Som udgangspunkt er en sygemelding et forhold mellem dig og din arbejdsgiver. Så hvis I er enige om at du er for syg til at kunne varetage dit job så behøver din læge ikke involveres (i forhold til det rent praktiske med sygemeldingen)
Men jeg ville nok orientere min læge om at jeg aktuelt havde været sygemeldt fra jobbet fra den dato pga de og de gener.
Hvis din arbejdsgiver har behov for en form for lægelig dokumentation så må vedkommende anmode om det. Der er flere lægeattest muligheder - afhængig af hvad din arbejdsgiver mener der er behov for (eks mulighedserklæring hvis I arbejder på at du skal vænne tilbage til jobbet inden barsel). Du har jo som sådan ikke behov for at en læge sygemelder dig - du ved jo at du er syg. Det er din arbejdsgiver der har det behov hvis de ikke tror på dig/ønsker dokumentation.
Måske din arbejdsgiver også har behov for noget attest fra lægen hvis de skal have dagpenge refusion. Men i så fald er det stadig din arbejdsgivers behov.
Nå lang smøre, men
1) spørg din arbejdsgiver om han/hun har behov for noget dokumentation - og i så fald hvilken. (Og husk at din arbejdsgiver skal betale for evt attest)
2) orienter evt din læge om at du er sygemeldt nu. Og at din arbejdsgiver ikke mener de har mulighed for at have dig i job med aktuelle gener/begrænsninger.
Hvis du selv ønsker at vende tilbage til dit job - evt med skånehensyn/nedsat tid og du mener det er realistisk så må du jo fortælle din arbejdsgiver at det er det du ønsker. Hvis ikke de ønsker dig tilbage så må du involvere din fagforening.
/Berta
Anmeld
Citér