Spg om hus vurdering.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2016

Kildebakken

Anonym skriver:

Okay mange tak for svar. 

Grunden til jeg spurgte var egentlig vi har fået vurderet huset for 4 mdr siden og der sagde ejendomsmægler det kunne sælges til 2.6

Men min familie sagde så at det var ligegyldigt hvad ejendomsmægler sagde for det var den offentlige vurdering hos skat som er foretaget i 2013 sidst der gjaldt.

Så blev lidt forvirret omkring om de egentlig havde ret eller ej

Det har de ikke så. Den offentlige vurdering har betydning for hvad i betaler i ejendomsskat fx. Den kan selvfølgelig godt ligge tæt op ad det huset er værd, men det er ikke altid tilfældet, er min erfaring. Men jeg ville helt klart spørge i banken for at få vished:-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2016

Rockertand

Anonym skriver:

Hej de damer.

Jeg har valgt i lige dette forum at være anonym, da jeg ikke ønsker genkendelse lige pt.

Jeg er lidt tvivl ang hus vurdering og bank.

Hvilken vurdering går banken ud for er det den offentlige vurdering på huset eller er det den vurdering som en ejendomsmægler kommer med ?

Grunden til jeg spørger er det hus vi bor i er ikke vurderet siden 2013 - og huset er solgt til os i mellemtiden, da huset blev solgt stod det til 2.5 - vi bød under ned til 2.1 og købte huset for denne pris.

Men jeg får delte information fra familie, venner med mere - hvor min familie mener det er den offentlige og vennerne siger det er hvad ejendomsmægler siger der gælder.

Hvad er rigtigt ?

Spørger da vi ønsker at få omlagt et lån m.m

Tak for jeres tid .

Det er tilladt at svare anynomt på denne tråd.

Hvis I bare skal omlægge husets gæld fra en slags lån til en anden, f.eks. obligationslån til F-lån, så burde det være en formalitet, hvis omlægningen er begrundet i, at I ønsker at investere rådighedsbeløbet i at afdrage gæld eller andet fornuftigt.

Hvis omlægningen er begrundet i, at I ønsker at forhøje restgælden for at inddrage anden gæld i en samlet hovedstol i huset, så er det tit og ofte ikke en mulighed, idet man maksimalt kan belåne huset med 80% af vurderingsprisen (og slet ikke sikkert, at de vil gå med til så meget), selvom de 2,6 stadig skulle være gældende, så har I allerede belånt huset til dette beløb, i bedste fald går det lige op, i værste fald er I teknisk insolvente (obs. de tager sig godt betalt for tinglysning, omlægning, gebyrer osv. hvis hovedstolen ændres, og der dermed teknisk er tale om et nyt lån).

Anmeld Citér

11. februar 2016

FruHolm <3

Anonym skriver:

Hej de damer.

Jeg har valgt i lige dette forum at være anonym, da jeg ikke ønsker genkendelse lige pt.

Hvilken vurdering går banken ud for er det den offentlige vurdering på huset eller er det den vurdering som en ejendomsmægler kommer med ?

Grunden til jeg spørger er det hus vi bor i er ikke vurderet siden 2013 - og huset er solgt til os i mellemtiden, da huset blev solgt stod det til 2.5 - vi bød under ned til 2.1 og købte huset for denne pris.

Men jeg får delte information fra familie, venner med mere - hvor min familie mener det er den offentlige og vennerne siger det er hvad ejendomsmægler siger der gælder.

Hvad er rigtigt ?

Tak for jeres tid .

Når i skal have omlagt lån osv , er det den mand banken sender ud da han vurdere hvad det er værd nu ☺️

Vores lejlighed er lige blevet vurderet før jul til mere end hvad den kostede i sin tid , vores lån blev dog ikk lagt om da det ikk kan betale sig da vi ønsker at sælge iår ☺️

Anmeld Citér

11. februar 2016

Anonym trådstarter

Kildebakken skriver:

Det har de ikke så. Den offentlige vurdering har betydning for hvad i betaler i ejendomsskat fx. Den kan selvfølgelig godt ligge tæt op ad det huset er værd, men det er ikke altid tilfældet, er min erfaring. Men jeg ville helt klart spørge i banken for at få vished:-)

Okay det meget rart at vide - mange tak for tiden du har brugt på at forklare 

Anmeld Citér

11. februar 2016

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Hvis I bare skal omlægge husets gæld fra en slags lån til en anden, f.eks. obligationslån til F-lån, så burde det være en formalitet, hvis omlægningen er begrundet i, at I ønsker at investere rådighedsbeløbet i at afdrage gæld eller andet fornuftigt.

