Udtrykket speltmor..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2016

Christine

Sprit25 skriver:

Ih hvor jeg hader det udtryk. Hvad fanden er en speltmor! Og hvem definere det! 

Her forleden sad jeg med min højgravide veninde og snakkede med hende om bladet vores børn. Jeg siger at jeg kan nu meget godt lide bladet. Hvor til hun svarer: tjah jeg synes det er et blad for speltmødre men det har du også en tendens til. 

Bum! Og jeg har tænkt længe. Nej jeg ser ikke mig selv som en speltmor, tildels fordi jeg ikke ved hvad sådan en er? 

Ja, jeg ser mig selv som mor mere end andet. Ja jeg går op i økologi, men tager da også mit barn på Mac d. Ja jeg vil helst ikke have hende passet for meget men det bliver hun. Derudover går jeg tiltider op i tøj. Hvis valget står mellem h&M og Hummel tager jeg altid Hummel. 

Ja jeg dømmer tiltider andre folk og ikke mindst mødre men arbejder virkelig på at lade være Og der kommer heldigvis længere og længere imellem. 

Ja, jeg læser bøger og følger mange af Sundhedsstyrelsens anbefalinger men ikke fanatisk

Men hvad er en speltmor i jeres øjne? Og er jeg rent faktisk en speltmor

Jeg hader det også! Ikke mindst fordi spelt faktisk ikke er dårlig næring - tværtimod. Så jeg synes det er en underlig ting at bruge sådan et ord om noget man ikke kan lide. Og mangel på evne til at udtrykke sig også? Mener bestemt ikke man kan beskrive en persontype med én madvare 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2016

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Det er jo bare en humoristisk, måske lidt ironisk, stereotyp betegnelse - ligesom, i den modsatte boldgade, når unge mødre i sig selv er blevet gjort til "typer". 

Jeg har et meget afslappet forhold til diverse prædikater af den art og bruger dem gerne selvironisk fx ved at omtale mig selv som pladderhumanist og halal-hippie. Det tager brodden af den glorie eller selvtilfredshed, andre kan ønske at pådutte én, når man selv tager de stereotype udtryk til sig, og selvironi er altid en positiv egenskab. 

Med glimt i øjet kalder vi herhjemme min yngste på 17 for både nørd og verdensfrelser, joker med den mellemstes ego og kynisme, og vores ældste på 22 kan smile ad sig selv og omtale sig selv som "blondinen". Jeg synes, det er et godt værn mod slag fra andre at kunne tåle lidt røg. 

Nu er jeg næppe en speltmor trods økologi og glæde ved lekture og viden om børn - jeg er slet ikke tjekket nok til at køre efter "rigtige" principper i praksis - men hvis nogen satte prædikatet på mig, ville jeg tænke to ting: 1: Jeg bliver opfattet som en opmærksom, samvittighedsfuld mor, der i hvert fald på ingen måde mistænkes for at forsømme mine børn og sætte deres trivsel i anden række. 2: Måske kommer jeg indimellem til at fremstille mig selv som lidt frelst. 

Iøvrigt har jeg aldrig læst noget fra din hånd, der virkede udpræget elitært eller helligt. Men hvis det rammer en nerve hos dig, så træk på smilebåndet og skulderen. 

I den her sammenhæng var det negativt ment. Det er der ingen tvivl om 

men jo jeg trækker også bare på skulderen og tænker: nåh ja ja. Synes du bare det. Fordi hvordan kan det være negativt at man vil sine børn det bedste 

jeg ville ikke hade det så meget hvis det netop blev brugt med lidt humør. Men de gange jeg har stødt på det har det aldrig været sagt i sjov 

Anmeld Citér

20. marts 2016

lineog4

Christine skriver:

Jeg hader det også! Ikke mindst fordi spelt faktisk ikke er dårlig næring - tværtimod. Så jeg synes det er en underlig ting at bruge sådan et ord om noget man ikke kan lide. Og mangel på evne til at udtrykke sig også? Mener bestemt ikke man kan beskrive en persontype med én madvare 

Synes faktisk det med spelt er lidt sjovt, for nej spelt er ikke dårlig næring. Men en lille håndfuld jeg kender der siger de er intolerante over for gluten eller hvede og de derfor bager med spelt, og så kigger se totalt forundret på mig når jeg fortæller spelt er en gammel hvedesort og den indeholder gluten 

Nå sidespor, og så alligevel ikke for for mig er speltmor/speltforældre også lidt at gøre grin. 

Anmeld Citér

20. marts 2016

lineog4

En speltmor for mig er hende der altid har tjek på tingene, hvor fødselsdagsspisningen til børnehaven aldrig glipper dvs. Det er altid de der sunde boller der har dobbelt hævet og hvor der er det nyeste inden for helsen i og så er der selvsagt blåbær til fordi de er fyldt antioxidanter, nå ja og så elsker hendes børn selvsagt bollerne mens de andre børn sidder med rynken på næsen og drømmer om de hvide hvede med smør og det hele. Det er hende der fortæller mig, at grunden til mine børn er kræsne skal findes i min tilgang til mad for børn kan spise alt, det andet er kulturelt bestemt. 

