Læser I i biblen for de små?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. september 2009

vatten

Jeg læser i Bibelen for Mathias, men ikke inden sengetid. Der læser vi en almindelig børnebog og beder Fader Vor.

Som reglen læser jeg i en Børnebibel, vi kigger i en Pegebibel eller så fortæller jeg bare historier fra Biblen eller om at være kristen. Fx snakker vi om, at Gud og Jesus altid passer på os, at de bor i Kirken og i Himmelen osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2009

oo

Rosa skriver:

Jeg er bestemt ikke kristen, nærmest anti-religiøs (læs f.eks. the God dellusion af Richard Dawkins eller God is not great af Christopher Hitchens), men jeg har haft stor glæde af de børnebibler jeg havde (bl.a. indtalt på bånd) som barn.

Kendeskab til religion / filosofi er en STOR fordel i skolen og på gymnasiet da religiøse tolkninger og symboler meget ofte er at finde i de tekster man skal igennem... At kunne genkende et skabelsestema,  syndefaldet eller andet fra bibelen er klart et plus som har scoret mig nogle gode karakterer gennem årene - og den fordel ville jeg da gerne give videre til mine børn, hvis det er muligt...

du har helt ret Rosa, det ved jeg jo godt når jeg som litterat tænker mig om. men jeg kunne ikke finde på at læse religionsbøger som godnatlæsning fx det skulle være i forbindelse med at vi diskutere hvorfor nogle mennesker tror og andre ikke gør. og hvad de i så fald tror på.

tror jeg

Anmeld

26. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

du har helt ret Rosa, det ved jeg jo godt når jeg som litterat tænker mig om. men jeg kunne ikke finde på at læse religionsbøger som godnatlæsning fx det skulle være i forbindelse med at vi diskutere hvorfor nogle mennesker tror og andre ikke gør. og hvad de i så fald tror på.

tror jeg

Der er jo masser af gode grunde til at læse de store religionsbøger højt for sine unger - en af dem er at det tit er nogle knaldgode historier   Og så får de det ind med modersmælken så at sige   Bare man gør det klart at der KUN er tale om historier og ikke virkeligheden og at det ikke er alle i verden der tror på det samme.

Anmeld

26. september 2009

N&J

nikitas mor: mener du, at du vil læse for din datter i alle (de store) religioners bøger? det lyder umiddelbart lidt uoverskueligt for mig, MEN hvis man gerne vil lære sine børn om tro og gerne vil have de tror, er det klart det smarteste - syntes jeg

Eva: når I snakker om tro derhjemme, snakker I så om andre end gud og jesus?

ja, sorry, jeg er jo bare mega nysgerrig

Det er helt okey, vær du bare så nysgerrig som du har lyst til.. Ja.. det ville jeg faktisk gerne hvis de fandtes i en børneudgave, men det gør de jo bare ikke allesammen... så det kan være jeg bare selv skulle tage mig sammen og få læst lidt og så hive de ting såsom næstekærlighed og at alt er levende og man skal værne om det... osv og så skrive det til børnebog til Nikita.. Gad vide om man egentlig må det.. hmm
Men det er egentlig ikke fordi jeg nødvendigvis gerne vil have hende til at tro på religion, men mere for at give hende de positive aspekter af de forskellige "religioner" (som jeg meget hellere vil kalde ideologier) , vi har jo alle brug for at tro på noget, om det så er os selv... jeg syntes der er noget fantastisk i alle disse "religioner" og næstekærlighed er da et fantastisk begreb som jeg tror vil berige Nikitas liv, uden at det nødvendigvis behøver at have en religiøs karekter... håber det gav lidt mere mening... 

og til min kære cuz.. altså nu er der jo ikke særligt langt mellem islam og kristendom, selvom man måske skulle tro det.. og det er jo i sidste ende et spørgsmål om fortolkning, så ja jeg syntes faktisk at hvis man fortæller om en religion så må man også fortælle om de andre, så hun kan få et så nuanceret billede af mennesker som overhovedet muligt...

Anmeld

26. september 2009

N&J

Rosa skriver:

Der er jo masser af gode grunde til at læse de store religionsbøger højt for sine unger - en af dem er at det tit er nogle knaldgode historier   Og så får de det ind med modersmælken så at sige   Bare man gør det klart at der KUN er tale om historier og ikke virkeligheden og at det ikke er alle i verden der tror på det samme.

Jep jep jep...

Godt indlæg Rosa...

Anmeld

26. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nikitas mor skriver:

Jep jep jep...

Godt indlæg Rosa...

Tak tak

Anmeld

26. september 2009

Mormilla

Jeg har læst den for min søn da han var helt bette. Men har planer om at læse den for ham igen når han kan forstå den...

Anmeld

26. september 2009

qp

Tjuhl skriver:

ja det er det vel også...men religion er jo ofte udenadslære, det er der jo også en del af i kristendommen og katolicismen, jødedommen, budhisme osv osv

Hehe ja altså nu var det ligesom en intern joke til min kære kusine... mere var der altså ikke i det

Anmeld

26. september 2009

qp

Nikitas mor skriver:

og til min kære cuz.. altså nu er der jo ikke særligt langt mellem islam og kristendom, selvom man måske skulle tro det.. og det er jo i sidste ende et spørgsmål om fortolkning, så ja jeg syntes faktisk at hvis man fortæller om en religion så må man også fortælle om de andre, så hun kan få et så nuanceret billede af mennesker som overhovedet muligt...

Ihh hvorfor tager alle mig så alvorligt når de ikke skal.... hehe........

Anmeld

27. september 2009

N&J

qp skriver:

Ihh hvorfor tager alle mig så alvorligt når de ikke skal.... hehe........

Føler du dig misforstået lille cuz... hehe 
Du gav mig en god undskyldning til at skrive noget.. og ja ved godt at du kun jokede..  man burde have en smiley der kunne give et møs..  hmm ikke helt vel..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.