alenemor42 skriver:
Nu brugte jeg udtrykket i en anden tråd tidligere 
Men ja der er en kasse som så mange andre. Min opfattelse af speltmor er nok draget med paraller til curling forældre. Mødre der ikke rummer andet end dem selv og deres børn og alt hvad de gør er altid det politiske korrekte ergo alle andre er anden rangs mødre osv.
Jeg har aldrig udfra dine tråde/svar osv. Set dig som en speltmor i min optik.
Jeg er ikke helt enig i, at der er sammenhæng mellem speltmødre og curlingforældre. Faktisk tvært imod. Jeg tænker en curlingmor som én, der fejer alle forhindringer bort. Én der ikke lader børnene komme ud i svære situationer. Fx sagen om dyrekort fra Føtex, hvor nogle forældre lavede en sag ud af, at det var for svært for deres børn at samle alle kort, og det var jo virkelig for galt at deres børn skulle lære, at alting ikke bliver serveret på et sølvfad.
Jeg tænker en speltmor i denne sammenhæng som én der godt kan forklare sine børn at man nogle gange må gøre noget der ikke er så rart, for at det til sidst kan blive godt.
Jeg har to svigerinder, som begge virker som typerne med virkelig meget overskud. Fx at bage selv, købe alt økologisk, sy og strikke tøj til børnene, ikke have noget plastic fantastic legetøj, gå til babysvømning og yoga, sørge for at børnene kommer i de helt rigtige institutioner, forlænge barslen og ikke på nogen måde kunne se sig selv droppe amningen, lige meget hvor skidt det kørte for både mor og barn. Forskellen på de to er dog, at den ene fint respekterer hvis jeg gør tingene på en anden måde og roser mig, selv om jeg gør det anderledes, men det fungerer for min familie. Min anden svigerinde kunne slet ikke respektere at jeg fx droppede amningen, og alt hvad jeg gør skal kommenteres. Og hele tiden kommer der kommentarer som 'husk lige dit' og 'gør lige dat'. Hende ser jeg uden tvivl som en speltmor, og det har nok noget at gøre med hvordan en sådan ser på andre mødre.
Anmeld
Citér