Læser I i biblen for de små?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2009

N&J

Ja.. så startede I alligevel diskussionen..
Nikita er døbt (af nogle årsager der simpelthen tager alt for lang tid at forklare her..) men jeg tror på det åndelige og at alle religioner har noget godt i sig, og det er det jeg vil lære min datter.. så hvis jeg skal læse fra den ene skal jeg jo også læse fra den anden.. og da jeg selv mener at alle religioner blot er ideologier.. og de fleste hænger sammen, så syntes jeg netop at hun skal vide det og grundlaget bag dem og det kommer hun jo ikke til at forstå før hun er ældre.. og så får hun selvfølgelig selv lov at bestemme, men jeg ser gerne at en børneudgave af alle de forskellige religioner/ideologier er herhjemme, også den nordiske mytologi (altså det er sådan jeg kender den, så hvis det hedder noget andet.. så sorry..) så vi kan tage dem alle fra en ende af, så hun faktisk kender lidt til dem og ikke står som 14årig og ikke aner om hun skal blive konfirmeret (som alle de andre) eller lade være.. syntes generelt det er en meget tidlig alder at skulle tage stilling til noget så stor som ens overbevisning..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2009

Honningblomst

Vi har læst lidt i den, men det var en dag vi kom til at tale om at tro, om gud, jesus, det nye og gamle testamente. Og så fandt vi sådan en børnebibel frem og læste lidt og talte om det.
Jeg synes det er super når det er i forbindelse med at forholde sig til tro, om de selv vil tro osv.
Min store dreng han tror ikke på gud og jesus og alt det og det synes jeg er rigtig got han har forholdt sig til.
Men tja...vi læser bøger om det der nu rør sig hos dem...døden, hvordan børn bliver til, religion, dyr osv osv..
Knus Eva..

Anmeld

26. september 2009

oo

nikitas mor: mener du, at du vil læse for din datter i alle (de store) religioners bøger? det lyder umiddelbart lidt uoverskueligt for mig, MEN hvis man gerne vil lære sine børn om tro og gerne vil have de tror, er det klart det smarteste - syntes jeg

Eva: når I snakker om tro derhjemme, snakker I så om andre end gud og jesus?

ja, sorry, jeg er jo bare mega nysgerrig

Anmeld

26. september 2009

qp

Nej jeg læser ikke biblien for min søn... Jeg er ikke kristen men synes biblien er en hyggelig historie som børn der lever i et kristent samfund lige så godt kan lære, at forholde sig til fra de er små

Anmeld

26. september 2009

qp

Nikitas mor skriver:

Ja.. så startede I alligevel diskussionen..
Nikita er døbt (af nogle årsager der simpelthen tager alt for lang tid at forklare her..) men jeg tror på det åndelige og at alle religioner har noget godt i sig, og det er det jeg vil lære min datter.. så hvis jeg skal læse fra den ene skal jeg jo også læse fra den anden.. og da jeg selv mener at alle religioner blot er ideologier.. og de fleste hænger sammen, så syntes jeg netop at hun skal vide det og grundlaget bag dem og det kommer hun jo ikke til at forstå før hun er ældre.. og så får hun selvfølgelig selv lov at bestemme, men jeg ser gerne at en børneudgave af alle de forskellige religioner/ideologier er herhjemme, også den nordiske mytologi (altså det er sådan jeg kender den, så hvis det hedder noget andet.. så sorry..) så vi kan tage dem alle fra en ende af, så hun faktisk kender lidt til dem og ikke står som 14årig og ikke aner om hun skal blive konfirmeret (som alle de andre) eller lade være.. syntes generelt det er en meget tidlig alder at skulle tage stilling til noget så stor som ens overbevisning..

Hvorfor ikke bare sende hende på koranskole så hun kan lære på den hårde måde?

Anmeld

26. september 2009

oo

qp skriver:

Hvorfor ikke bare sende hende på koranskole så hun kan lære på den hårde måde?

er koranskole hård??

Anmeld

26. september 2009

qp

er koranskole hård??

Man skal kunne alting udenad, og det synes jeg da er lidt hårdt

Anmeld

26. september 2009

trunte89

Vi har ikke læst i den endnu da hun ikke rigtig har vist interesse for den endnu.
Men jo, kommer da til at læse i den som vi læser i alle de andre bøger vi har.

Om den hedder Bamse og Kylling eller biblen er jeg egentligt lidt ligeglad med.

Anmeld

26. september 2009

oo

qp skriver:

Man skal kunne alting udenad, og det synes jeg da er lidt hårdt

ja det er det vel også...men religion er jo ofte udenadslære, det er der jo også en del af i kristendommen og katolicismen, jødedommen, budhisme osv osv

Anmeld

26. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg er bestemt ikke kristen, nærmest anti-religiøs (læs f.eks. the God dellusion af Richard Dawkins eller God is not great af Christopher Hitchens), men jeg har haft stor glæde af de børnebibler jeg havde (bl.a. indtalt på bånd) som barn.

Kendeskab til religion / filosofi er en STOR fordel i skolen og på gymnasiet da religiøse tolkninger og symboler meget ofte er at finde i de tekster man skal igennem... At kunne genkende et skabelsestema,  syndefaldet eller andet fra bibelen er klart et plus som har scoret mig nogle gode karakterer gennem årene - og den fordel ville jeg da gerne give videre til mine børn, hvis det er muligt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.