Udtrykket speltmor..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2016

Carina:-)

Jeg er blevet kaldt speltmor og fint med mig.

Jeg er også blevet  kaldt White trash with money.

Og helt ærligt så er det jo bare folk med misundelse og dårlig opdragelse i bagagen der  Ikke kan finde på noget konstruktivt  at sige der pådutter andre en mærkat. 

Og ja jeg gør det selv . Måske ikke højlydt men tanker  er jo toldfrie 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2016

Loa

Carina:-) skriver:

Og helt ærligt så er det jo bare folk med misundelse og dårlig opdragelse i bagagen der  Ikke kan finde på noget konstruktivt  at sige der pådutter andre en mærkat. 

Haha White trash with money 

Den lugter da langt væk af misundelse 

Anmeld Citér

20. marts 2016

lineog4

White trash With Money - ha ha ha... Det var en af de gode. Er det det vi gamle kalder nyrige 

Anmeld Citér

20. marts 2016

GrønStjerne

Som jeg opfatter speltmor begrebet er det lidt flydende hvad der er i kategori eller ej, men essensen er at man tager de gode valg (øko og svane mærket), at man bager selv og altid har god tid til det hele, og ikke mindst: at man har lidt svært ved at rumme andres måde at gøre det på. Altså noget selvgodhed, og "holier than thou" tilgang til tingene.

Jeg opfatter det absolut også som et negativt ladet ord som man siger om de mødre som er ude af kontakt med virkeligheden, og kun kan se deres eget udgangspunkt..

Anmeld Citér

20. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Christine skriver:

Men alligevel.

Misundelse er jo en grim ting og jeg synes vi burde kæmpe imod det med at kvinde er kvinde værst.

Hvorfor er det ok at tale negativt om mennesker der virker som om de har styr på tingene? Bevares, er da enig i hvis en person er super frelst og forsøger at pådutte andre feks speltboller, så er det da irriterende. Men primært synes jeg bare det er et ondskabsfuldt udtryk at slynge ud 

Så længe, nogen bliver pikerede over det og opfatter det som ondskabsfuldt, så længe "virker" udtrykket. Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at opfatte det som udtryk for grov uretfærdighed, når ressourcestærke mødre får lidt røg - jeg er da langt mere indigneret og trist over, at der kan gå sport i at sparke verbalt til mindre ressourcestærke, omtale "socialklasse fem" som en type, gøre grin med dem, hvor "studenterhuen ikke trykker" osv. osv. Vi andre skal da nok - eller bør da - kunne trække på smilebåndet eller skulderen og finde selvironien frem. 

For mig er det en velsignelse at kunne grine lidt ad mig selv og tænke "Pyt!" i stedet for at gå i offer-mode, når nogen bruger ironiske udtryk af den art. Og mine børn har fået selvironi ind med modermælken - arh, nok lidt senere - for netop at kunne skelne mellem drilleri og grænseoverskridende, verbalt svineri. 

Alt afhænger selvfølgelig også af konteksten - jeg morede mig, da jeg på en småracistisk avis' hjemmeside blev kaldt "en dum gås" og det, der var værre, for nyligt. Hvis derimod min chef eller kollega eller mand sagde det i dybeste alvor, ville jeg selvfølgelig reagere helt anderledes. 

Anmeld Citér

20. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Carina:-) skriver:

Åh Gud - white trash with money! Minder mig om den ultimative Jantelovs-besværgelse: "Når skidt kommer til ære, ved det ikk', hvordan det skal være!" 

Jeg er så hende det sorte får fra den fine, veluddannede, finkulturelle, elitære familie, som kun er endt som halvstuderet røver, dvs. skolelærer, og så gift med en mand af folket og sorte håndværkerhænder  En omvendt mønsterbryder 

Anmeld Citér

20. marts 2016

lineog4 skriver:

White trash With Money - ha ha ha... Det var en af de gode. Er det det vi gamle kalder nyrige 

Ja det er det nok .