Hvis omlægningen er begrundet i, at I ønsker at forhøje restgælden for at inddrage anden gæld i en samlet hovedstol i huset, så er det tit og ofte ikke en mulighed, idet man maksimalt kan belåne huset med 80% af vurderingsprisen (og slet ikke sikkert, at de vil gå med til så meget), selvom de 2,6 stadig skulle være gældende, så har I allerede belånt huset til dette beløb, i bedste fald går det lige op, i værste fald er I teknisk insolvente (obs. de tager sig godt betalt for tinglysning, omlægning, gebyrer osv. hvis hovedstolen ændres, og der dermed teknisk er tale om et nyt lån).

Så det ville være muligt at kunne gå fra et lån til et andet ? Hvis der er fornuft bag det ?

Nej vi ønsker ikke at låne flere penge - vi har ikke givet 2.6 for huset - vi har selv haft lagt 150.000 og lånte så 2 mill lige ud til resten af set .

Eller misforstår jeg hvad du mener ? Er ikke så skarp i bank nemlig 

Anmeld Citér

11. februar 2016

Anonym trådstarter

MinBabyOscar <3 skriver:

Når i skal have omlagt lån osv , er det den mand banken sender ud da han vurdere hvad det er værd nu ☺️

Vores lejlighed er lige blevet vurderet før jul til mere end hvad den kostede i sin tid , vores lån blev dog ikk lagt om da det ikk kan betale sig da vi ønsker at sælge iår ☺️

Det rigtig rart at vide det fungere sådan som man rent faktisk kan læse sig frem til - og det også den forklaring jeg finder mest af. Men blev bare så meget i tvivl pga alle siger noget forskelligt .

Tak for svaret 

Anmeld Citér

11. februar 2016

Rockertand

Anonym skriver:

Så det ville være muligt at kunne gå fra et lån til et andet ? Hvis der er fornuft bag det ?

Nej vi ønsker ikke at låne flere penge - vi har ikke givet 2.6 for huset - vi har selv haft lagt 150.000 og lånte så 2 mill lige ud til resten af set .

Eller misforstår jeg hvad du mener ? Er ikke så skarp i bank nemlig 

Ja, det kan man godt, men det er forholdsvist dyrt - hvorfor vil I omlægge?

Vær opmærksom på de 80%, I skal have en meget høj vurdering ud, før det kan betale sig, og selvom I har fået en vurdering på 2,6, så er realkreditvurderingerne gerne mere konservative, idet ejendommen skal belånes, hvis man får en ejendomsmægler ud (som går ud fra salg), så giver de ofte et ekstra vrid på skruen, de skal i bund og grund jo love guld og grønne skove, så man vælger dem som ejendomsmægler, men langt de fleste tilfælde ender salget med et afslag i prisen, og det bunder ofte i en for høj udgangspris.

Anmeld Citér

11. februar 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Vurderingen vil som oftest være købsprisen af huset de første 2-3 år medmindre boligmarkedet virkeligt har ændret drastisk i området.

Så tvivler på at jeres bank overhovedet vil sende en vurderingsmand ud, hvis i har købt indenfor det seneste år. De vil højest sandsynligt mene at vurderingen er de 2.1 mio i gav for huset for et år siden, da det jo ligesom var det huset var værd uanset hvad det var til salg til.

Anmeld Citér

12. februar 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Vil lige tilføje, at hvis i har lavet en masse på huset, så vil de måske lave en ny vurdering, så husk at nævne det, hvis det er tilfældet.

Anmeld Citér

12. februar 2016

Kløver

Anonym skriver:

Hej de damer.

Hvad er rigtigt ?

Tak for jeres tid .

Det er bankens/kreditforeningens vurdering som ofte ligger under en mægler, da de skal være sikre på at få pengene igen ved et hussalg 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.