Det er moren der har klippet gækkebreve, pyntet op til påske, når i svømmehallen hver uge, laver babytegn, alt tøj er økologisk (så Hummel helt uden for kategorien), i går lavede børnene deres eget modelervoks, børnene er altid med til at lave mad, de ser aldrig fjernsyn og mor smiler hele tiden - og så fortæller hun selvsagt det her til omverden og kan ikke forstå alle ikke er sådan. 

Og mit liv har så lært mig, et lille krads i overfladen og så er det ikke så rosenrødt bogen steder. Jeg kunne også male et billede af vores familie som var beundringsværdigt, men et lille krads så.....!

Jeg har anerkendt jeg ikke kan leve op til hverken speltmoren, den tjekkede karriere mor eller andre mødre. Men jeg griner gerne og kalder gerne mig selv navne alla blomsterbarnet, den flippede og ja wanna be overskudsmoren - speltmor ikke længere er gået bort fra spelt da der var så meget i går derimod hamppulver og lave egne protein stænger  ha ha ha ha

forresten den ultimative speltmor må vel være sif orellana

Anmeld Citér

20. marts 2016

snuskesmor

Som jeg opfatter udtrykket speltmor, handler det meget lidt om børnene, og meget lidt om spelt, men snarere om morens selviscenesættelse som hun undskylder ved at skyve børnene foran sig.

Duvirker slet ikke sådan.

Anmeld Citér

20. marts 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

I de sammenhænge jeg har set folk bruge det, der har det været negativt ment..

det har været moderen, som har fulgt bøgerne 100 procent (det er vel egentlig fint nok?), men ikke har kunne rumme, at ting kan gøres anderledes... Og derfor har ment man har skadet sit barn...

jeg har heldigvis også kun stødt på det meget få gange.. Synes det er et nedern ord...

Anmeld Citér

20. marts 2016

migxher

De speltmødre jeg kender læser i hvertfald ikke Vores børn og det er ikke lige et blad jeg forbinder med noget speltmødre læser.

Men jeg hader nu selv det udtryk  

Men jeg tror der er forskellige opfattelser af hvad speltmødre er.

Anmeld Citér

20. marts 2016

lineog4

migxher skriver:

De speltmødre jeg kender læser i hvertfald ikke Vores børn og det er ikke lige et blad jeg forbinder med noget speltmødre læser.

Men jeg hader nu selv det udtryk  

Men jeg tror der er forskellige opfattelser af hvad speltmødre er.

Gør mine heller ikke.... Det er faktisk sådan lidt modsat speltmødre i min forståelse 

Anmeld Citér

20. marts 2016

Christine

lineog4 skriver:

Synes faktisk det med spelt er lidt sjovt, for nej spelt er ikke dårlig næring. Men en lille håndfuld jeg kender der siger de er intolerante over for gluten eller hvede og de derfor bager med spelt, og så kigger se totalt forundret på mig når jeg fortæller spelt er en gammel hvedesort og den indeholder gluten 

Nå sidespor, og så alligevel ikke for for mig er speltmor/speltforældre også lidt at gøre grin. 

Men alligevel.

Misundelse er jo en grim ting og jeg synes vi burde kæmpe imod det med at kvinde er kvinde værst.

Hvorfor er det ok at tale negativt om mennesker der virker som om de har styr på tingene? Bevares, er da enig i hvis en person er super frelst og forsøger at pådutte andre feks speltboller, så er det da irriterende. Men primært synes jeg bare det er et ondskabsfuldt udtryk at slynge ud 

Anmeld Citér

20. marts 2016

lineog4

Christine skriver:

Men alligevel.

Misundelse er jo en grim ting og jeg synes vi burde kæmpe imod det med at kvinde er kvinde værst.

Hvorfor er det ok at tale negativt om mennesker der virker som om de har styr på tingene? Bevares, er da enig i hvis en person er super frelst og forsøger at pådutte andre feks speltboller, så er det da irriterende. Men primært synes jeg bare det er et ondskabsfuldt udtryk at slynge ud 

Synes absolut ikke vi skal tale om grimt om hinanden og der skal være plads til forskellighed. Synes dog ikke misundelse er en grim ting, jeg er da ofte misundelig, men det er jo bare fordi de har noget fantastisk og det gad jeg også godt.

speltmor er vel bare en kasse, et overbegreb, synes ikke det nødvendigvis er negativt, dog heller ikke positivt det samme med halalhippi eller blomsterbarn. Og ja så en henvisning til en type der er meget typisk og ikke skiller sig ud fra den mængde af andre der minder om. 

Jeg ved ikke om jeg synes en speltmor nødvendigvis har tjek på tingene, men det er en person der giver udtryk for de har det og så fx tror der ikke er gluten i spelt. 

Tror såmænd nogle ville kalde mig speltmor, ikke pga boller af spelt men af hjemmesyet tøj, tusind teaterforestillinger, kolonihave og museumer og børn der partout bliver fodret med filosofi, historie og og og... Tilgengæld ingen baby/børneblade, slik om fredagen, fransk hotdog i en snæver vending og børn der er dybt kræsne og mest til Hvidt og blødt. Og sådan er det nok for alle med et enkelt krads i overfladen. Kalder du/I mig speltmor så griner jeg bare...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.