Fagforeninger, barselspenge???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2016

N_b9

serinasmor skriver:

Ok så har du altså juli, august og måske hele september inden du kan gå fra på barsel ... 

I den tid skal du højest sandsynligt have kontanthjælp og være tilgængelig på arbejdsmarkedet - du skal søge job og i aktivering præcis som alle andre ledige på kontanthjælp ... 

Når der er 4 uger til termin kan du gå på barsel - du vil få barselsdagpenge af kommunen (eller udbetaling Danmark ) men det har intet med a-kasse at gøre  

Du skal melde dig ledig den første dag og søge kontanthjælp  vær opmærksom på at kontanthjælp er bagudrettet og SU er forudbetalt ... Der vil derfor ikke gå penge ind på din konto 1 juli ... Det vil nok være en idé at søge et typisk sommerjob - se om du kan finde et der ikke er fysisk hårdt  

Og jeg ved ikke om der måske er noget karantæne involveret også som betyder mere tid uden penge(er der på dagpenge i nogle tilfælde )  

Held og lykke  

Hej! Tak for hjælp! 

Jeg har et sommerjob/job generelt :p og jeg sparer pt op så jeg har lidt ekstra de sidste må eder til at købe baby ting men jeg arbejder(regner med) hele juli-1.september(derflytter vi til en anden by.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2016

N_b9

CBbaby skriver:

Det er rigtigt, meget af det der står her. MEN

min mand er A-kasserådgiver, og jeg er selv på barsel. 

Det er IKKE rigtigt, at barselsdagpengene ikke har noget at gøre med A-kassen. 

Du SKAL være medlem af en A-kasse for at få dem udbetalt! Det er dog udbetaling Danmark, der står for udbetalingen. Du får altså IKKE barselsdagpenge, uden du har dagpenge ret + er i en A-kasse. :-)

Man kan sagtens være medlem af en A-kasse uden at være berettiget til dagpenge eller barselsdagpenge. Grunden hertil er, at alle dine dagpenge er grundlaget for din barselsdagpenge  

Da du nu afslutter en HF, er du KUN berettiget til barselsdagpenge , hvis:

1. Du har været medlem i et HELT år. (Fordi det er en ungdomsuddannelse - det er noget andet på en videregående)

2. Du skal udover, at opfylde kriterie nr 1, også have arbejdet gennemsnitligt 37 timer om ugen i 52 uger. Eller svarende til 1924 timer over et år

Du kommer derfor på kontanthjælp, og med udvidet kontanthjælp, når barnet kommet.

(jo mindre i ejer er hus eller andre større værdier. Der er mange ting, der spiller ind) 

Men har fortalt min mand om din sag, og han kom med ovenstående forklaring. 

Jeg håber det hjælper dig

Ja det mente jeg også, men der er ingen mennesker der arbejder 37 timer om ugen og går på gym... Wtf... 

Jeg arbejder 2 gange hver anden uge så jeg kan nå at lave alle de bunker vi får af lektier 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Fremad

Og hav med i det hele at en gyminasiel uddannelse ikke giver en dagpengeret ved endt uddannelse 

Anmeld Citér

28. marts 2016

N_b9

sscm skriver:

Og hav med i det hele at en gyminasiel uddannelse ikke giver en dagpengeret ved endt uddannelse 

Ja det er jeg klar over, altid a kasse. 

Meb jeg kan evt søge ind på videregående D 1 sept og begynde en måneds tid så vil jeg få su igennem min barsel

Anmeld Citér

28. marts 2016

GrønStjerne

Efter lige at have tjekket, kan du så vidt jeg kan se nå at få dimmitent sats på dagpenge. Og pr. siden er det ikke for sent at melde sig ind, men jeg ville nok ringe tirsdag og tjekke det:

Tjek her

https://www.min-a-kasse.dk/nyuddannet

og her:

https://www.krifa.dk/fs/saadan-kan-du-faa-dagpenge.aspx

Held og lykke med det

Anmeld Citér

28. marts 2016

CBbaby

GrønStjerne skriver:

