Først og fremmest tror jeg at det handler om en erkendelse af, at nogle ting ændrer sig, når man bliver forældre. Man kan ikke undgå, at det bliver 'hverdag' på den lidt kedelige måde, fordi rutiner pludselig bliver alfa/omega, og der er en masse praktisk, som man skal tage sig af. Man er også nødt til at erkende, at særligt i det første stykke tid, så er der måske ikke lige den helt store tid til kæresteri, fordi baby ikke har fået en ordentlig soverutine endnu, og har stort behov for nærhed og tryghed. Det tror jeg må være dit første skridt: Det er omstændighederne lige nu, og det er noget man må ofre, når man får et barn.
Med tiden vil jeres barn (forhåbentlig da
) sove tidligere om aftenen, og så vil i have tid sammen om aftenen igen til at være kærester. Men i forhold til her og nu, der er der nogle ting, jeg vil foreslå, men det kræver selvfølgelig, at i sætter jer ned og har en konstruktiv dialog, så i er enige om, hvorvidt i er villige til det eller ej. For måske prioriterer i også forskelligt.
* Selvom din kæreste arbejde, så aftal at han så vidt som muligt 1-2 gange i løbet af en dag lige smider en sød lille besked. Han skal vel tisse ind i mellem, så må der være tid til at lade dig vide, at han tænker på jer. Den anden vej rundt også.
* Aftal at kysse intenst én gang om dagen. Måske kan det føles lidt påtaget, men det er en rigtig god ting at have i tankerne, at der skal være tid til det intense og lidenskabelige kys én gang dagligt. Ofte vil det så også tænde for nogle lyster, som måske kan sparke lidt igang i et sexliv, som ofte dør lidt hen, når et spædbarn kommer til verden.
* Aftal én gang om ugen at gøre noget godt for hinanden om aftenen på skift. Så kan det godt ske, at baby er vågen, men den ene af jer kunne for eksempel lave en lækker middag, imens den anden er sammen med baby. Eller i kunne aftale den ene dag om ugen at gå sent i seng, så i har tid efter baby sover. Om så det bare er en time, hvor i ligger i ske og taler om løst og fast. Hvis det er om fredagen, så kunne i jo - grundet træthed - også tage en middagslur sammen om lørdagen, når baby sover, i hinandens arme.
* Og så hav sex! Tro mig, jeg forstår godt, at man ikke altid orker, energien og så videre ikke altid er der. Men det er simpelthen bare sådan en ting, hvor man nogen gange må overvinde sig selv, for sex avler ofte mere sex. Og selvom man måske ikke orker komme i gang, så er det (forhåbentligt) sjældent man fortryder, når først man er startet.
* Det kunne også være massage, når baby sover. Bare den halve time kan give meget til parforholdet.
....... Jeg kan ikke så godt sammenligne med os herhjemme. Vi har delebørn, og derfor har vi to aftener om ugen uden børn (og to dage, når det er weekendsamvær), ligesom børnene sover 19.30, når de er hjemme. Men vi gør det med det daglige lidenskabelige kys, vi spiller brætspil sammen, følger en serie sammen, som vi ligger og ser, imens vi putter sammen. Eller også går vi i køkkenet sammen, da vi begge nyder at lave mad. Og så har vi en uskreven regel om, at der MAX går 3 dage uden sex (helst kun 2, 3 hører til sjældenhederne). Det er ikke en regel, vi har nedfældet nogen steder, men vi har den i baghovedet, og det betyder, at vi stadig har et aktivt sexliv her 1½ år efter vi blev kærester