Saphiira skriver:
Jeg ville heller ikke lade barnet se en afdød. Selvom jeg var ret gammel, så blev jeg faktisk mærket af det ret lang tid bagefter. Det ville jeg ikke byde et barn 
mht. Begravelse. Så synes jeg, at man skal vurdere om barnet kan klare det...
Jeg var 10 år gammel da jeg overværede at min morfar åndede ud efter at have ligget i respirator i to døgn efter en blodprop i hjertet og være erklæret hjernedød i et halvt døgns tid. Jeg var med, da de voksne traf beslutningen om at slukke for hans vejrtrækning. 13 år da jeg ligeledes så min farfar dø på sygehuset, dement og syg af en langvarig lungebetændelse. Selvom det var en sørgelig situation er jeg så glad for i dag at mine forældre lod mig være med sammen med resten af familien og efterfølgende også har set begge mine bedstefædre i kapellet. Jeg var opløst af gråd da de døde, men jeg fik lov til at holde dem i hånden og det er jeg evigt taknemlig for. Ligesom i livet var hele familien også samlet i døden, hvor vi snakkede og sang, præcist som vi plejede at gøre.
Jeg tror at døden er hvad man gør den til. Taler man åbent om den og er rolig, vil barnet også mærke en særlig ro omkring situationen og på sigt være et mere helt menneske. Døden er en helt naturlig del af livet og jeg kan ikke se pointen i hvorfor man forsøger at gøre sine børn den bjørnetjeneste det er at holde den skjult. Selvfølgelig skal det forklares på et alderssvarende niveau.
Jeg var godt nok det ældre end casen i denne situation og så er det anderledes, da TS kun spørger vedrørende barnets deltagelse i begravelsen.
TS: Jeg synes at du skal tage dit barn med til begravelsen. Hvis du har mod på det måske også inden låget ligges på kisten, selvfølgelig alt efter hvor "skræmmende" farfar ser ud (munden er lukket ordentligt, øjnene ikke hænger osv.)
De fleste bedemænd har bøger specielt skrevet til børn, der meget fint beskriver hvad døden er og hvordan det praktiske foregår. Om den passer til en 4 årig ved jeg ikke, men det kunne måske være en idé at undersøge og evt have på plads den dag farfar dør, så den hurtigt kan hives frem og fortælles mange gange. Husk, samtale med dit barn er vejen frem - det er ok at vise at man er ked af det, men husk at fortælle at det er helt naturligt 
Anmeld
Citér