Efter lige at have tjekket, kan du så vidt jeg kan se nå at få dimmitent sats på dagpenge. Og pr. siden er det ikke for sent at melde sig ind, men jeg ville nok ringe tirsdag og tjekke det:

Tjek her

https://www.min-a-kasse.dk/nyuddannet

og her:

https://www.krifa.dk/fs/saadan-kan-du-faa-dagpenge.aspx

Held og lykke med det

Nej, for hun har ikke en uddannelse - hun afslutter en ungdomsuddannelse. De er IKKE dagpengeberettiget. (Kun hvis man har arbejdet 37 timer i et helt år. Også er de ligeglade med, om man har gået på gymnasiet i den tid også)

Hun er først dimittend, når hun afslutter en videregåendeuddannelse som eks svarende til Bachelorniveau

Anmeld Citér

28. marts 2016

GrønStjerne

Ok, jeg havde ikke læst alle mellemsvarene, kun startindlægget. Nej så er der ikke dagpengeret.

Anmeld Citér

28. marts 2016

CBbaby

N_b9 skriver:

Ja det mente jeg også, men der er ingen mennesker der arbejder 37 timer om ugen og går på gym... Wtf... 

Jeg arbejder 2 gange hver anden uge så jeg kan nå at lave alle de bunker vi får af lektier 

Nej. Men dagpengereglerne om de 37 timer er for alle og for 95% er de 37 timer, deres liv og de går ikke på HF eller andet. 

Hvad du laver udover de 37 timer om ugen er a-kassen helt ligeglad med. Om det så er HF eller biografture

Det er fordi gymnasiet og HF er ungdomsuddannelser og præcis som folkeskolen, ikke anses for at være en kompetencegivende uddannelse for voksne :-) (med kompetencer som i rettet et særligt arbejde) :-)

Men du har ret, det er nok meget få, der arbejder så meget ved siden af en ungdomsuddannelse. Men langt størstedelen bor også stadig hjemme både på HF og i gymnasiet. Så er der voksne der tager HF. Men ofte om aftenen, også har de et andet arbejde  

Anmeld Citér

28. marts 2016

Camilze

Du skal have været medlem af en a-kasse i minimum 1 år før endt uddannelse for at modtage dagpenge med det samme, du får en karensperiode på en måned, hvor du ikke optjener ret til dagpenge, derefter begynder du at optjene ret til dagpenge. Husk dagpenge er bagudbetalt og SU forudbetalt.

Dagpenge og barselsdagpenge er ikke det samme. Du får dagpenge af din a-kasse, men barselsdagpenge af udbetaling Danmark/borger.  

Anmeld Citér

8. april 2016

N_b9

CBbaby skriver:

Nej. Men dagpengereglerne om de 37 timer er for alle og for 95% er de 37 timer, deres liv og de går ikke på HF eller andet. 

Hvad du laver udover de 37 timer om ugen er a-kassen helt ligeglad med. Om det så er HF eller biografture

Det er fordi gymnasiet og HF er ungdomsuddannelser og præcis som folkeskolen, ikke anses for at være en kompetencegivende uddannelse for voksne :-) (med kompetencer som i rettet et særligt arbejde) :-)

Men du har ret, det er nok meget få, der arbejder så meget ved siden af en ungdomsuddannelse. Men langt størstedelen bor også stadig hjemme både på HF og i gymnasiet. Så er der voksne der tager HF. Men ofte om aftenen, også har de et andet arbejde  

Men jeg er 20 og derfor tager jeg HF og er færdig her til sommer så jeg skal ikke have et 37 timers arbejde ved siden af og øddelægge min uddannelse som jeg er færdig med om 5 uger.... 

Forstår godt reglerne, men syntes de er dumme, når man bruger fra 8-15 hver dag på en uddannelse + lektie og afleveringstid burde der være en akasse for folk som er på ungdomsuddannelse. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.