Udtrykket speltmor..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.720 visninger
29 svar
17 synes godt om
19. marts 2016

Sprit25

Ih hvor jeg hader det udtryk. Hvad fanden er en speltmor! Og hvem definere det! 

Her forleden sad jeg med min højgravide veninde og snakkede med hende om bladet vores børn. Jeg siger at jeg kan nu meget godt lide bladet. Hvor til hun svarer: tjah jeg synes det er et blad for speltmødre men det har du også en tendens til. 

Bum! Og jeg har tænkt længe. Nej jeg ser ikke mig selv som en speltmor, tildels fordi jeg ikke ved hvad sådan en er? 

Ja, jeg ser mig selv som mor mere end andet. Ja jeg går op i økologi, men tager da også mit barn på Mac d. Ja jeg vil helst ikke have hende passet for meget men det bliver hun. Derudover går jeg tiltider op i tøj. Hvis valget står mellem h&M og Hummel tager jeg altid Hummel. 

Ja jeg dømmer tiltider andre folk og ikke mindst mødre men arbejder virkelig på at lade være Og der kommer heldigvis længere og længere imellem. 

Ja, jeg læser bøger og følger mange af Sundhedsstyrelsens anbefalinger men ikke fanatisk

Men hvad er en speltmor i jeres øjne? Og er jeg rent faktisk en speltmor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2016

GUSO

Sprit25 skriver:

Her forleden sad jeg med min højgravide veninde og snakkede med hende om bladet vores børn. Jeg siger at jeg kan nu meget godt lide bladet. Hvor til hun svarer: tjah jeg synes det er et blad for speltmødre men det har du også en tendens til. 

Bum! Og jeg har tænkt længe. Nej jeg ser ikke mig selv som en speltmor, tildels fordi jeg ikke ved hvad sådan en er? 

Ja, jeg ser mig selv som mor mere end andet. Ja jeg går op i økologi, men tager da også mit barn på Mac d. Ja jeg vil helst ikke have hende passet for meget men det bliver hun. Derudover går jeg tiltider op i tøj. Hvis valget står mellem h&M og Hummel tager jeg altid Hummel. 

Ja jeg dømmer tiltider andre folk og ikke mindst mødre men arbejder virkelig på at lade være Og der kommer heldigvis længere og længere imellem. 

Ja, jeg læser bøger og følger mange af Sundhedsstyrelsens anbefalinger men ikke fanatisk

http://www.fremtidsforskeren.dk/hvad-er-en-speltmor/ Her er et link 

Anmeld Citér

19. marts 2016

ErDuHerIkkeSnart

"Speltmor" opfatter jeg blot et udtryk for en stereotype - i samme form som fx "en Brian", "en Nørd", "De unge Mødre" eller lignende. En form for kasse hvori vi så putter folk, der på én eller anden måde opfylder klichéerne... og ja, nogle af de ting du nævner, ville jeg da rubricere som "Speltmor" - altså ting der passer på stereotypen, også selvom man afviger fra den på andre måder...

Jeg tænker at jeg også selv vil blive smidt i samme kasse nu og da... Jeg bor på Østerbro i København, bager gerne mit brød selv, dyrker yoga, er højtuddannet, spiser mad fra Aarstiderne, osv. osv. osv.... og så er der en milliard punkter hvorpå mærkaten slet ikke passer... punkter hvor jeg er meget mere "Brian", "Nørdet" eller "De unge mødre"...heldigvis!!!

Anmeld Citér

19. marts 2016

Rauw

Altså nu du selv spørg, så ud fra dine indlæg herinde som jeg sådan lige husker kan du godt virke som lidt af en wannabe speltmor, en der gerne vil være perfekt- og forventer at andre er det og gerne vil give dem hug når de ikke er det, men som så selv falder igennem. Feks ved at gå på mc D- lige efter at ha prædiket vigtigheden af sund kost en rigtig speltmor ville i mine øjne, aldrig sætte sine ben der. Men det er jo fuldstændig ligemeget hvad andre synes, sålænge du er glad og tilfreds.  

