Men er du sikker på at det altid er ment negativt, og at det ikke bare er sådan du opfatter det?
Begge mine unger er store. Min ældste datter er lige blevet 7, bruger str 146 i tøj og 35 i sko og hun er den højeste på hele årgangen i skolen. Lillesøster er 5, bruger str 128 i tøj og str 32-33 i sko.
De har begge to altid ligget over deres kurver og jeg har selvsagt hørt på mange af de kommentarer i tidens løb. Fordi de er piger, er jeg også blevet spurgt mere end en gang, hvad vi vil gøre, hvis de fortsætter med at vokse sådan - om vi har snakket om at give dem hormoner på et tidspunkt, for at sætte dem i tidlig pubertet, og dermed begrænse deres vækst?
Da den ældste var baby, blev jeg ked af kommentarerne. Jeg følte det lidt som om hun ikke var helt normal. Da hun blev ældre og lillesøster kom til, begyndte jeg at blive irriteret. Jeg følte dem som kritik, og en dag, da en bekendt, der ikke havde set mine unger et stykke tid, udbrød "Hold nu op, hvor er de store. De er vist noget større end gennemsnittet, er de ikke?", fik jeg nok og konfronterede hende med hendes udtalelse. Fortalte hende at jeg opfattede det som negativt, og jeg blev både ked af det, og irriteret over den kommentar. At jeg var træt af, at det altid var det eneste jeg hørte - aldrig, hvor er de fine, eller dygtige, men altid hvor store de var.
Hun blev helt tavs og så meget chokeret ud, før hun stammede at sådan var det slet ikke ment. Hun havde opfattet det som om hun roste dem, de måtte jo tydeligvis trives og have det godt, når de voksede på den måde. Det havde aldrig slået hende, at jeg ikke opfattede det positivt.
Det fik mig til at tænke, og det gik op for mig at en del af de ting, som jeg opfattede negativt, måske slet ikke var ment sådan. Hvis jeg forestiller mig, at jeg er et gennemsnitsmenneske og jeg kigger på hvor sjældent jeg siger noget negativt om et barn, så kan jeg i bakspejlet se, at enormt mange af de kommentarer, som jeg opfattede som negative dengang, nok slet ikke har været ment sådan, de er bare blevet udtrykt eller opfattet uheldigt.
Det betyder ikke, at der slet ikke har været nogen af dem, der rent faktisk HAR været ment negativt, men jeg tror faktisk ikke det har været ret mange - og jeg er holdt op med at tage dem til mig. Jeg vælger at opfatte dem positivt, uanset hvad afsenderen mener, og siger som regel "Tak" eller lignende, med et smil...