Fagforeninger, barselspenge???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. februar 2016

lineog4

N_b9 skriver:

Jamen jeg har ingen uddannelse, jeg er studerende, på Hf.

Så kan du ikke få dagpenge - en HF giver ikke adgang til en a-kasse og dagpenge ret. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2016

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Du kan ikke få dagpenge, når du ikke har en uddannelse. Man skal optjene ret til dagpenge gennem arbejde eller ved at være studiemedlem et vis mængde tid inden man bliver færdiguddannet. Reglerne er forskellige i de forskellige a-kasser. Du kan søge om kontanthjælp eller uddannelseshjælp som det hedder, når man ikke har en uddannelse. For at få det skal du møde op på dit lokale jobcenter og have en samtale med en jobkonsulent samt bookes til noget aktivering. Din kærestes indtægt har ikke nogen betydning. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

CutieKiwi

Hvis du er medlem af en akasse og inden for de sidste 13 uger har arbejdet 120 timer er du berettiget til barselsdagpenge.

Anmeld Citér

1. marts 2016

N_b9

Morogbarn skriver:

Du kan ikke få dagpenge, når du ikke har en uddannelse. Man skal optjene ret til dagpenge gennem arbejde eller ved at være studiemedlem et vis mængde tid inden man bliver færdiguddannet. Reglerne er forskellige i de forskellige a-kasser. Du kan søge om kontanthjælp eller uddannelseshjælp som det hedder, når man ikke har en uddannelse. For at få det skal du møde op på dit lokale jobcenter og have en samtale med en jobkonsulent samt bookes til noget aktivering. Din kærestes indtægt har ikke nogen betydning. 

Aktivering? lige efter jeg har født en baby hvad er det for noget ? 

Ja så må jeg på kontanthjælp :p men hvis de ikke kan se jeg er på barsel?! jeg jo ikke sidde der og søge jobs hver dag, jeg tager ét sabbat år og derefter videre på sygeplejerske udd. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

serinasmor

N_b9 skriver:

Ja så må jeg på kontanthjælp :p men hvis de ikke kan se jeg er på barsel?! jeg jo ikke sidde der og søge jobs hver dag, jeg tager ét sabbat år og derefter videre på sygeplejerske udd. 

Du har fået en masse mærkelige og modsatrettede svar nok fordi du nævner studie, fagforeningen og barselsdagpenge i starten ... 

Jeg prøver lige med et modspørgsmål :

Hvornår har du termin ? 

Hvad læser du ?Og når du at afslutte dette inden fødslen ?

Anmeld Citér

1. marts 2016

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
N_b9 skriver:

Altså nej, du kommer ikke i aktivering lige efter, at du har født - bare rolig . Måske er det fordi jeg ikke helt forstår forløbet. Hvornår stopper du på din uddannelse? Og hvornår har du termin?

Anmeld Citér

2. marts 2016

N_b9

Morogbarn skriver:

Altså nej, du kommer ikke i aktivering lige efter, at du har født - bare rolig . Måske er det fordi jeg ikke helt forstår forløbet. Hvornår stopper du på din uddannelse? Og hvornår har du termin?

Jeg afslutter min HF til sommeraltså juni og har termin oktober så

Anmeld Citér

2. marts 2016

N_b9

serinasmor skriver:

Du har fået en masse mærkelige og modsatrettede svar nok fordi du nævner studie, fagforeningen og barselsdagpenge i starten ... 

Jeg prøver lige med et modspørgsmål :

Hvornår har du termin ? 

Hvad læser du ?Og når du at afslutte dette inden fødslen ?

Ja sagtens det er bare en HF jeg afslutter her til juni og har termin oktober

Anmeld Citér

2. marts 2016

serinasmor

N_b9 skriver:

Ja sagtens det er bare en HF jeg afslutter her til juni og har termin oktober

Ok så har du altså juli, august og måske hele september inden du kan gå fra på barsel ... 

I den tid skal du højest sandsynligt have kontanthjælp og være tilgængelig på arbejdsmarkedet - du skal søge job og i aktivering præcis som alle andre ledige på kontanthjælp ... 

Når der er 4 uger til termin kan du gå på barsel - du vil få barselsdagpenge af kommunen (eller udbetaling Danmark ) men det har intet med a-kasse at gøre  

Du skal melde dig ledig den første dag og søge kontanthjælp  vær opmærksom på at kontanthjælp er bagudrettet og SU er forudbetalt ... Der vil derfor ikke gå penge ind på din konto 1 juli ... Det vil nok være en idé at søge et typisk sommerjob - se om du kan finde et der ikke er fysisk hårdt  

Og jeg ved ikke om der måske er noget karantæne involveret også som betyder mere tid uden penge(er der på dagpenge i nogle tilfælde )  

Held og lykke  

Anmeld Citér

2. marts 2016

CBbaby

Ok så har du altså juli, august og måske hele september inden du kan gå fra på barsel ... 

I den tid skal du højest sandsynligt have kontanthjælp og være tilgængelig på arbejdsmarkedet - du skal søge job og i aktivering præcis som alle andre ledige på kontanthjælp ... 

Når der er 4 uger til termin kan du gå på barsel - du vil få barselsdagpenge af kommunen (eller udbetaling Danmark ) men det har intet med a-kasse at gøre  

Du skal melde dig ledig den første dag og søge kontanthjælp  vær opmærksom på at kontanthjælp er bagudrettet og SU er forudbetalt ... Der vil derfor ikke gå penge ind på din konto 1 juli ... Det vil nok være en idé at søge et typisk sommerjob - se om du kan finde et der ikke er fysisk hårdt  

Og jeg ved ikke om der måske er noget karantæne involveret også som betyder mere tid uden penge(er der på dagpenge i nogle tilfælde )  

Held og lykke  

Det er rigtigt, meget af det der står her. MEN

min mand er A-kasserådgiver, og jeg er selv på barsel. 

Det er IKKE rigtigt, at barselsdagpengene ikke har noget at gøre med A-kassen. 

Du SKAL være medlem af en A-kasse for at få dem udbetalt! Det er dog udbetaling Danmark, der står for udbetalingen. Du får altså IKKE barselsdagpenge, uden du har dagpenge ret + er i en A-kasse. :-)

Man kan sagtens være medlem af en A-kasse uden at være berettiget til dagpenge eller barselsdagpenge. Grunden hertil er, at alle dine dagpenge er grundlaget for din barselsdagpenge  

Da du nu afslutter en HF, er du KUN berettiget til barselsdagpenge , hvis:

1. Du har været medlem i et HELT år. (Fordi det er en ungdomsuddannelse - det er noget andet på en videregående)

2. Du skal udover, at opfylde kriterie nr 1, også have arbejdet gennemsnitligt 37 timer om ugen i 52 uger. Eller svarende til 1924 timer over et år

Du kommer derfor på kontanthjælp, og med udvidet kontanthjælp, når barnet kommet.

(jo mindre i ejer er hus eller andre større værdier. Der er mange ting, der spiller ind) 

Men har fortalt min mand om din sag, og han kom med ovenstående forklaring. 

Jeg håber det hjælper dig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.