Anonym skriver:
Hej skønne kvinder
håber på nogle gode og konstruktive råd
sagen er den at jeg altid har haft troen på noget større end os selv, den tro er roligt udviklet gennem årene og får nogle år siden fandt jeg kendskab til en kristen kirke, nu mere jeg har læst nu mere er jeg sikker på det er den sande vej for mig.
Min mand er ikke troende men er helt ok med at jeg går i kirke og tager vores børn med. Han synes det er fint og de får selv lov senere i livet at vælge hvad de ønsker, og han er ok med det uanset hvad de vælger.
Nu er sagen den at mine svigerforældre er så stramme omkring det at tro i det hele taget, man bliver døbt og konformeret af tradition, ud over det er det at tro noget pjat.
Min mor er også meget stram men på en anden måde. Hun ser skuffet ud når emnet at tro er kommet på bane og hun har himlet øjne når jeg til jul gerne ville i kirke (folkekirken)
jeg snakker ikke om det, og tør slet ikke nævne noget og frygter for den dag de finder ud af min tilgang til Gud
det sårer mig dybt, og især at de vil være så skuffet over mig og deres tilgang. Så det engang da jeg skulle med en klassekammerat til JHV møde, og stoppede fordi det gjorde min mor ked af det. Det var heller ikke vejen for mig, men de gange jeg har været afsted med min veninde fra kirken har jeg tydeligt kunnet se hvad hun følte, og hun viste tydelig afsky, selv en simpel julefest fir børn var hun helt oppe at ringe over.
Familiens holdning får mig dog ikke til at vende min tro ryggen, men er så ked og frustreret. Min søster viser sig selv nøgen og i frækt tøj, og meget udfordrende billeder, på en hjemmeside, mod abb betaling på siden. Hendes holdning er hun da ikke er stolt men ellers må min søster selv om det(hvilket hun også må) men at jeg tror på Gud væmmedes hun ved og ser på mig med afsky
Hvordan pokker takler jeg denne situation, jeg snakker ikke om det eller prædiker, men kan ikke engang sige at vi ikke kan lave aftale om søndagen da vi skal i kirke.
Det samme gælder min papmor som har arbejdet sammen med en fra menigheden, så fik tydeligt dengang at vide, hvad hendes holdning er, hvilket er utrolig negativt og fjollet og man er både dum og naiv hvis man tror på Gud
Ville ønske jeg kunne blive accepteret for bare at være mig
nogle råd eller andre der har/ er i samme situation som mig
Du skriver, at du ikke snakker med dem om det og frygter den dag, de finder ud af det. Så jeg går ud fra, at det du skriver om deres reaktioner, baserer sig på dine forestillinger om, hvordan de vil reagere, hvad de har sagt i andre sammenhænge om andre menneskers tro, osv.
Skylder du dem ikke at lade tvivlen komme dem til gode og rent faktisk vise dig for dem, som du er? Og du beskriver, at du selv har brugt år på at finde frem til din tro. Hvad med at forestille dig, at de skal ud på en længere rejse, der minder lidt om din rejse for at kunne vænne sig til dit nye livssyn? Giv dem m.a.o. Noget tid.
Inden du taler med din familie, skal du måske også tænke lidt over, hvad din tro betyder for dig? Har du fundet Gud? Sjælefred? Evig frelse? I så fald hvad har det at gøre med, hvordan din søster tjener sine penge? Er din tro et redskab til at slå dine familiemedlemmer oven i hovedet med din overlegne (seksual)moral? Så kan jeg ærlig talt godt forstå, at de bliver lidt stramme i betrækket.
Hvad med at begynde at vise dig overfor din familie med åbenhed og ærlighed om hvem du er og hvad du tror på. Og med overskud, glæde og næstekærlighed. Og så giv dem noget tid. Hvis de om et par år ikke har rykket sig en tøddel og slet ikke kan acceptere dig, som du er, kan du overveje, om det er andre metoder, der skal i brug.