Tænker det afhænger meget af hvad jeres forventninger er til begravelsen (og også resten af familiens forventninger). Hvis forventningen er stille, andagt agtigt kan et barn ødelægge stemningen og spørgsmålet er som om det er vigtigt for barnet at komme med. Hvis der derimod er plads til stemmer i kirkerummet, undrende spørgsmål mm. Så ville jeg aldrig tvivle, men tage barnet med.
min datter var 3 1/2 år da hun var med til sin lillesøsters begravelse, det var mit store ønske der var børn med, for børn betød liv og håb - nød de dejlige stemmer midt i kirkerummet, og nød den ligefremhed børnene kom med. Jo hun græd, jo det var en "voldsom" oplevelse men det var selve det at lillesøster døde og mor og far var i sorg jo også i sig selv og begravelsen var blot en del, måske egentlig en "nem" del.
Min morfar døde da ungerne var 8, 3 og 0 og de var med ude og se ham død, ham på 3 var meget interesseret og åbnede hans øjne fx. Ved ikke om det er fordi vi snart har mistet så mange, men døden er blevet "naturlig" og kunne derfor også videregive det til ungerne, så det gav hverken mareridt, gråd osv. Egenlig var de mest styret af nysgerrighed.
men vil sige, det hele afhænger af forventninger i familien og hvad I kan rumme og give videre.
Anmeld
Citér