Anmeld Citér

19. marts 2016

Sprit25

Rauw skriver:

Altså nu du selv spørg, så ud fra dine indlæg herinde som jeg sådan lige husker kan du godt virke som lidt af en wannabe speltmor, en der gerne vil være perfekt- og forventer at andre er det og gerne vil give dem hug når de ikke er det, men som så selv falder igennem. Feks ved at gå på mc D- lige efter at ha prædiket vigtigheden af sund kost en rigtig speltmor ville i mine øjne, aldrig sætte sine ben der. Men det er jo fuldstændig ligemeget hvad andre synes, sålænge du er glad og tilfreds.  

Nej jeg er ikke perfekt og nej jeg dømmer bestemt ikke andre for heller ikke at være det. 

Tror det der irritere mig er den negative klang om at være speltmor. Det er nærmest et skældsord. Synes bare det er ærgeligt. 

Anmeld Citér

19. marts 2016

Sprit25

Rauw skriver:

Derudover mener jeg at det er vigtigt at spise sundt og godt men at der er plads til at gå på Mac d. Ellers ville livet da være nederen hvis alt skulle være uber sundt. 

Anmeld Citér

19. marts 2016

alenemor42

Nu brugte jeg udtrykket i en anden tråd tidligere 

Men ja der er en kasse som så mange andre. Min opfattelse af speltmor er nok draget med paraller til curling forældre.  Mødre der ikke rummer andet end dem selv og deres børn og alt hvad de gør er altid det politiske korrekte ergo alle andre er anden rangs mødre osv.

Jeg har aldrig udfra dine tråde/svar osv. Set dig som en speltmor i min optik.

Anmeld Citér

19. marts 2016

God-mor

Sprit25 skriver:

Når jeg tænker speltmor, så tænker jeg en mor som ser sig selv som perfekt, og en som ikke er særlig rummelig overfor andres ideer og holdninger til moderskabet. En mor som aldrig kunne drømme om at sætte sin fod på en fastfood restaurant, og at ungerne som lørdagsslik får en gulerod og to jordbær

Udfra dine tråde og besvarelser herinde, falder du mig ikke ind som en speltmor overhovedet. 

Anmeld Citér

19. marts 2016

jenny4

Hvorfor ikke bare være ligeglad..? I min verden bliver vi mest ramt når over det som har en grad af sandhed i sig. Så måske din veninde har spottet noget du ikke er så glad for ved dig selv, spelt eller ej?

Anmeld Citér

19. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er jo bare en humoristisk, måske lidt ironisk, stereotyp betegnelse - ligesom, i den modsatte boldgade, når unge mødre i sig selv er blevet gjort til "typer". 

Jeg har et meget afslappet forhold til diverse prædikater af den art og bruger dem gerne selvironisk fx ved at omtale mig selv som pladderhumanist og halal-hippie. Det tager brodden af den glorie eller selvtilfredshed, andre kan ønske at pådutte én, når man selv tager de stereotype udtryk til sig, og selvironi er altid en positiv egenskab. 

Med glimt i øjet kalder vi herhjemme min yngste på 17 for både nørd og verdensfrelser, joker med den mellemstes ego og kynisme, og vores ældste på 22 kan smile ad sig selv og omtale sig selv som "blondinen". Jeg synes, det er et godt værn mod slag fra andre at kunne tåle lidt røg. 

Nu er jeg næppe en speltmor trods økologi og glæde ved lekture og viden om børn - jeg er slet ikke tjekket nok til at køre efter "rigtige" principper i praksis - men hvis nogen satte prædikatet på mig, ville jeg tænke to ting: 1: Jeg bliver opfattet som en opmærksom, samvittighedsfuld mor, der i hvert fald på ingen måde mistænkes for at forsømme mine børn og sætte deres trivsel i anden række. 2: Måske kommer jeg indimellem til at fremstille mig selv som lidt frelst. 

Iøvrigt har jeg aldrig læst noget fra din hånd, der virkede udpræget elitært eller helligt. Men hvis det rammer en nerve hos dig, så træk på smilebåndet og skulderen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.