Altså, jeg skal på ingen måde forsvare din veninde, og det er ikke ok at lade lånte ting flyde i indkørslen. Jeg tror dog, meget afhænger af, hvor tætte, man er som veninder og hvilke ting, der er tale om. Mine bedste veninder og jeg kunne sagtens låne bestik, skåle, bøger etc. til hinanden og lade dem indgå i lånerens husholdning eller stå på hendes reol i lang tid, hvis det ikke tydeligt blev sagt, at "Jeg skal bruge det igen snart/Jeg er meget øm over det". Og fandt jeg mit bestik i min venindes skuffe, ville jeg da bare tage det og sige "Nu kommer det hjem til mig igen" i stedet for at afvente en "officiel" tilbagelevering.
Måske er det bare os - og det er selvfølgelig på den måde, fordi vi ved med hinanden, at sådan fungerer det fint for alle. Jeg tror, jeg har to-tre skåle, et komplet sæt skitøj og lidt af hvert iøvrigt herhjemme, som tilhører mine veninder - og når A så skal bruge sin skål, siger hun til, og der kan snildt gå et halvt år eller længere. Er det derimod mit fine musselmalede, jeg låner ud, siger jeg med det samme, at jeg skal have det igen snarest.
Jeg tænker, det gælder om at melde klart ud fra start og så iøvrigt da bare tage sine ting med sig, når man er forbi. Din veninde er nok mere den afslappede "kollektivtype" som mine veninder og mig, og så må du træde i karakter og sige, hvad du forventer - hvilket du absolut er i din gode ret til. Og så stoppe med at låne hende ting fremover.
Anmeld
Citér