Anonym skriver:
Da ikke alle er informeret endnu, har jeg valgt at være anonym.
En af mine veninder har lige mistet sin mand, da han pludselig er faldt om. Jeg har naturligvis sagt til hende, at hun skal give besked, hvis der er noget som helst, jeg kan gøre for hende, men da hun ikke er så god til at række ud, vil jeg høre, om der er nogen, der har nogle tanker om, hvad jeg evt. kunne gøre for hende.
Hun står pludseligt alene med et barn på 2 år, og jeg vil utrolig gerne gøre noget for hende, men kan ikke rigtig komme på noget, man kan gøre for en, der lige har mistet sin elskede meget pludseligt og i en ung alder. Jeg håber ikke, at der er nogen af jer, der har stået i den samme forfærdelige situation, som hun nu står i, men hvis der er, vil jeg gerne høre, hvad man kunne have gjort for jer, selv om jeg godt er klar over, at man jo ikke kan gøre noget, der får hende til at få det bedre. Jeg tænkte bare, at man måske kan gøre noget, der letter hendes liv nu, hvor hun ud over hendes mands alt for tidlige død pludselig i stedet for kernefamilien skal se en fremtid som enlig mor, hvor hun er eneforsørger og den eneste til at stå for det praktiske i hverdagene, og jeg ved, at både økonomien og de praktiske i hverdagen har været en udfordring for dem (f.eks. hente/bringe i vuggestue med hendes arbejdstider).
Jeg er den veninde Mom skriver om. Jeg mistede min mand i april 2013, 14 dage efter han fik konstateret en hjernetumor.
Jeg husker ærligt talt ikke meget fra tiden lige efter, udover at vi skulle lære at leve igen forfra. Ved begravelsen stod der en hord af mennesker, som nok skulle være der, støtte og gøre alt det jeg havde brug for. Igennem de næste måneder faldt flere og flere fra. Deriblandt nogle af mine allertætteste venner og veninder.
Min daværende bedste veninde havde behov for at trøste mig på sin måde ved f.eks at sætte sig tæt op af mig og holde om mig, når jeg græd - og det kunne jeg slet ikke have. Jeg havde bare brug for at få lov at læsse det af, der gjorde ondt. Ikke for fysisk trøst, for jeg kunne jo ikke trøstes. Det havde hun meget svært ved at acceptere, og jeg tror hun blev fornærmet når jeg prøvede at forklare det. Samtidig lagde hun hele tiden ansvaret for at finde tid sammen over på mig, og jeg kunne slet ikke overskue at forholde mig til at lave planer. Jeg havde brug for at man sagde "jeg kommer den dag kl. det - kan du det?" Og så kunne jeg sige ja eller nej. Skulle jeg finde tid og sted, skete det ikke. Det forstod hun ikke selvom jeg ofte prøvede at forklare det, og til sidst rendte vores venskab ud i sandet.
Andre, der stod tæt på os faldt også fra og i dag er der en relativt lille men til gengæld meget fast kerne tilbage af folk, som jeg ubetinget stoler på i krisesituationer. Med alt det vil jeg sige - I er måske rigtig tætte nu, men når det lange seje træk kommer, og du måske står som den givende part hele tiden i lang lang tid, så er det hårdt. Og jeg tror ikke at man ved, om man kan eller ikke kan, før man går det igennem. Men er hun som jeg, så gør hun det ikke af ond vilje eller fordi hun ikke vil dig. Så er det fordi hun bruger alle sine kræfter på at overleve og finde sine ben igen. Og det gør ondt på hende, når folk falder fra. Hun vil nok ikke være i stand til at sige, hvad hun har brug for - det har jeg stadig her næsten 3 år efter. Så hvis du føler at det er rigtigt at lave noget mad til fryseren, så gør det. Jeg havde aldrig troet at jeg ville miste så mange af de helt tætte venner. Omvendt har jeg i processen fået nogle venner, der i dag er familie for mig.
I ugen efter min mands død boede jeg his min mor. Vi var hver dag hjemme i vores hus, hvor jeg faktisk bare lå i vores seng og forsøgte at golde ud at være der. Min mor ryddede ud og op. Jeg havde et stort behov for at alt mad blev smidt ud eller givet væk. Ikke kun det gamle, men alt der var i skuffet, skabe og køleskab. Hvorfor ved jeg ikke.
Efter bisættelsen sov jeg hjemme med børnene, og havde i de første par uger enten min bror eller søster hos mig også. Først derefter kunne jeg begynde at være alene. Efter en måneds tid startede jeg langsomt på job igen.
I den periode havde jeg især 3 venner omkring mig hele tiden, der bakkede op og hjalp til - også når jeg for 3. gang gik i gang med at rydde ud i køkkenskabene, lå på alle fire i hele haven og trak selv bittesmå stykker ukrudt op eller på anden måde oksede rundt for at gøre mine fysiske omgivelser perfekte (når alt roder indeni, er det så vigtigt at have orden omkring sig). De gik med på alle påfund, og gjorde alle følelser legitime - også de negative.
Mit bedste råd er bare at være der. Også selvom det føles som et meget ensidigt forhold, hvor du hele tiden er initiativtager. Der kan gå lang tid før hun har overskud til at give igen - men hun skal nok sætte pris på dig alligevel
Og hjælp hende med det praktiske - måske er hendes hjem ikke i din kørselsretning, men lad være med at problematisere det for hende. Så vær praktisk gris, der får det arrangeret med en af de andre veninder, der kan. Hvis jeg først føler mig til besvær, så trækker jeg mig med det samme.
Mange tanker til dig og din veninde. Skrive gerne, hvis jeg kan være mere til hjælp.