jeg ville lade hende se personen det ved jeg faktisk ikk, det tror jeg ikk jeg vil ku tage stilling til medmindre jeg stod i det. Hælder mest til at hun skulle se personen da hun så kan se at bedste sover stille og roligt og det ikke er farligt.

Anmeld Citér

19. juni 2016

Bissen

Jeg kondolerer.

Mht. Beggravelse og se afdøde er det selvfølgelig en vurderingssag fra jeres side og hvordan jeres barn er. Jeg ville tage mit barn med til begge dele. Jeg mistede min far da jeg har 4 år og min mor fik af fagpersonale anbefalet at vi så ham - netop fordi børn kan forstille sig alt muligt som er meget værre end virkeligheden. Min mor beskriver det var en god oplevelse for os og vi var ikke skræmte men interesserede. Og vi fik selv lov til at ligge en lille ting i kisten. 

Anmeld Citér

19. juni 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
tioyv skriver:

Hej de damer

Hvad ville i gøre? 

Jeg vil helt sikkert tage hende med. 

Dog ikke ind og se han i midten men til selve begravelsen.

Enden vil jeg forklare hvad der vil ske i kirken at folk er mere af det og nogen græder. Og det er okay voksne græder til begravelse.

På den måde ved hun hvad der skal ske.

Anmeld Citér

19. juni 2016

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg sagde farvel til min døde morfar, da jeg var 6 år gammel og aede ham på kinden. 

Det var jeg personligt lykkelig for at få lov til. Jeg havde set ham utrolig syg og nu så jeg ham have fred.

Min egen søn var med til min fars bisættelse som 2 årig.

Jeg har den holdning, at døden er en naturlig ting ved livet og derfor er det okay, at man inkluderer børn, men naturligvis er børn forskellige og det må blive en individuel vurdering.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.