Rockertand skriver:
At noget er sket og skrevet i en bog sker dagligt, men som allerede kendt fra vores nutidige presse bliver en historie altid meget bedre, hvis den mystificeres eller overdrives, den er vist ret universel og tidsløs - så er der større bevågenhed og der vil altid være mennesker, der søger opmærksomhed, god eller dårlig.
Du kender selv selvskabslegen, hvor een starter med at fortælle en kort historie, og dette går videre via 20 mennesker, og det er aldrig tilnærmelsesvist det samme, der genfortælles til sidst.
Men det har sikkert været en utrolig tidsberøvende opgave at samle vandrehistorier, fortællinger og "jeg tror nok, at jeg har hørt" krydret med fortolkninger tilrettet datidens levevis og meninger om rigtigt og forkert, hatten af for det.
Jeg er sikker på, at der er historier i biblen, der bunder i ting, der rent faktisk er sket, f.eks. er det helt almindeligt at bruge vand til at fremstille vin, hvis sukkerindholdet i gæringsprocessen er for højt.
Kan du give eksempler på, hvad du tænker er bevist?
Jeg forstår slet ikke din henvisning til runesten, som var gravsten eller mindesten, det kan da ikke sammenlignes med biblen.
Hieroglyffer var et skriftsprog, der blev brugt til at beskrive hverdagen, videregive politiske budskaber og hylde den regerende farao, godt nok primært skrevet af præster, men det var dem, der kunne uddannes til skriftsproget, deraf blev de også kaldt hellige, men "troen" var hovedsageligt budskaber, der beskrev troen på efterlivet, altså det der kan betegnes som overtro (idet det aldrig er bevist).
Hvad har færdselsloven med tro at gøre? Hvis du ikke følger loven, bliver du (måske) straffet, den er lovgivet, men tro vælger du selv.
Tja vi kan vel bare være enige om at være uenige. Jeg respekterer din holdning og at du ikke tror på biblen, men jeg tror på biblen og vil jeg have lov til uden at blive beskyldt for at have en brist. Vi kunne sikkert diskutere længe og også uden at blive enige, men nu gik mit indlæg til at starte med ikke ud på hvorvidt biblen er sand eller ej, og hvad man tror på, men råd ang familien