Anonym skriver:
Jeg har selvfølgelig også tænkt mig at snakke med ham, når han kommer hjem fra arbejde ( han er i aktivering, fordi han er på kontanthjælp) og ha starter også på teknisk skole efter sommerferien. Jeg har en 10 klasse, jeg er lige gået ud for 2 uger siden. Jeg også lige kommet ind på sosu C, så vi begge skulle til at starte på udannelse.
vi kan ikke få et sted at bo, når han kun får 6.000kr om måneden, det kan vi ikke leve for med et lille barn i egen lejlighed?
jeg ved med 100% at min kæreste vil støt mig i min beslutning og vil være med mig hele vejen.
Og hvorfor jeg er bange for tvangsfjernelse? Det er fordi at jeg har været i sitationen 2 gange, da jeg var 11 år, ville kommunen gerne fjerne mig, fordi at min mor fik en depression, intet arbejde og så havde jeg en bror der ikke var særlig godt at have nærheden at et barn, men heldigvis så kom jeg bare op til min moster i 14 måneder og så kom jeg tilbage til min mor, da hun fik alt til at fungere. Derfor er jeg bange for kommunen, de kommer til at dømme mig og min familie pga fortid..
Jeg tænker helt klart, at den tankegang er du nødt til at ændre, hvis du helt seriøst vil være mor allerede nu. Det handler ikke om, at kommunen dømmer dig. Det handler om, at kommunen selvfølgelig har et ansvar i forhold til at sikre barnets tarv. Og det vil altså sige, at når du er så ung, har nogle ting med i baggagen og tilmed stadig bor hjemme, så vil de formentlig være opmærksomme. Det betyder jo ikke, at den onde, onde, onde kommune vil komme og fjerne barnet, det handler om, at de formentlig vil sikre sig, at du er i stand til at håndtere barnet og give det en tryg og sikker opvækst.
Desværre hænger det ofte sådan sammen, at er man vokset op i problematiske familieforhold, så kan det betyde, at man kan få nogle tilknytningsvanskeligheder i forhold til sit eget barn. Og der er kommunen selvfølgelig interesseret i at hjælpe barnet ved at hjælpe dig - og derfor vil de måske være opmærksomme.
Det bedste du kan gøre her er at samarbejde. For hvis du vil være mor, så er du naturligvis også indstillet på, at det er barnets behov, der kommer først, og at sikre barnets behov betyder bare nogen gange, at man må afgive noget af 'sig selv' eller ens egne behov og ønsker. Måske vil de være opmærksomme, fordi barnet fødes ind i en bopæl, hvor du allerede selv var fjernet i en periode pga. psykiske problemstillinger hos din mor. Men det er da godt, at kommunen i det tilfælde er opmærksomme og klar til at gribe ind for barnets skyld.
At gribe ind betyder jo ikke, at i det sekund barnet er født, så fjernes det. Hvis du udviser en modenhed i forhold til moderrollen, og hvis du kan håndtere det at være mor, så er der jo ikke nogen grund til, at de skal fjerne barnet. Men jeg tror virkelig, at du skal ændre indstilling, for fravigelse af egne behov er desværre et af grundvilkårene ved forældrerollen. Her må man prioritere barnet. Det betyder ikke kun manglende søvn og manglende tid til at gå ud at have det sjovt i perioder, det betyder i nogen tilfælde også, at man må give kommunen plads til at støtte og hjælpe, hvis de skønner, at behovet er der.
Når det så er sagt, synes jeg, at der er nogle helt andre problemstillinger, som i må løse først. Hvordan skal det hænge sammen økonomisk? Har i råd til at forsørge barnet? Sørge for det udstyr, der følger med? Er jeres parforhold stærkt nok til at rumme forældrerollen, som i værste fald er vanvittig hård? - Man ved jo aldrig, hvordan den første tid bliver. Er din mor overhovedet indstillet på at have et spædbarn i huset? Uanset at det er dit barn, så tænker jeg, at det ikke er sikkert, at hun har overskud til at bo under tag med en baby igen, for hun kan jo næsten ikke undgå at skulle tage del i det. Hvordan skal det foregå med din uddannelse, hvis du pludselig skal på barsel?
Jeg ved godt, at jeg måske lyder negativ og skeptisk, jeg synes bare, at det lyder til ikke at være nogle specielt hensigtsmæssige forhold at blive forældre under, især når i ikke er ældre, og når du er grundlæggende indstillet på, at kommunen er de onde, frem for nogen der kunne hjælpe og støtte jer.
Jeg håber, hvis i beslutter at beholde barnet, at i får undersøgt tingene til bunds og får indstillet jer på de forhold, som måske kommer til at være aktuelle