Storesøster slår lillebror

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2016

LykkeB

migxher skriver:

Har i så spurgt ham hvorfor han gør det, i det pågældende situation? Jeg tror det handler om at han kommer i en situation han ikke ved hvordan han skal håndterer og så er det nemmest at slå.
Og her er i som de voksne nød til at hjælpe ham med situationen og hjælpe ham med hvordan han skal håndtere den (: Og sætte ord på de følelser han evt ikke selv han få sat ord på. 
straf hjælper ikke, det lærer han ikke at håndtere sine følelser og sværer situationer af.
Tværdigmod lærere det ham at den pågældende følelse han havde, som han nu bliver straffet for, er forkert og det må han ikke føle. 

Det er jo storesøsteren der slår lillebror?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

nu er mine drenge ældre 7 og 4 år. De har det sidste halve år kørt magt kamp på hinanden. Ham på 4 er nået en alder hvor han også vil bestemme legene.

da de var 4 og 1 år lavede vi et helle sted hvor lillebror ikke måtte være. Da den store havde brug for et sted han selv kunne være.

når lillebror kom hen på storbrors sted sagde vi simpelthen nej og flyttede lillebror væk.

Anmeld Citér

5. marts 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Lomm skriver:

Nu er lillebror kun 1 år, så hun gider på ingen måde lege med ham (han klistrer derimod til sit store idol), så nej - tænker ikke det er sådan. Den dag lillebror begynder at slå vil jeg tro det netop er grunden.

Vi har kun observeret det de 2 gange indtil videre (hun fortalte selv at hun gør det tit), så det er lidt svært lige at vide hvad der trigger det. Måske sad han bare i vejen da hun skulle forbi.

Har du overvejet om det måske er det der er problemet? At hun måske vil have lov til at lege uden lillebror, men ikke ved hvordan hun skal få ham til at forstå.

Der er godt nok 6 år mellem mine børn, men min søn går da ofte ind og lukker døren til sit værelse når han vil lege i fred.

Anmeld Citér

5. marts 2016

migxher

LykkeB skriver:

Det er jo storesøsteren der slår lillebror?

Så læs det som hun istedet for han. Det ændre ikke mit svar.
Jeg må have byttet rundt på kønnene.

Anmeld Citér

5. marts 2016

Rauw

Hvis han kun er et år kan han næppe være vildt provokerende, og jeg tænker hun slår ham for at få opmærksomhed, måske kan hun godt li jeres alvorssnakke fordi så får hun da idet mindste noget opmærksomhed uden lillebror. Husker i at give hende det, uden nogen negativ grund? Husker i at ta en snak med hende hvor det bare handler om at i synes det er dejligt hun ikke har slået idag, at hun virker glad, spørg hvordan hendes dag har været om der er noget hun vil snakke om? Og slutte af med et kæmpe dejligt kram og kilde hende? Jeg er sikker på i kan få jeres søde datter tilbage med lidt arbejde. 

Anmeld Citér

5. marts 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm
hannetheis skriver:

nu er mine drenge ældre 7 og 4 år. De har det sidste halve år kørt magt kamp på hinanden. Ham på 4 er nået en alder hvor han også vil bestemme legene.

da de var 4 og 1 år lavede vi et helle sted hvor lillebror ikke måtte være. Da den store havde brug for et sted han selv kunne være.

når lillebror kom hen på storbrors sted sagde vi simpelthen nej og flyttede lillebror væk.

De deler værelse (vi har ikke mulighed for hvert sit værelse), men hun kan sagtens gå ned på værelset (i kælderen) uden at han kan komme med, og det gør hun også af og til. Men der er vi jo ikke, og hun vil jo også gerne være hvor vi er.

Anmeld Citér

5. marts 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm
Rauw skriver:

Hvis han kun er et år kan han næppe være vildt provokerende, og jeg tænker hun slår ham for at få opmærksomhed, måske kan hun godt li jeres alvorssnakke fordi så får hun da idet mindste noget opmærksomhed uden lillebror. Husker i at give hende det, uden nogen negativ grund? Husker i at ta en snak med hende hvor det bare handler om at i synes det er dejligt hun ikke har slået idag, at hun virker glad, spørg hvordan hendes dag har været om der er noget hun vil snakke om? Og slutte af med et kæmpe dejligt kram og kilde hende? Jeg er sikker på i kan få jeres søde datter tilbage med lidt arbejde. 

God ide med ros efter en god dag, det må vi afprøve 

Anmeld Citér

5. marts 2016

alenemor42

Jeg fik en lillebror da jeg var knap 3 år .... og der var intet sødt ved ham! Jeg syntes i flere år han var død irriterende til trods for at han også så et stort lys i mig altid. Han var temmelig gammel før jeg gad ham, han var bare et forstyrrende element i min verden og jeg slog ham også når jeg kunne slippe afsted med det.

Jeg tror nogle gange at man skal acceptere at det ikke altid er ren kærlighed mellem søskende. Ikke at man skal acceptere at søster slår! Men man skal acceptere at fordi man er søskende er det ikke nødvendigvis stor kærlighed.

Anmeld Citér

5. marts 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Lomm skriver:

De deler værelse (vi har ikke mulighed for hvert sit værelse), men hun kan sagtens gå ned på værelset (i kælderen) uden at han kan komme med, og det gør hun også af og til. Men der er vi jo ikke, og hun vil jo også gerne være hvor vi er.

vi købte lege tæppe til storbror hvor han havde sine egne ting. Og lillebror havde en skum tæppe ( de puslespils skum brikker) og så måtte de ikke være på hinandens område.

ville de så hinanden så legede de midt på gulvet.

Anmeld Citér

5. marts 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm
hannetheis skriver:

vi købte lege tæppe til storbror hvor han havde sine egne ting. Og lillebror havde en skum tæppe ( de puslespils skum brikker) og så måtte de ikke være på hinandens område.

ville de så hinanden så legede de midt på gulvet.

Jeg tænker det måske kan lade sig gøre om 6-9 mdr, men lige pt er han jo overalt og i alt som en ægte baby 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.