Anmeld Citér

20. marts 2016

Mor og meget mere skriver:

Åh Gud - white trash with money! Minder mig om den ultimative Jantelovs-besværgelse: "Når skidt kommer til ære, ved det ikk', hvordan det skal være!" 

Jeg er så hende det sorte får fra den fine, veluddannede, finkulturelle, elitære familie, som kun er endt som halvstuderet røver, dvs. skolelærer, og så gift med en mand af folket og sorte håndværkerhænder  En omvendt mønsterbryder 

Ha Ha Ja jeg kan heldigvis godt tåle det er nok lidt trashy  med alle mine rollinger lange hår  Og gelé  negle. Mangler bare skurvogn og der  har jeg så en stor forstad villa i stedet . Så nok derfor jeg så " With money " 

Anmeld Citér

20. marts 2016

KissMeKissMeKissMe

Jeg bruger altid speltmor positivt. 

Når jeg f.eks. skal fortælle hvorfor jeg er så glad for det område af Århus, som vi bor i, så siger jeg altid, at det er fordi der ikke er nogen bøller og til gengæld en masse speltmødre og lidt hipstertyper. Det giver en dejlig atmosfære.  

Jeg håber da selv på bare at blive delvist speltmor, da jeg ser det som noget ret positivt. Hader dog at bage, så når nok ikke helt i mål.  Men det handler nok om, hvad man gerne vil være. Min veninde bliver for eksempel glad, når jeg siger, at hun er truck. Hahaha.  Og jeg bliver glad, når hun siger, at jeg er en klassisk radikale venstre-vælger. Og for andre ville begge de betegnelser (ligesom speltmor) nok være noget negativt. 

Men er i øvrigt enig i, at vores børn virkelig ikke er særlig speltmor-agtigt. 

Anmeld Citér

22. marts 2016

ninibadini

alenemor42 skriver:

Nu brugte jeg udtrykket i en anden tråd tidligere 

Men ja der er en kasse som så mange andre. Min opfattelse af speltmor er nok draget med paraller til curling forældre.  Mødre der ikke rummer andet end dem selv og deres børn og alt hvad de gør er altid det politiske korrekte ergo alle andre er anden rangs mødre osv.

Jeg har aldrig udfra dine tråde/svar osv. Set dig som en speltmor i min optik.

Jeg er ikke helt enig i, at der er sammenhæng mellem speltmødre og curlingforældre. Faktisk tvært imod. Jeg tænker en curlingmor som én, der fejer alle forhindringer bort. Én der ikke lader børnene komme ud i svære situationer. Fx sagen om dyrekort fra Føtex, hvor nogle forældre lavede en sag ud af, at det var for svært for deres børn at samle alle kort, og det var jo virkelig for galt at deres børn skulle lære, at alting ikke bliver serveret på et sølvfad.

Jeg tænker en speltmor i denne sammenhæng som én der godt kan forklare sine børn at man nogle gange må gøre noget der ikke er så rart, for at det til sidst kan blive godt.

Jeg har to svigerinder, som begge virker som typerne med virkelig meget overskud. Fx at bage selv, købe alt økologisk, sy og strikke tøj til børnene, ikke have noget plastic fantastic legetøj, gå til babysvømning og yoga, sørge for at børnene kommer i de helt rigtige institutioner, forlænge barslen og ikke på nogen måde kunne se sig selv droppe amningen, lige meget hvor skidt det kørte for både mor og barn. Forskellen på de to er dog, at den ene fint respekterer hvis jeg gør tingene på en anden måde og roser mig, selv om jeg gør det anderledes, men det fungerer for min familie. Min anden svigerinde kunne slet ikke respektere at jeg fx droppede amningen, og alt hvad jeg gør skal kommenteres. Og hele tiden kommer der kommentarer som 'husk lige dit' og 'gør lige dat'. Hende ser jeg uden tvivl som en speltmor, og det har nok noget at gøre med hvordan en sådan ser på andre mødre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.