Jeg går meget op i at det kommer selv når barnet er klar, min sp sagde jeg skulle øve med Emil så han kunne lære at kravle, det gjorde jeg ikke for mente ikke at Emil ville kunne forstå at jeg pludselig begyndte at hive og slide i ham for at lære ham det, han kravlede første gang da han blev 1 år og han er 14 mdr her den 2 og han kan ikke gå selv endnu kun med støtte, og har fået mange blikke når jeg har fortalt det, men det kommer jo nok. Han kan jo så mange andre ting som nogen i hans alder så ikke kan.
Jeg træner ikke mit barn, desideret træner. Jeg underholder ham, og opfordrer ham til at prøve nogle ting på egen hånd....
Da han blev rigtig dygtig til at ligge på maven, med løftet hovede og skuldre, viste jeg ham at man kan stå på alle 4. Og da han selv kunne finde ud af det, så viste jeg ham, at man også kan kravle... Så man kan vel sige at jeg har givet ham et forspring, i den retnng han selv var på vej i.
Felix var 8 måneder da han begyndte at prøve de ting, og 8½ måned da han lærte at kravle, og det synes jeg faktisk ikke er FOR tidligt... Det er lidt tidligere end der hvor de kloge mener det er normalt at kunne, men ikke meget.
Min sp er tilfreds, og det samme er jeg selv. Og Felix synes det er smadder skægt at se verden på egen hånd.
i skrivende stund prøver han nye kræfter af igen. Han gad nemlig ikke blive nede på gulvet, da han fandt ud af at transportere sig selv rundt. Så ugen efter han havde lært at sidde selv, og kravle. Der rejste han sig op (ved en skammel tror jeg) og siden har han selv fundet ud af, at man kan gå lidt rundt om borde og stole. Og han er så småt begyndt at prøve med diverse gåvogne også.
Jeg må indrømme, at jeg synes det er meget sent din søn kravlede, og det er jo bevist at det er vigtigt de lærer at kravle (for koordinationen, gennem resten af deres liv), så jeg havde bestemt trænet det, dengang det var tid til det.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld