Anonym skriver:
Da ikke alle er informeret endnu, har jeg valgt at være anonym.
En af mine veninder har lige mistet sin mand, da han pludselig er faldt om. Jeg har naturligvis sagt til hende, at hun skal give besked, hvis der er noget som helst, jeg kan gøre for hende, men da hun ikke er så god til at række ud, vil jeg høre, om der er nogen, der har nogle tanker om, hvad jeg evt. kunne gøre for hende.
Hun står pludseligt alene med et barn på 2 år, og jeg vil utrolig gerne gøre noget for hende, men kan ikke rigtig komme på noget, man kan gøre for en, der lige har mistet sin elskede meget pludseligt og i en ung alder. Jeg håber ikke, at der er nogen af jer, der har stået i den samme forfærdelige situation, som hun nu står i, men hvis der er, vil jeg gerne høre, hvad man kunne have gjort for jer, selv om jeg godt er klar over, at man jo ikke kan gøre noget, der får hende til at få det bedre. Jeg tænkte bare, at man måske kan gøre noget, der letter hendes liv nu, hvor hun ud over hendes mands alt for tidlige død pludselig i stedet for kernefamilien skal se en fremtid som enlig mor, hvor hun er eneforsørger og den eneste til at stå for det praktiske i hverdagene, og jeg ved, at både økonomien og de praktiske i hverdagen har været en udfordring for dem (f.eks. hente/bringe i vuggestue med hendes arbejdstider).
Hej,
Dernæst, jeg har stået lige der hvor du er nu. Min veninde mistede sin mand for snart 3 år siden, efter et meget kort sygdomsforløb, og hun stod tilbage med 2 mindre børn.
Der er intet rigtigt eller forkert, når man står i sådan en situation, og så alligevel. Du skriver at din veninde nok ikke er så god til at bede om hjælp, og det var min veninde heller ikke. Så derfor skal du nok ikke afvente hende, men selv tage aktion, som du også selv skriver..
Nu ved jeg ikke hvordan du bor i forhold til din
Først og fremmest vil jeg sige, at det gør mig usigeligt ondt på jeres alle sammens vegne.
veninde, men jeg kan dele lidt ud af, hvordan jeg som veninde tacklede det.
Min veninde bor heldigvis ikke mere end 2 huse fra os, altså det var relativt nemt for mig at komme til hende. Så hver dag i de første 6 måneder var jeg hos hende hver dag. Nogle gange var det blot et kort visit, på minutter, bare for at stikke hovedet indenfor og sige hej, andre gange strakte det sig over timer - og du skal gøre dig klart om du kan dette.?
Det der typisk sker (udfra min egen subjektive erfaring) er, at når først begravelsen er overstået, så falder der desværre mange venner fra - de fleste siger nemlig "sig endelig til", men det gør man bare ikke. Og derfor daler kontakten, og det der er tilbage kan nok derfor komme til at føle sig endnu mere ensom og forladt.
Jeg ventede heller ikke på, at min veninde skulle bede om hjælp, for hvad skulle hun bede om hjælp til? Jeg tror ikke selv hun vidste det. Så nogle gange, var det noget så simpelt som at give en hånd med når hun var igang med at ligge tøj sammen, eller selv komme med forslag til, at jeg/vi (min mand eller jeg) kunne hente en af børnene på faste dage.
Vær villig til at lytte, både om det som handler om sorgen og det som handler om fremtiden. Sorgen er en dynamisk størrelse, som både kan lamme en, og gøre en meget trodsig og handlingsorienteret. Så bak op om din veninde, når hun fx. vil flytte rund i stuen, male huset eller what ever. Bare vær der! Mærk hendes humør, og lad hende græde når det er det, som hjælper den dag, og lad hende være glad når hun er det.
Min veninde, havde ikke den bedste hukommelse efter hun mistede hendes mand, og her kunne jeg hjælpe med at huske ting, tider osv., og hvis vi skulle i biffen sammen uden børn (hvilket meget hurtigt blev en god tradition), så stod jeg for datosætning, bestilling osv., og hjalp hende med at huske at få afsat børnene. For som hun selv sagde, hvis folk bad om at finde en dag, så skete det ikke.
En af de ting man efter min mening skal gøre sig klart, er om man er parat til at blive i mange mange år efter. Er man ikke det, skal man efter min mening ikke engagere sig al for meget, for gør man det i starten, for derefter at "forsvinde", så lader man den efterladte lide endnu engang.
En sorgproces er ikke noget som er ovre i løbet af 6 mdr., eller 1 år, det en ongoing proces i mange år efter, man kommer ind og ud af sorgen, og det er ikke forklarligt. Men man skal nok afholde sig fra at bede den efterladte om at "komme videre" - bare et visdomsord herfra 
Men grundlæggende, vær dig selv, vær der for hende og barnet. Giv al hvad du magter og vær bevidst om hvad du ikke magter. Lid ikke at berøringsangst.